viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2005

Fundusze strukturalne w drogownictwie

07-11-2005
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest jednym z głównych beneficjentów projektów w ramach funduszy strukturalnych w drogownictwie. Do tej pory podjęto decyzję o dofinansowaniu 12 projektów drogowych, których wartość ogólna wynosi niemal 3 mld złotych, z czego z funduszy strukturalnych pochodzi ponad 1,5 mld złotych. W pięciu z nich rozpoczeto juz roboty budowlane.

Podstawowym założeniem funduszy strukturalnych jest zmniejszanie dysproporcji pomiędzy różnymi regionami Wspólnoty Europejskiej. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest wykorzystywany na tworzenie i urtrzymanie nowych miejsc pracy, a także na inwestycje infrastrukturalne, które przyczyniają się do zwiększenie potencjału gospodarczego i inwestycyjnej atrakcyjności regionów. Programy w ramach EFRR są realizowane poprzez trzy sektorowe programy operacyjne. Drogownictwo finansowane jest przez Sektorowy Program OperacyjnyTransport.

Oto krótki przegląd tych projektów:

 

Droga nr 68 Kukuryki - Wólka Dobryńska

Droga Krajowa nr 68 obsługuje ciężarowy ruch tranzytowy na odcinku od drogi krajowej nr 2 do terminalu w m. Koroszczyn i do drogowego przejścia granicznego dla ruchu towarowego m. Kukuryki. Jest odgałęzieniem międzynarodowej drogi nr 2, E-30, która obsługuje ruch tranzytowy na kierunku Berlin -Warszawa - Mińsk - Moskwa. Aktualnie pojazdy ciężarowe oczekujące na wjazd do terminalu w m. Koroszczyn blokują istniejący pas ruchu. Ponadto droga ta do czasu realizacji autostrady A-2 wymaga remontu, wzmocnienia oraz dostosowania konstrukcji nawierzchni do obciążeń 115 kN/oś.

 

Realizacja projektu jest elementem dostosowywania sieci transportowej w Polsce do wymogów UE poprzez poprawę bezpieczeństwa i warunków funkcjonowania transportu drogowego, a ponadto pozwoli na osiągnięcie następujących celów:

  • przeniesienie z jezdni na pas postojowy kolumny pojazdów ciężarowych oczekujących na odprawę w m. Koroszczyn (terminal),
  • wzrost nośności nawierzchni,
  • zmniejszenie liczby wypadków na projektowanym odcinku m.in. poprzez przebudowę zatok autobusowych oraz budowę ciągów pieszych przy zatokach.

Szczegóły dostępne na stronie www.kukuryki.pl

 

Droga krajowa nr 3 Sulechów - Racula

Obecnie nawierzchnia jezdni jest zniszczona stwierdzono występowanie spękań odbitych, pęknięć siatkowych, pęknięć pojedynczych podłużnych i poprzecznych, łat i wybojów oraz kolein, szczelin na łączeniach podłużnych i poprzecznych. Obecnie ten odcinek drogi nr 3 charakteryzuje się niedostatecznym stanem technicznym (normy SOSN: C – stan niezadowalający) wpływającym niekorzystnie na efektywność i bezpieczeństwo ruchu użytkowników.

 

Przedmiotem inwestycji jest przebudowa odcinka drogi w celu dostosowania do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Sulechów – Racula o długości 20,7 km. Projekt powiązany jest z planowaną budową drogi ekspresowej S-3 na odcinku Szczecin – Gorzów, budową drogi ekspresowej S-3 Gorzów - Sulechów i stanowi kolejny etap dostosowania drogi krajowej nr 3 do parametrów drogi ekspresowej. W ramach planowanego zadania przewidziano przebudowę jednojezdniowej drogi krajowej. Przewiduje się budowę nowej nawierzchni na całym odcinku.

 

Droga krajowa numer 7 Jazowa - Elbląg

Droga Krajowa nr 7 stanowi jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych Polski, łącząc Gdańsk z przejściem granicznym ze Słowacją w m. Chyżne. Łączy m.in. miasta: Gdańsk, Elbląg, Warszawę, Radom, Kielce, Kraków.

 

Odcinek drogi nr 7 wraz z obiektami inżynieryjnymi charakteryzuje się złym stanem technicznym wpływającym na efektywność i bezpieczeństwo ruchu użytkowników. Prognozy ruchu wskazują na duże zagrożenie utraty przepustowości na odcinku, co stanowić będzie wąskie gardło w systemie transportowym w skali kraju i regionu, uniemożliwiając spójny rozwój mieszkańcom i przedsiębiorstwom.

