Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 oraz jej autostradowe przedłużenie do obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu A2 nie tylko pozwoli udrożnić ruch na osi wschód – zachód, ale również ułatwi komunikację łącząc dzielnice po obu brzegach Wisły. W realizacji jest blisko 35 km tej trasy, od ul. Puławskiej w Warszawie do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. W przygotowaniu jest koncepcja programowa na dalsze 133 km do granicy z Białorusią.
S2 Południowa Obwodnica Warszawy
Realizację 18,5-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska podzielono na trzy krótsze fragmenty. Pierwszy, o długości 4,6 km, to zadanie A, czyli odcinek przechodzący przez Ursynów z tunelem o długości ok. 2,3 km oraz z dwoma węzłami: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Tunel przechodzi pod I linią metra, a prace przy jego budowie prowadzone są podczas normalnego funkcjonowania kolei podziemnej. Konstrukcję tunelu metra dodatkowo wzmocniono, a obecnie „wisi” on w powietrzu. Spod tunelu wybierana jest ziemia, a dwie jezdnie o szerokości ok. 14,5 metra (po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra) będą biegły kilka metrów poniżej. To w sumie prawie 20 m poniżej obecnej powierzchni gruntu. Tunel pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego i trwa już tam wydobywanie gruntu spod stropu. Dodajmy, że wykonawca tego odcinka – firma Astaldi, wykonał już ok. 55 proc. stropu i 85 proc. ścian szczelinowych. Na końcu tunelu, przy wyjściu ze skarpy za ul. Nowoursynowską, trwa budowa węzła Ursynów Wschód.
Od węzła Przyczółkowa (na przecięciu z drogą wojewódzką prowadzącą do Góry Kalwarii) rozpoczyna się zadanie B, czyli odcinek o długości 6,5 km z mostem przez Wisłę do węzła Wał Miedzeszyński. Most będzie miał długość ok. 1,5 km i prawie 46 metrów szerokości (po cztery pasy ruchu w obu kierunkach, a z obu stron jeszcze ciągi pieszo-rowerowe. Wykonawca tego zadania, konsorcjum firm Gϋlermak oraz PBDiM, nasuwa od strony Wilanowa konstrukcję mostu (wykonano ok. 70 proc.), a od strony Wawra kończy budowę ustroju nośnego na nitce południowej za pomocą MSS (Movable Scaffolding System – ruchomy system rusztowań).
Za węzłem Wał Miedzeszyński rozpoczyna się zadanie C o długości ok. 7,5 km. Trasa przechodzi pod linią kolejową i ul. Patriotów, a na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego budowane są dwie estakady. Na całej długości trasa będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawca tej części obwodnicy, firma Warbud, w kwietniu zakończy budowę segmentów ustroju nośnego estakady nasuwanej na podpory (do wykonania pozostał ostatni z 13 segmentów).
Zaawansowanie na wszystkich zadaniach sięga od 50 do 60 proc. Planowany termin zakończenia inwestycji to sierpień 2020 r. Łączny koszt realizacji tych trzech odcinków to blisko 4,3 mld zł, z czego koszt robót to ponad 2,7 mld zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie prawie 1,7 mld zł.
A2 na wschód od Warszawy
Południowa Obwodnica Warszawy na węźle Lubelska przetnie drogę S17 w kierunku Lublina, a od węzła dalej na wschód będzie biegła jako autostrada. W realizacji są dwa odcinki o łącznej długości 14,8 km, które połączą się z autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Oba realizuje firma Polaqua i na całej trasie rosną obiekty inżynierskie oraz trwają prace ziemne. Łączny koszt realizacji obu odcinków to ok. 830 mln zł, z czego wartość robót budowlanych to blisko 540 mln. Unia Europejska w ramach POIiŚ zrefinansuje ok. 330 mln zł. Planowany termin oddania inwestycji do użytkowania to II kw. 2020 r.
W przygotowaniu są koncepcje programowe na pozostałe 130 km trasy. Ich wykonawcą jest firma Multiconsult, a efekty jej pracy poznamy jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności dla odcinka od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec (37,5 km), następnie od Siedlec do Białej Podlaskiej (63,5 km) oraz od Białej Podlaskiej do granicy państwa (32 km). Realizacja całej trasy planowana jest w formule projektuj i buduj w latach 2021-2024, a łączny koszt realizacji to ok. 6,2 mld zł.