Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Dobra wiadomość dla kierowców korzystających z drogi krajowej nr 17 pomiędzy Warszawą i Lublinem. Już w najbliższy wtorek będzie można ominąć Kurów, Markuszów i Garbów skracając czas przejazdu co najmniej o połowę. W południe do użytku zostanie oddany blisko 24 kilometrowy odcinek S17 pomiędzy węzłami Kurów Zachód (nazwa robocza Sielce) – Jastków (Bogucin), który jadąc zgodnie z przepisami pokonamy w około 12 minut. Na węźle Jastków kierowcy zjadą na dotychczasową DK17. To drugi z odcinków S17 z którego skorzystają kierowcy. Kolejne trzy są w trakcie realizacji. Przypomnijmy, że w niedzielę 26 maja z trasy będą mogli skorzystać rowerzyści (więcej informacji o dniu dla rowerzystów).
Umowę na realizację podpisano 3 marca 2011 roku. Wykonawca (konsorcjum Mota – Engil Polska Central Europe z siedzibą w Krakowie - lider, wraz z partnerami: Mota – Engil Engenharia e Construcao Portugalia, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lublina i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Puławy) zbudował dwujezdniową drogę klasy S (o długość 23,7 km plus włączenie do obecnego przebiegu DK17 oraz łącznicę na węźle Kurów Zachód w ciągu S12) wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (57 odcinków o łącznej długości 38,4 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi. Przebudowano kolidującą z drogą linię energetyczną 400 kV na długości 7,4 km. Wybudowano 20 obiektów inżynierskich (w tym siedem mostów, trzynaście wiaduktów drogowych, 31 przejść dla zwierząt i płazów) oraz przepusty. Za sprawą lokalizacji inwestycji na obszarze zbiornika wód podziemnych zbudowano szczelny system odwodnienia (o łącznej długości 16,5 km, wraz z dwunastoma zbiornikami retencyjnymi i siedmioma infiltracyjnymi).
Kierowcy mogą korzystać z Miejsc Obsługi Podróżnych ulokowanych po obu stronach drogi ekspresowej na wysokości miejscowości Markuszów. Dostępne są parkingi i toalety, a dzierżawca MOP-u wkrótce rozpocznie budowę stacji paliw z restauracją.
Wjazd na drogę ekspresową możliwy jest poprzez węzły:
Wartość całego projektu (prace projektowe, wykupy gruntów, budowa i nadzór) wyniosła ok. 785 mln zł. Inwestycja finansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kierowcy korzystają już z odcinka S17 od Lublina do Piask, czyli dawnej drogi krajowej przebudowanej do parametrów drogi ekspresowej. Co prawda znaki z białym samochodem na niebieskim tle są jeszcze zaklejone, ale za kilka dni zakończą się formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i będzie można w pełni wykorzystać walory tej trasy. To zbiegnie się z zakończeniem w połowie czerwca prac przy dostosowaniu obwodnicy Piask do parametrów drogi ekspresowej i kierowcy oprócz obecnych 12,1 km zyskają dodatkowe 4 km drogi szybkiego ruchu.
Cała trasa na odcinku Kurów – Lublin – Piaski będzie miała blisko 67 km długości, a łączny koszt inwestycji wynosi blisko 3,4 mld zł, z czego 2,4 mld zł stanowi dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Budowana obecnie S17 Kurów – Lublin – Piaski ma olbrzymie znaczenie dla całego województwa. To fragment międzynarodowej drogi E372 prowadzącej z Warszawy do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Z jednej strony pozwoli skrócić czas dojazdu ze stolicy do Lublina o pół godziny, a kierowcy jadący tranzytem ominą Lublin pokonując blisko 70 km w 35 minut (obecnie poza godzinami szczytu zajmuje to co najmniej godzinę, a w szczycie jeszcze dłużej). Droga ekspresowa ułatwi dojazd do nowego Portu Lotniczego Lublin w Świdniku, a także stref przemysłowych rozlokowanych na obrzeżach miasta w sąsiedztwie trasy. Nowa trasa przejmie ruch z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg krajowych w woj. lubelskim (średni ruch od 20 do 36 tys. pojazdów na dobę) co przyczyni się również do spadku ilości wypadków.
Zobacz galerię zdjęć z budowy odcinka