Przebudowa drogi krajowej nr 7 pozwoli m.in. na osiągnięcie następujących celów:

  • dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia nacisków 11,5 t/oś,
  • zmniejszenie niekorzystnego wpływu transportu na zanieczyszczenie środowiska naturalnego,
  • wzrost bezpieczeństwa ruchu,
  • likwidację wąskich gardeł i poprawę przepustowości.
  • poprawa warunków ruchu drogowego dla tranzytu do Obwodu Kaliningradzkiego i dalej do Litwy, Łotwy i Estonii,
  • poprawa warunków ruchu drogowego dla tranzytu w korytarzu Trójmiasto - Elbląg - Warszawa - Kraków - Chyżne i dalej na południe Europy,
  • poprawa dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Szczegóły na stronie www.Jazowa-Elblag.pl

 

Autostrada A6 na odcinku Klucz - Kijewo

Istniejący odcinek został wykonany w latach 1933-1942. Nawierzchnia z płyt betonowych jest bardzo zużyta, nie dostosowana do przenoszenia wymaganych dla autostrady obciążeń. Około 50% płyt jest spękanych, progi pomiędzy płytami dochodzą do 6 cm. Ze względu na niewłaściwe odwodnienie oraz duże obciążenie ruchem, stan nawierzchni gwałtownie się pogarsza.

Projekt zakłada budowę autostrady A6 na odcinku Klucz – Kijewo o długości 7,73 km. Autostrada składać się będzie z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu szerokości 3,5 m i pasa awaryjnego postoju o szerokości 2,75 m. Pobocze gruntowe będzie mieć szerokość 1,25 m, a pas rozdziału szerokość 5,0 m. Kontrakt obejmuje również przebudowę 15 obiektów inżynierskich, wiaduktów w ciągu drogi i pod drogą.

 

Szczególy na stronie: www.iue.pl/a6

 

Droga krajowa nr 10 - obwodnice m. Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo

Droga krajowa nr 10 posiada nawierzchnię bitumiczną o szerokości 7 m + 2x1 m (pobocza gruntowe), na odcinku od Szczecina do Morzyczyna i szerokości 11 m + pobocza gruntowe 0,5 m i 1,5 m za Zieleniewem na dalszym odcinku w kierunku Stargardu Szcz. Po prawej stronie drogi biegnie ciąg pieszo - rowerowy o szerokości 3 m i nawierzchni bitumicznej łączący miejscowości Morzyczyn i Zieleniewo ze Stargardem Szcz. Na trasie występują liczne zjazdy gospodarcze, przystanki autobusowe oraz skrzyżowania jednopoziomowe z drogami niższych klas.

Planowana inwestycja ma obejmować budowę drogi dwujezdniowej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z węzłem drogowym "Motaniec"; co stanowi kontynuację przekroju poprzecznego na obecnie modernizowanym odcinku DK 10 Szczecin - Kobylanka. Na dalszym odcinku do węzła "Lipnik" zaprojektowano drogę jednojezdniową, która docelowo stanowić będzie jezdnię południową obwodnicy Stargardu Szczecińskiego.

 

Szczegóły na stronie: www.iue.pl/kmz 

 

Droga krajowa numer 17 - obwodnica m. Hrebenne i remont na odcinku Tomaszów Lubelski - Hrebenne

Projekt zakłada budowa obwodnicy m. Hrebenne długości 2 km, w ciągu drogi krajowej nr 17 wraz z remontem na odc. Tomaszów Lub. – Hrebenne o długości 12 km.

Nośność drogi będzie zwiększona do 115 kN/oś, wykonany będzie remont urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (zatoki, chodniki, bariery), a także dbudowa odwodnienia, i odnowa oznakowania pionowego i poziomego.

 

Droga krajowa nr 22 na odcinku Elbląg - Grzechotki

Projekt na odcinku 50 km zakłada przebudowę nawierzchni drogi, przebudowę i budowę obiektów mostowych, przebudowę węzłów drogowych. Realizację podzielono na dwa zadania - przebudowę drogi krajowej nr 22 na odc. Maciejewo – Grzechotki – granica państwa i przebudowę drogi krajowej nr 22 na odc. Chruściel – Maciejewo i przebudowa drogi krajowej nr 22 na odc. Elbląg – Chruściel.


