Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość – około 183 km
- obecny etap – w przetargu/w przygotowaniu
- lata realizacji – 2015-2020
etap zrealizowany:
studium techniczno ekonomiczne: 10.2009
17.11.2009 na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze DKiA przyjęto STE dla drogi S6.
08.01.2010 protokół z tego posiedzenia zatwierdził Generalny Dyrektor DKiA, jako preferowany wskazano wariant V.
raport oddziaływania na środowisko: 01.2010
decyzja środowiskowa: 09.07.2010
ostateczność decyzji środowiskowej: 01.03.2011
etap w realizacji:
w przetargu odcinki Goleniów - Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa
opisy poszczególnych odcinków:
Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi
Droga krajowa nr 6 jest najważniejszą trasą drogową Pomorza i należy do najważniejszych ogniw krajowego systemu komunikacyjnego. Łączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin. Stanowi połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. Od niej odchodzą na północ drogi obsługujące tereny turystyczne. Stanowi ona także część korytarza transportowego, łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączenie na Litwę – do Kowna i Wilna. Korytarz ten od Gdańska przebiega na wschód, częścią drogi nr 7, a od Elbląga drogami: 22 i 54.
Przedmiotem opiniowanego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 6, która jest obecnie drogą klasy GP, do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od węzła Goleniów do początku obwodnicy Słupska, z wyłączeniem odcinka północnej obwodnicy Nowogardu (km 40+675 – km 49+770). Długość odcinka objętego projektem wynosi około 180 kilometrów. Droga ekspresowa S6 wybudowana będzie w przekroju dwujezdniowym, po 2 pasy ruchu na każdej jezdni. Dostępność do drogi będzie jedynie w węzłach drogowych, natomiast ruch lokalny będzie się odbywać za pomocą dróg zbiorczych oraz bezkolizyjnych przejazdów drogowych z jednej strony drogi na druga (bez połączenia z droga ekspresowa).
2. Podstawowe parametry techniczne
klasa techniczna "S" – ekspresowa,
- prędkość projektowa - 100 km/h
- prędkość miarodajna - 110 km/h
- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
- ilość pasów ruchu - 2 x 2
- szerokość jezdni - 2 x 7,0 m
- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m
- szerokość poboczy gruntowych - 2 x 0,75 m
- szerokość pasa dzielącego - 4,0 m (plus dwie opaski o szerokości po 0,5 m każda)
- obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej - klasa obciążenia A
3. Zakres inwestycji
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady, przejścia dla zwierząt, przepusty nad ciekami), dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, miejsc obsługi podróżnych, systemu odwodnienia, przebudowa dróg publicznych, sieci elektroenergetycznych, sieci wodociągowych oraz budowa infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).
Plan orientacyjny drogi wraz z podziałem na odcinki realizacyjne (zaznaczone kolorami) - wariant preferowany koncepcji programowej
4. Wariantowanie przebiegu drogi
W ramach raportu rozpatrywano pięć wariantów przebiegu drogi ekspresowej S6: I, II, III, IV i V/Va oraz podwarianty na przejściu przez wybrane obszary Natura 2000. W decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie 9 lipca 2010 roku wybrano wariant V/Va w podwariancie I.
Mapa przeglądowa z wariantami przebiegu drogi S6:plik PDF
opis wybranego wariantu:
Wariant V/Va
Od węzła „Goleniów” (km 21+489) do m. Wicimice, wariant V/Va przebiega zgodnie z wariantem II. Wariant ten, biegnący pomiędzy Wicimicami a Koszalinem po zupełnie nowym śladzie, zaprojektowanym w celu poprawy obsługi komunikacyjnej Kołobrzegu i stworzenia faktycznej alternatywy dla przebiegu drogi krajowej nr 6. Dzięki temu rozwiązaniu nie zachodzi konieczność budowy dwóch dróg ekspresowych w niewielkiej odległości od siebie. Od Kołobrzegu do Koszalina wariant ten poprowadzony został zgodnie z rozwiązaniami technicznymi, opracowanymi przez biuro KARO dla drogi S11. W sąsiedztwie Koszalina wariant V drogi S6 wykorzystuje przebieg wariantu II drogi S11. Dalszy przebieg trasy jest zgodny z przebiegiem z wariantu II. Niniejszy wariant nie narusza stanowisk archeologicznych, które ze względu na uwarunkowania środowiska kulturowego sklasyfikowane zostały jako nie do naruszenia. Na odcinku Kołobrzeg Koszalin wariant V drogi S6 poprowadzony został zgodnie z rozwiązaniami technicznymi opracowanymi przez biuro KARO (wariant I i fragment wariantu II drogi S11).
5. Obiekty inżynierskie
Wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt dużych, średnich, małych i płazów, przepusty.
III. Ochrona środowiska
przejścia dla zwierząt
Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 09.07.2010r. wskazano na koniczność wybudowania 45 przejść dla zwierząt. Ponadto wytypowano 11 lokalizacji, w których należy zaprojektować wielootworowe przepusty dla płazów. Po uwagach GTC (p. Sołtysiaka) z dnia 19.05.2010r. (zgłoszonych w trakcie postępowania w sprawie wydania DUŚ) wskazano 24 miejsca potencjalnego bytowania płazów. Miejsca te na etapie powtórnej oceny zostaną szczegółowo zinwentaryzowane pod kątem występowania tej grupy zwierząt. W rejonach tych będzie konieczne zapewnienie płazom przejścia przez drogę wraz z systemem naprowadzającym. Dodatkowo w miejscach gdzie planowana inwestycja wykorzystuje stary ślad DK 6 przepusty znajdujące się na obecnie istniejącej drodze zostaną przebudowane tak, aby spełniać funkcje przejść dla płazów.
ochrona przed zanieczyszczeniem wód
Urządzenia podczyszczające wody opadowe, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne.
ochrona przed nadmiernym hałasem
Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych. Łączna długość zabezpieczeń akustycznych (w tym również nasadzeń zieleni izolacyjnej) wyniesie 50 kilometrów.