viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2018

Krajowy System Zarządzania Ruchem - Ruszają przetargi na projekty wdrożeniowe

18-09-2018

Rozpoczął się kolejny etap wdrażania KSZR na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Na stronie internetowej GDDKiA ukazało się wstępne ogłoszenie informacyjne o zamiarze ogłoszenia przetargu. W kolejnych tygodniach ogłosimy przetargi na Centralny Projekt Wdrożeniowy (CPW) i cztery Regionalne Projekty Wdrożeniowe (RPW) w ramach Projektu KSZRD na Sieci TENT Etap 1. Do końca roku planowane są jeszcze cztery postępowania na nadzór inwestorski nad wykonawcami poszczególnych RPW.

GDDKiA

 

Wykonawca Centralnego Projektu Wdrożeniowego będzie miał za zadanie wdrożenie kluczowych elementów systemu: sprzętowych (np. szyna integracyjna), informatycznych (np. oprogramowanie centralne) oraz budowlanych (np. sieć teletechniczna). Wyposaży również sieć drogową, objętą tym etapem na obszarze warszawskiego Oddziału GDDKiA, w infrastrukturę przydrożną (tzw. moduły rozproszone). W ramach siedmioletniej umowy wykona testy oraz integrację systemów, a następnie będzie wspierał, utrzymywał i rozwijał system w ramach projektu KSZRD E1.

 

W ramach Regionalnych Projektów Wdrożeniowych zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie infrastruktury przydrożnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz z wykonaniem testów i podłączeniem do regionalnych Centrów Zarządzania Ruchem. Podobnie jak w przypadku CPW, wykonawca będzie musiał również wykonać testy oraz integrację systemów, a następnie świadczyć usługi wsparcia, utrzymania i rozwoju Systemu w ramach projektu KSZRD E1.

 

Przetarg na RPW będzie składał się z czterech części, obejmujących obszarowo drogi wchodzące w skład sieci drogowej KSZRD Etap 1 na terenie następujących Oddziałów:

cześć 1 - w Gdańsku i w Olsztynie (drogi S6 i S7) - obszar CZR w Gdańsku,

część 2 - w Łodzi (drogi A1 i A2) - obszar CZR w Strykowie (Łódź),

część 3 - w Katowicach (drogi A1, A4, S1) - obszar CZR w Kończycach (Katowice),

część 4 - w Opolu i we Wrocławiu (drogi A4 i A8) - obszar CZR w Widawie(Wrocław).

 

Wszystkie ruszające postępowania przetargowe stanowić będą elementy realizacji projektu „Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I” (nr CEF/021/2015), który uzyskał dofinansowanie unijne w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych. Maksymalna kwota dofinansowania z UE dla Projektu wynosi 123 211 577 EUR.

 

ITS - ważna rzecz

GDDKiA wdraża Inteligentne Systemy Transportowe wiedząc, że mogą w znacznym stopniu przyczynić się do:

•             efektywniejszego,

•             bezpieczniejszego,

•             mniej szkodliwego dla środowiska

działania systemu transportowego. Ich wdrażanie w Europie odbywa się zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. Celem Dyrektywy jest ustanowienie interoperacyjnych i efektywnych usług ITS. Implementacją tej Dyrektywy do polskiego prawa była zmiana ustawy o drogach publicznych w 2012 r. Aby sprostać wymogom zawartym tych dokumentach oraz zintegrować drogi wchodzące w skład Transeuropejskiej Sieci Transportowej, GDDKiA tworzy Krajowy System Zarządzania Ruchem.

 

System KSZR

System KSZR będzie wspierał przede wszystkim użytkowników dróg tj. z chwilą uruchomienia ostrzeże przed utrudnieniem, poinformuje o aktualnych i prognozowanych warunkach ruchu, poinformuje o czasach dojazdu do celu różnymi drogami, wyznaczy i poprowadzi dynamicznie objazdem na wypadek, steruje dopływem ruchu na zatłoczoną drogę, steruje pasami ruchu w tym tzw. „korytarze życia”, wyznaczy optymalną dopuszczalną prędkość, czy poinformuje o zajętości miejsc parkingowych, będzie gotowy na C-ITS i bezpośrednią komunikację infrastruktura-pojazdy (I2V).