Droga krajowa numer 12 - budowa I etapu obwodnicy m. Puławy

Budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 12 w Puławach to część większego zadania inwestycyjnego, jakim jest budowa północnej obwodnicy Puław w ciągu drogi krajowej nr 12 Radom – Lublin. Celem budowy obwodnicy miasta Puławy (etap I) jest:

lepsze połączenie drogi krajowej nr 12, a docelowo drogi ekspresowej S12 z siecią autostrad i dróg ekspresowych,

  • usunięcie tzw. „wąskich gardeł” w ciągu drogi krajowej
  • przyciągnięcie inwestorów krajowych i zagranicznych,
  • ułatwienie ruchu turystycznego w regionie,
  • poprawa dostępności Białorusi, Ukrainy i Rosji z krajami Unii Europejskiej poprzez sieć drogową

Projekt obwodnicy miasta Puławy (na odcinku od km 7+600 do km 11+120) zakłada budowę dwujezdniowej drogi lasy technicznej „GP” (2 x 10,0 m) wraz z mostem na rzece Wiśle. Na pozostałym odcinku przewiduje budowę drogi jednojezdniowej (szerokości 11 m). Zakres inwestycji obejmie również budowę systemu odwodnienia drogi, zagospodarowanie terenów zieleni oraz przebudowę sieci infrastrukturalnych.

 

Remont nawierzchni autostrady A4 na odcinku Balice – Opatkowice (17 km)

Nawierzchnia tego odcinka autostrady wymaga modernizacji. Jest on obciążony znacznym ruchem samochodowym za znacznym udziałem samochodów ciężarowych. Zły stan zarówno nawierzchni jak i pobocza, elementów odwodnienia i innych elementów inżynierskich wpływa na zwiększenie niebezpieczeństwa wypadków drogowych. Przebudowa autostrady pozwoli na wzmocnienie nawierzchni do nacisku 115 kN/oś i dostosowanie jej do wymogów Unii Europejskiej, a także podwyższenie nośności 6 obiektów mostowych i poprawę bezpieczeństwa. Usprawni również warunki ruchu na międzynarodowej trasie łączącej Niemcy z Ukrainą i zwiększy atrakcyjność regionu poprzez poprawę warunków transportu drogowego.

 

Droga krajowa numer 7 obwodnica Grójca

Obwodnica Grójca pomoże zmniejszyć ruch samochodów ciężkich na terenie miasta i zminimalizuje uciążliwość tego ruchu dla lokalnej społeczności. Bezpieczne przejścia dla pieszych w postaci kładek wzmocnią bezpieczeństwo pieszych. Na tym odcinku w związku ze zwiększonym ruchem, w tym z udziałem pojazdów ciężkich, występuje stopniowa degradacja nawierzchni jezdni jak i obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostów i przepustów). Przebudowa tej części drogi pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu jak i podniesienie nośności nawierzchni do wymogów Unii Europejskiej.

 

Droga krajowa numer 7 - Białobrzegi – Jedlińsk

Istniejąca droga numer 7 na odcinku Białobrzegi – Jedlińsk jest w złym stanie technicznym. Zabiegi poprawiające stan nawierzchni są zalecane na niemal całej długości odcinka, a na ponad połowie są konieczne. Zły stan nawierzchni i odwodnienia jezdni, a także wysokie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu powodują brak spójności rozwoju między dużym regionem warszawskim i subregionem radomskim, również z powodu jakości warunków transportu drogowego. Realizacja tego projektu przyczyni się do zmniejszenia tych różnic, poprawi warunki inwestycji w regionie, oraz warunki życia jego mieszkańców. Nośność drogi zostanie dopasowana do standardów dla dróg krajowych. Wynikiem realizacji projektu będzie odnowa nawierzchni na odcinku 15 km, wybudowanie obiektów inżynierskich, węzłów i skrzyżowań a także dróg dojazdowych.

 

Droga krajowa numer 7 Grójec – Białobrzegi

Odcinek Grójec – Białobrzegi należy do najbardziej niebezpiecznych odcinków drogi numer 7 ze względu na zmianę charakteru drogi z dwujezdniowej na jednojezdniową. Projekt zakłada przebudowę tego odcinka i dostosowanie go do parametrów drogi ekspresowej. Zostaną wybudowane obiekty inżynierskie, węzły drogowe i drogi dojazdowe. Spowoduje to znaczną poprawę bezpieczeństwa ruchu i wpłynie na rozwój okolicznych regionów i większą spójność z sąsiednim, dużym obszarem warszawskim. Poprawi się także bezpieczeństwo ruchu i oddziaływanie na środowisko.

 

Przebudowa 25 niebezpiecznych skrzyżowań w sieci dróg krajowych

Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu poprzez przebudowę skrzyżowań na bardziej bezpieczne przy pomocy różnych środków – sygnalizacji świetlnej, azylu dla pieszych, separacji ruchu itp. Realizacja tego projektu pozwoli na usunięcie przyczyn wypadków drogowych leżących po stronie warunków drogi. Bezpośrednim rezultatem realizacji przebudowy 25 skrzyżowań będzie redukcja liczby wypadków średnio ponad 50%.