Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Polska była pierwszym krajem Europy Środkowo-Wschodniej pełniącym rolę organizatora i gospodarza tego zgromadzenia, w którym raz na cztery lata biorą udział eksperci, naukowcy, a także praktycy z firm na co dzień zajmujących się zadaniami związanymi z utrzymaniem dróg zimą na całym świecie. Spotkania ministrów odpowiedzialnych za transport z różnych stron świata, eksperckie burze mózgów, wymiana poglądów, konstruktywne panele dyskusyjne, futurystyczne pomysły, które stają się rzeczywistością, zmagania zimowych mistrzów kierownicy oraz pierwsze w historii Kongresu wyróżnienia dla najlepszych panelistów - to najważniejsze wydarzenia podczas kończącego się XV Międzynarodowego Zimowego Kongresu Drogowego.
GDDKiA, Światowe Stowarzyszenie Drogowe PIARC oraz Miasto Gdańsk w dniach 20-23 w centrum Kongresowym Amber Expo w Gdańsku byli organizatorami XV Międzynarodowego Zimowego Kongresu Drogowego.
Ministrowie z różnych stron świata dyskutowali o transporcie
Centralnym punktem pierwszego dnia kongresu była sesja z udziałem przedstawicieli rządów trzech europejskich państw oraz gościa z dalekiego wschodu.
Polskę reprezentował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Litwę minister transportu i komunikacji Rokas Masiulis, Czarnogórę minister transportu i gospodarki morskiej Osman Nurković, a Japonię wiceminister infrastruktury, transportu i turystyki Masafumi Mori.
Ministrowie europejscy podkreślali, że na Starym Kontynencie transport drogowy towarowy stanowi 45, a pasażerów aż 80 procent ogółu. W czasach gdy trzeba zaciskać budżetowego pasa niestety jedną z pierwszych rzeczy na jakiej się oszczędza jest utrzymanie dróg. Stąd potrzeba tworzenia nowych, skutecznych, ale jednocześnie niedrogich technologii i rozwiązań systemowych. W Japonii w zakresie informacji drogowej powszechnie wykorzystuje się np. popularne media społecznościowe. Kierowcy o niebezpieczeństwie na trasie mogą dowiedzieć się np. z Twittera, co już też, choć nie w takim zakresie działa w Polsce. Ważną kwestią poruszaną przez uczestników dyskusji, był również m.in. wpływ zmian klimatycznych na kwestię utrzymania dróg. Ministrowie podkreślali, że opady śniegu często obecnie pojawiają się w miejscach i okresach czasu w których dotychczas praktycznie nie występowały.
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk uroczyście otworzył Kongres.
- Witam Państwa w Polsce - transportowym sercu Europy. Jestem dumny, że na pierwszego w tej części kontynentu gospodarza Międzynarodowego Zimowego Kongresu Drogowego, wybrano nasz kraj - mówił na ceremonii otwarcia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Oprócz szefa polskiego resortu infrastruktury, gości kongresu przywitali także prezydent PIARC Claude Van Rooten oraz Iwona Stępień-Kotlarek, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Gdy wchodziliśmy do UE administrowaliśmy tylko 800 km dróg szybkich. Teraz jest ich już ponad 3,5 tys. Ta wielkość sieci drogowej stawia przed duże wyzwania w zakresie jej zimowego utrzymania. Uczymy się od najlepszych, a tacy są na tym Kongresie - podkreślała dyrektor Stępień-Kotlarek.
Środa była dniem intensywnej wymiany poglądów
Drugi dzień kongresu był najbardziej rozbudowanym pod względem ilości wykładów i dyskusji ekspertów na sesjach technicznych. Do głównych sekcji tematycznych z wtorku takich jak np. zimowa odporność i zrównoważony charakter czy detekcja, doszły wczoraj takie jak chociażby prognozowanie, zarządzanie tunelami i mostami w zimie, czy kwestie kontraktów. W sumie od środowego poranka do godz. 18 swoje wykłady wygłosiło ok. 70 panelistów z rozmaitych krajów Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Azji a nawet północnej Afryki. Autorzy najciekawszych z nich zostaną dziś wieczorem na uroczystej gali wyróżnieni specjalnymi nagrodami PIARC.
Sporą popularnością cieszyły się w środę szczególnie sesje dotyczące zimowego utrzymania obiektów inżynieryjnych takich jak mosty i tunele. Ciekawą prezentację o wpływie soli przeciwoblodzeniowej na korozję konstrukcji mostów przedstawiła chociażby Ivana Durickovic z Francji. W innej sekcji tematycznej o tym, że myślenie o zimowym utrzymaniu dróg powinno zaczynać się już na etapie ich projektowania, przekonywał Maciej Kozłowski. W Polsce w okresie zimowym drogi rowerowe zazwyczaj świecą pustkami. O tym, że nie musi tak być na sesjach przekonywali goście ze Skandynawii. Opowiadali chociażby o metodzie utrzymania ścieżek sweep-salting, która polega na jest zasysaniu śniegu i zwalczaniu poślizgu solanką lub wstępnie zwilżoną solą. Skuteczna jest szczególnie w miejscowościach nadmorskich, gdzie występuje wysoka wilgotność powietrza.