 

System KSZR wesprze również GDDKiA w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania drogi, zapewni narzędzia do koordynacji prac wykonawców remontów czy innych prac utrzymaniowych. Wyposaży również GDDKiA w odpowiednie narzędzia do lepszego ewidencjonowania i zarządzania majątkiem.

 

System usprawni realizację akcji ratunkowych poprzez szybsze wykrycie zdarzenia, identyfikację zagrożenia, jego skutków oraz przekazanie tych danych do właściwych służb państwowych odpowiedzialnych za prowadzenia akcji ratunkowych.

System wspólnie z wdrożonym już etapem 1 Krajowego Punktu Dostępowego będzie źródłem wysokiej jakości sprawdzonych danych publicznych o warunkach ruchu dla służb państwowych mediów, szeroko korzystających z informacji z systemu, np. żeby szybciej dotrzeć na miejsce zdarzenia drogowego, czy firm świadczących różnego rodzaju usługi związane z mobilnością dla kierowców.

 

System techniczne przygotowany będzie na współdzielenie danych np. z Krajowym System Poboru Opłat, ale również danych policyjnych, straży pożarnej, czy systemu powiadamiania ratunkowego

w celu uniknięcia dublowania urządzeń zbierających podobnie dane.

 

W ramach inwestycji drogowych zapisanych w Programie Budowy Dróg Krajowych realizujemy już elementy ITS (tzw. systemy zarządzania ruchem, czy systemy zarządzania tunelami), które później zostaną poddane procesowi integracji z Systemem Centralnym KSZR jaki powstanie w ramach projektu KSZRD na sieci TENT Etap 1. Dzięki temu na przebiegającej przez Polskę transeuropejskiej sieci drogowej powstanie w ten sposób jednolity i zintegrowany System ITS.

 

Architektura KSZR była wypracowywana przez ostatnich kilka lat pracą ekspertów GDDKiA w oparciu o europejski wzorzec FRAME. To podejście umożliwiło uruchomienie wielu wdrożeń komponentów ITS np. w ramach realizowanych inwestycji drogowych, oraz odpowiednie przygotowanie się na współdzielenie danych np. z Krajowego Systemu Poboru Opłat, danych policyjnych, straży pożarnej, czy systemu powiadamiania ratunkowego w celu uniknięcia dublowania urządzeń zbierających podobnie informacje.  System KSZR będzie wspierał przede wszystkim użytkowników dróg - będzie ostrzegał kierowcę przed utrudnieniem, poinformuje o warunkach ruchu, wyznaczy dynamicznie objazd, wyznaczy optymalną prędkość, czy poinformuje o zajętości miejsc parkingowych na MOPach. Docelowo KSZR będzie gotowy na C-ITS i bezpośrednią komunikację „infrastruktura-pojazdy”.

 

GDDKiA będzie wykorzystywać system KSZR w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania dróg. System zapewni narzędzia do koordynacji prac wykonawców remontów czy innych prac utrzymaniowych. Wyposaży również zarządcę sieci dróg krajowych w odpowiednie narzędzia do skuteczniejszego ewidencjonowania i zarządzania majątkiem.

 

Krajowy System Zarządzania Ruchem cechuje:

•             spójna architektura,

•             modularność,

•             interoperacyjność

•             spójny zestaw standardów,

•             możliwość realizacji poszczególnych części Systemu przez różnych wykonawców/dostawców,

•             zdywersyfikowane źródła finansowania realizacji Systemu,

•             utrzymywanie Systemu w oparciu o pomiar wskaźników i umowy SLA,

•             możliwość rozwoju funkcjonalnego i terytorialnego.

GDDKiA

KSZR na tle strategii ITS w GDDKiA