viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2013

Ślepa droga - czyli GDDKiA zgadza się z artykułem Dziennika Gazety Prawnej

10-05-2013

Każdy kto ma cele, zatrzymuje się na jakiejś ścianie. GDDKiA, która już w 2008 roku wprowadziła zasady dbające o interes swojego klienta – czyli kierowców, a nie wykonawców, dotarła do ściany na końcu tytułowej ślepej drogi. Tą ścianą jest wiara części branży budowlanej, że możliwy jest powrót do starych zasad – jednorocznej gwarancji, braku rzetelnej kontroli jakości realizacji drogi, aneksy bez obiektywnych przesłanek, ograniczanie konkurencji. GDDKiA jednak i z tą ścianą sobie poradzi. Konsekwencją.

Celem GDDKiA jest budowanie dróg dla kierowców. I GDDKiA to robi – tylko w zeszłym roku oddaliśmy kierowcom do ruchu ponad 700 km nowoczesnych tras, w tym roku oddamy kolejne 400. Nareszcie budujemy dobre drogi za ceny zbliżone do wartości europejskich. Zadawane przez lata pytania czemu w Polsce buduje się tak mało, a przy tym drogi są drogie i złej jakości przestają być zadawane. Teraz padają pytania – czemu tak tanio i czemu wykonawcy już tyle nie zarabiają. Odpowiedź jest banalna – nie tanio, tylko normalnie. Tracą – bo nie przewidzieli, że będą musieli sami ponosić finansowe konsekwencje własnych błędów – konieczności poprawiania tego, co zostało źle zrobione i wychwycone przez laboratoria GDDKiA. Zwłaszcza, kiedy w końcu na drogi zaczęła obowiązywać co najmniej 5-letnia gwarancja, a nie jak przed 2008 rokiem – zaledwie roczna, a więc krótsza niż chociażby gwarancja na buty.

 

GDDKiA zdaje sobie sprawę, że wprowadzone przez nią zasady konsekwentnego egzekwowania od wykonawców tego wszystkiego do czego się zobowiązali podpisując umowę – a więc wybudowania dobrej drogi za pieniądze, które sami zaoferowali, mogą nie podobać się branży. GDDKiA rozumie, że firmy budowlane chcą zarabiać na budowie dróg. To naturalne. Jesteśmy jednak przekonani, że nasi wykonawcy potrafią prawidłowo szacować wartości zamówień, profesjonalnie i rzetelnie podchodzić do swoich oświadczeń i ofert, jakie składają w przetargach i chcą budować dobre drogi – takie, jakie budują na całym świecie, za kwoty porównywalne do tych, jakie dziś obowiązują na polskich budowach.

 

Wprowadzane z żelazną konsekwencją zmiany były trudne dla części wykonawców, dlatego GDDKiA wprowadziła wiele mechanizmów, żeby pomóc i ułatwić wykonawcom funkcjonowanie w nowym otoczeniu. GDDKiA zgodziła się na wiele postulatów branży – zaliczki, skrócenie terminów płatności, waloryzację (obowiązuje od 2010 roku na kontraktach drogowych, o czym niektórzy starają się nie pamiętać). Przecież to na wniosek branży, w uzgodnieniu z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa, GDDKIA zliberalizowała zapisy w specyfikacjach przetargowych, tak, by mogło do nich przestępować ponad 130, a nie zaledwie 28 firm. A stosowane przez GDDKiA kryterium ceny przez samą branże jest uznane za najbardziej obiektywne i właściwe. Tak o tym kryterium już w 2010 roku wypowiedział się Polski Związek Pracodawców Budownictwa. Związek, zrzeszający największe firmy budowlane, w tym Budimex i Strabag, taką opinią podzielił się wówczas z Urzędem Zamówień Publicznych.

 

Strabag jest zresztą jedną z firm, jakie korzystają z propozycji GDDKiA dotyczącej optymalizacji przez wykonawców istniejących projektów budowlanych. Firma podpisała ostatnio z GDDKiA umowę na budowę ważnego wlotu do Warszawy od strony Janek, oferując cenę za budowę o około 50 procent niższą od kosztorysu. Podobnie zresztą, jak wiele innych firm, które wybudowały m.in. 700 km dróg, jakimi już od zeszłego roku cieszą się kierowcy. Napisał zresztą o tym dzisiaj Dziennik Gazeta Prawna, podając przykłady kilku inwestycji wybudowanych z powodzeniem za kwoty kilkadziesiąt procent niższe od wartości kosztorysowych.

 

Dlatego ważne jest to, o co apelujemy do firm wykonawczych od dawna – przemyślcie swoje oferty zanim je złożycie, nie tylko pod kątem finansowym, ale także tego, czy na pewno chcecie realizować tę inwestycję. Żeby nie dochodziło do takich sytuacji, jak z firmą Alpine, której podziękowaliśmy za współpracę, bo nie chciała budować A1, potem firma jednak nabrała chęci do budowy i złożyła ofertę w kolejnym przetargu na tę samą budowę. Zgodziła się realizować inwestycję wg projektów przekazanych przez GDDKiA, podpisała umowę. Potem jeszcze podpisała porozumienie, że na pewno będzie realizowała programy naprawcze wskazane przez nadzory budowlane.  A teraz znowu nie chce budować. GDDKiA nawet w takich przypadkach pomaga wykonawcom, oczywiście w granicach przewidzianych przepisami prawa. Jednak wtedy, kiedy inwestor dochodzi do ściany we współpracy z wykonawcą, zagrażającej realizacji inwestycji, uruchamiane są działania, które pchają sprawę do przodu. W przypadku A1 i mostu w Mszanie takie działania także będą podejmowane.

 

Jesteśmy świadomi, że nie myli się ten, kto nic nie robi. Dlatego zarówno inwestor, jak i wykonawcy muszą wziąć się w garść i robić swoje. Wówczas także  instytucje finansowe nie będą żałowały, że  udzieliły jakiemuś wykonawcy gwarancji należytego wykonania.