PIARC wyróżnił najlepszych panelistów
Po raz pierwszy w historii Kongresu, Światowa Organizacja Drogowa PIARC przyznała nagrody za najlepsze referaty oraz dla „Młodego Profesjonalisty”. Statuetki wręczali najwyżsi przedstawiciele PIARC – prezydent Claude Van Rooten, wiceprezydent Shigeru Kikukawa oraz szef Komitetu Technicznego B.2 Didier Giloppe.
W pierwszej kategorii wyróżniono 7 z 170 przesłanych na Kongres prac. Nagrodzeni zostali:
- Andres Olloqui z Hiszpanii – za pracę o zarządzaniu zagrożeniem lawinowym na drodze,
- Kazuhide Kiyasu z Japonii – za pracę o wpływie wywieranym na ruch drogowy przez środki zaradcze stosowane przeciwko klęsce żywiołowej w postaci silnych opadów śniegu
- Ivana Durickovic z Francji – za pracę o wpływie soli przeciwoblodzeniowych na korozję konstrukcji mostów
- Amanda Siems-Anderson ze Stanów Zjednoczonych – za pracę o wykorzystaniu systemu Pikalert w programie pilotażowym Departamentu Transportu stanu Wyoming dotyczącym pojazdów połączonych
- Jakko Klang z Finlandii – za pracę o skutkach dla bezpieczeństwa niższych ograniczeń prędkości w miesiącach zimowych
- Juha Aijo z Finlandii – za pracę o Instrukcji utrzymania zimowego dla Fińskiej Agencji Transportu
- Anna Niska ze Szwecji – za pracę o „Sweep–salting” czyli metodzie zimowego utrzymania ścieżek rowerowych
„The Young Proffesional Award” otrzymał z kolei Henri Giudici z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii, specjalizujący się w badaniu zachowania opon w warunkach śniegowych. Jego wyróżniony referat dotyczył opisu technicznego dwóch urządzeń do badania interakcji pomiędzy oponą i nawierzchnią – LARS i Lumi.
Futurystyczne pomysły stają się rzeczywistością – 3 dzień sesji technicznych
Trzeciego dnia kongresu do wykładów i dyskusji na sesjach technicznych, doszły też wydarzenia bardziej praktyczne – np. warsztat zimowego utrzymania dróg, skupiający się na potrzebach użytkownika w centrum usług zimowych.
W czasie czwartkowej porannej sekcji spotkań poruszony został m.in. temat, który nie pojawiał się w poprzednich dniach – lawiny. Swoimi doświadczeniami i badaniami– dotyczącymi chociażby zarządzaniem zagrożeniem lawinowym, podzielili się naukowcy z Japonii i Hiszpanii. W innych salach dużo mówiono z kolei o oddziaływaniu substancji przeciwoblodzeniowych na zbiorniki wodne i środowisko.
Duże zainteresowanie wywołała prezentacja przez gości ze Skandynawii „Arktycznego Inteligentnego Korytarza”. Przebiega on między Finlandią a Norwegią za kołem podbiegunowym i zapewnia przejazd po śniegu autonomicznego samochodu, czyli takiego pozbawionego kierowcy. Korytarz połączony jest z dworcami kolejowymi, lotniskami czy portem morskim w Tromsø. Pozwala on np. na dostarczenie danego towaru, bez narażania się jego odbiorcy na jazdę w niebezpiecznych warunkach zimowych.
Porywające zmagania zimowych mistrzów kierownicy
Jedną z głównych atrakcji XV Międzynarodowego Zimowego Kongresu Drogowego były pierwsze w Trójmieście, a trzecie w historii kongresu, zawody pługów odśnieżnych. W czwartek na wymagającym torze utworzonym przy stadionie Energa Gdańsk zaprezentowało się 21 zawodników z ośmiu krajów: Andory, Austrii, Francji, Kanady, Niemiec, Polski, Portugalii i Węgier. Wydarzenie było otwarte dla widzów, spora grupa kibiców oczywiście najgłośniej wspierała polskich zawodników, w tym dwóch miejscowych - z województwa pomorskiego.
Dzień wcześniej, w środę, zawodnicy pierwszy raz zapoznali się z trasą w czasie sesji treningowych. Za przygotowanie toru odpowiadał Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego. Zasadnicze czwartkowe zawody składały się z przedpołudniowych kwalifikacji i rozgrywającego się po południu ścisłego finału, do którego weszło dziesięciu najlepszych operatorów pługów.
Zawodnicy mieli do pokonania liczącą około kilometra pętlę, w czasie przejazdu wykonując 12 rozmaitych zadań. Operatorzy musieli m.in. pokonać slalom, przejechać tyłem między przeszkodami, ze sporą prędkością najechać na płytę poślizgową czy przesunąć przedmiot w wyznaczone miejsce. Każdy przejazd w pojazdach marki DAF trwał około sześć-siedem minut. Zawodnicy byli oceniani przez zespół sędziów, który brał pod uwagę trzy aspekty: umiejętności praktyczne (70 proc. oceny), czas przejazdu (20 proc.) oraz sprawdzenie zdatności pojazdu do jazdy (10 proc.).