Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Otwarta prezentacja adresowana jest do studentów i pracowników naukowych Politechniki Świętokrzyskiej, ale nowoczesny sprzęt Laboratorium Drogowego kieleckiego Oddziału GDDKiA może obejrzeć każdy, kto przyjdzie dzisiaj na teren uczelni. zaprezentowany zostanie miedzy innymi laserowe urządzenia do automatycznej diagnostyki stanu nawierzchni, jeno z dwóch w GDDKiA, wykonujące badania na terenie całej Polski.
Kieleckie Laboratorium Drogowe pobiera rocznie średnio kilka tysięcy prób i wykonuje kilkanaście tysięcy badań. Badany jest zarówno stan istniejących nawierzchni w celu określenia potrzeb remontowych, jak i stan poszczególnych warstw konstrukcji nawierzchni na etapie budowy w celach odbiorowych. Badane są także materiały używane do budowy dróg.
Urządzenia prezentowane na pokazie
Urządzenie LCMS (Laser Crack Measurement System) umożliwiające wykonanie automatycznej oceny i klasyfikacji uszkodzeń nawierzchni drogowej. LCMS wyposażony w dwie kamery 3D zlokalizowane z tyłu pojazdu, kamerę poglądową rejestrująca obraz z przodu pojazdu oraz odbiorniki GPS i dystansomierz umieszczone na kole pozwalają na rejestrowanie wysokiej rozdzielczości obrazu pasa drogowego. Urządzenie identyfikuje spękania poprzeczne, podłużne i siatkowe o szerokości nawet do 0,5 mm, a także łaty, wyboje oraz ubytki. Precyzyjna ocena stanu spękań oraz stanu powierzchni decyduje o ogólnej ocenie stanu nawierzchni dróg, co w efekcie pozwala na racjonalne ustalanie potrzeb remontowych sieci dróg krajowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dysponuje dwoma urządzeniami LCMS (Oddział Kielce i Oddział Poznań), którymi wykonywane są pomiary diagnostyczne sieci dróg krajowych na terenie całej Polski.
Zestaw pomiarowy SRT-3 służący do punktowego pomiaru właściwości przeciwpoślizgowych warstwy ścieralnej, określanych przy pomocy współczynnika tarcia między nawierzchnią, a kołem pomiarowym. Wartość współczynnika tarcia wyznacza się na podstawie pomiarów w prawym lub w lewym śladzie kół. Pomiar wykonuje się z pełną (100%) blokadą koła pomiarowego, przy prędkości 60 km/h, przy temperaturze otoczenia 5‒30°C, na czystej nawierzchni, zwilżanej wodą w ilości 0,5 l/m2. Charakterystyczne dla pomiaru jest symulowanie najniekorzystniejszych warunków, czyli przyczepności kół pojazdu w warunkach poślizgu. Jest to szczególnie istotne, gdyż właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni są bezpośrednio związane z długością drogi hamowania, a więc z bezpieczeństwem użytkowników dróg.
Mobilny wieloczujnikowy (21- czujnikowy) profilograf laserowy służący do pomiaru równości poprzecznej, równości podłużnej, makrotekstury, geometrii drogi czy określenia współrzędnych GPS. Istotą badania jest laserowy pomiar odległości pomiędzy samochodem, a nawierzchnią. Praca czujników laserowych monitorowana jest przez akcelerometr, a pomiaru odległości dokonuje dystansomierz. Pomiar równości podłużnej wykonywany jest zgodnie z kierunkiem jazdy w prawym oraz lewym śladzie koła, a uzyskany wynik przeliczany jest na tak zwany międzynarodowy wskaźnik równości IRI (wyrażany w mm/m lub m/km) charakteryzujący prace zawieszenia pojazdu pomiarowego w umownie przyjętym obliczeniowym modelu pojazdu, poruszającego się ze stałą prędkością 80 km/h.
Planograf jest urządzeniem służącym do ciągłego pomiaru równości nawierzchni w przekroju podłużnym. Metoda ta polega na wyznaczeniu odchyleń równości podłużnej jako największej odległości (prześwitu) pomiędzy teoretyczną linią łączącą spody kółek jezdnych planografu, a mierzoną powierzchnią warstwy. Głównym elementem konstrukcyjnym jest belka nośna dzielona przegubowo do której mocowane są koła jezdne. W połowie długości belki znajduje się podatne koło pomiarowe sprzężone z czujnikiem przemieszczeń precyzyjnie mierzącym odkształcenie drogi oraz czujnikiem przebytej drogi. Podczas pomiaru samochód powinien poruszać się z prędkością około 5 km/godz.W miejscach niedostępnych dla planografu pomiar równości podłużnej warstw nawierzchni należy wykonywać w sposób ciągły z użyciem łaty i klina. Łata w tym badaniu powinna mierzyć 4 m. Klin umieszcza się w miejscach największych prześwitów pomiędzy łatą a mierzoną powierzchnią i dokonuje odczytu wielkości prześwitu.
Ugięciomierz dynamiczny, w którym obciążenie testowe jest przekazywane na nawierzchnie w sposób udarowy, symulujący przejazd pojazdu ciężkiego, służący do badań ugięć nawierzchni drogowych. Zestaw pomiarowy składa się z przyczepy pomiarowej FWD oraz samochodu holującego. Pomiar wykonywany jest punktowo przy zatrzymanym pojeździe holującym. Na nawierzchni ustawiana jest płyta naciskowa z 1 geofonem w osi obciążenia oraz z minimum 6 geofonami znajdującymi się na belce pomiarowej. Z określonej wysokości wykonywany jest zrzut obciążnika o ustalonej wcześniej masie i rejestrowana jest czasza ugięcia. Po przetworzeniu wyników można uzyskać m.in. dwa parametry techniczno-eksploatacyjne nawierzchni: wskaźnik ugięcia nawierzchni, wskaźnik krzywizny ugięcia nawierzchni.
Wahadło angielskie BSRT (British Skid Resistance Tester) służy do określenia wskaźnika szorstkości nawierzchni stanowiącego jeden z parametrów eksploatacyjnych nawierzchni, mający bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Pozwala uzyskać wartość tarcia między gumowym ślizgaczem, zamocowanym na końcu wahadła, a badaną nawierzchnią. Wahadło jest tak skonstruowane, aby symulować warunki poślizgu pomiędzy oponą pojazdu a drogą przy prędkości 50 km/h. W wyznaczonym miejscu do badania ustawiamy urządzenie tak, aby wahadło poruszało się zgodnie z kierunkiem ruchu pojazdów. W momencie gdy urządzenie jest prawidłowo ustawione, długość drogi poślizgu gumowego ślizgacza na nawierzchni powinna mieścić się pomiędzy 12,4÷12,6 cm. Pomiary zaleca się wykonywać po zwilżeniu mierzonej powierzchni.
Retroreflektometr- przenośne urządzenie pomiarowe do badania widzialności nocnej i dziennej drogowego oznakowania poziomego. Pozwala na wykonywanie badań dwóch niezależnych parametrów: widzialności w nocy (RL)
i widzialności w dzień (Qd) (dodatkowo temperatury i wilgotności względnej otoczenia), również dla oznakowania strukturalnego o wysokości do
5 mm. Służy określeniu współczynnika luminancji w świetle rozproszonym kruszyw, mieszanek mineralno-asfaltowych oraz oznakowania poziomego. Pomiar wszystkich rodzajów materiałów odblaskowych z automatyczną detekcją koloru jest łatwy dzięki doskonałej czytelności wyświetlanych wyników. Urządzenie umożliwia jednoczesny pomiar dla trzech różnych kątów obserwacji, a także obróbkę zapisanych danych dzięki dołączonemu oprogramowaniu.