Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
W godzinach popołudniowych 2 sierpnia kierowcy skorzystają z nowego fragmentu A1 na terenie woj. śląskiego. Oddanie do ruchu blisko 33-kilometrowego odcinka autostrady od węzła Częstochowa Południe do węzła Pyrzowice to znaczący krok ku połączeniu Pomorza z granicą Polski i Republiki Czeskiej. Ukończenie tej inwestycji umożliwi nieprzerwaną jazdę od przejścia granicznego w Gorzyczkach do południowych dzielnic Częstochowy, mijając po drodze konurbację górnośląską i Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowicach” w Pyrzowice.
Gdzie i jakie korzyści?
Nowo wybudowana autostrada przebiega przez tereny gmin: Blachownia, Konopiska, Poczesna, Starcza, Woźniki, Miasteczko Śląskie i Ożarowice, a także przez obszary miast Częstochowa i Woźniki. Dzięki jej powstaniu czas potrzebny na pokonanie tego odcinka skróci się z dotychczasowych 40 do niespełna 15 minut. A warto podkreślić, że jest to czas spędzony na komfortowej i bezpiecznej jeździe. Cała droga została wybudowana z betonu cementowego o wysokiej trwałości, który w korzystnych warunkach umożliwi bezawaryjną eksploatację przez kolejne 30-40 lat.
Z myślą o kierowcach przy drodze udostępniono dwie pary miejsc obsługi podróżnych, które zagwarantują miejsce na postój i odpoczynek.
Autostrada a ruch lokalny
W ramach inwestycji powstały dwa węzły - Częstochowa Południe oraz Woźniki - dzięki którym trasa łączy się z istniejącą siecią dróg w sposób w pełni bezkolizyjny. Wybudowano 68 obiektów inżynierskich umożliwiających pokonywanie przeszkód terenowych, prowadzących ruch lokalny nad autostradą, a także stwarzających warunki do migracji dzikich zwierząt. Droga została bowiem zaprojektowana tak, by w jak najmniejszym stopniu oddziaływać na środowisko naturalne - w ramach jej budowy powstały systemy odwodnienia i kanalizacji (wyposażone w podziemne zbiorniki retencyjne i urządzenia do podczyszczania wody), ekrany dźwiękochłonne i przeciwolśnieniowe, ogrodzenia herpetologiczne czy zbiorniki zastępcze dla płazów. Położony w pobliżu inwestycji obszar chroniony Natura 2000 został uwzględniony w planach i projektach nowej drogi - w jego okolicy trasa jest poprowadzona dwoma estakadami o łącznej długości 245 m.
Połączenie A1 z istniejącym układem drogowym i nowa organizacja ruchu
Najdalej wysuniętym na północ węzłem drogowym oddawanej obecnej autostrady jest Częstochowa Południe, który stanowi połączenie A1 z drogami wojewódzkimi nr 904, 907 i 908. Ten odcinek będzie w pełni funkcjonalny dla wszystkich użytkowników. Jednak kierowcy pojazdów o masie całkowitej powyżej 12 ton jadący od Pyrzowic na północ będą mogli na węźle Częstochowa Południe zjechać tylko w kierunku zachodnim na Konopiska. W kierunku wschodnim, na miejskim odcinku drogi wojewódzkiej DW908, będzie obowiązywał zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 12 t. Dlatego też dla tych pojazdów wprowadzamy objazd od węzła Pyrzowice przez S1 do węzła Podwarpie i dalej DK1 na północ. W przeciwnym kierunku, od skrzyżowania DK43 z DW908 w Częstochowie do węzła Częstochowa Południe takiego ograniczenia nie ma.
AKTUALIZACJA
Z uwagi na niestosowanie się kierowców pojazdów ciężarowych do obowiązujących ograniczeń, w trybie pilnym wprowadziliśmy zmianę w organizacji ruchu od Pyrzowic w stronę Częstochowy. W celu uniknięcia powstania zatorów na węźle Częstochowa Południe oraz na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 1 i drogi wojewódzkiej 789 w Koziegłowach, już na węźle Pyrzowice wprowadziliśmy zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton. Ograniczenia tonażowe wprowadzono również dla kierunku północnego na węźle Woźniki. Bez żadnych ograniczeń, mogą korzystać kierowcy jadący autostradą A1 w kierunku południowym, włączający się na węźle Częstochowa Południe.
Koniec ograniczeń jeszcze w tym roku – kierowcy pojadą po autostradzie
25 lipca br. nowy wykonawca przejął plac budowy na 21-kilometrowym odcinku A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Południe, aby zrealizować prace zabezpieczające. Pisaliśmy o tym tutaj.
Prace przy układaniu betonowej nawierzchni trasy głównej ruszyły już 31 lipca br.
Kontynuacja robót związanych z budową tego odcinka A1 umożliwi oddanie do ruchu ciągu głównego autostrady w grudniu br. Tym samym kierowcy wszystkich pojazdów, jadący tranzytem na trasie północ-południe, będą mogli ominąć Częstochowę.
Śląska A1 podzielona na odcinki…
Realizację inwestycji podzielono na cztery zadania - są to odcinki F, G, H oraz I. Pierwszy, o długości 21 km - będący jeszcze w budowie, odbija na zachód od obecnej DK1 na węźle Częstochowa Północ (dawniej Rząsawa) i za węzłem Częstochowa Blachownia (dawniej Blachownia) łączy z drugim odcinkiem, który ma długość 4,7 km. Ten odcinek kończy się za węzłem Częstochowa Południe (dawniej Zawodzie). Trzeci - niespełna 17-kilometrowy - ciągnie się aż do węzła autostradowego położonego w miejscowości Woźniki. Czwarty rozpoczyna się za tym węzłem i biegnie przez ponad 15 km na południe, gdzie łączy się z istniejącym węzłem Pyrzowice. Trzy ukończone odcinki mają łącznie 36,6 km jednak do ruchu udostępniamy dziś 33-kilometrowy fragment pozwalający przemieszczać się na odcinku Częstochowa Południe - Pyrzowice. Pozostałą część udostępnimy wraz z oddaniem odcinka Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia.
…i z dofinansowaniem ze środków UE
Wartość kosztorysowa całego zadania pn. „Budowa autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice, odcinek Pyrzowice - koniec obwodnicy Częstochowy” – z podziałem na odcinki F, G H, I autostrady A1 wynosi 3 014 473 487,57 złotych.
Inwestycja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość dofinansowania to 1 355 184 582,35 złotych.
Szczegółowe informacje o realizacji odcinków F, G, H, I dostępne są pod adresami stron kontraktowych:
Ostatni fragment A1 też się buduje
W realizacji jest pozostałych pięć odcinków które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. w budowie jest blisko 81 km autostrady A1 między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów. Zgodnie z planami ostatni kontrakt będzie sfinalizowany w 2022 r.
Strategiczne znaczenie północ - południe
Oddanie do ruchu autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami jest znamienne dla ruchu drogowego tak w woj. śląskim, jak i w całej Polsce, a po części także w Europie. Wybudowanie brakującego odcinka od Częstochowy do Tuszyna jest tylko kwestią czasu, a wtedy nasz kraj zyska autostradowe połącznie Pomorza z południową granicą. Oznacza to, że w 2022 r. przedsiębiorcy z Czech, Słowacji czy Węgier otrzymają szybką i komfortową relację z portami w Gdańsku i Gdyni, które staną się atrakcyjną alternatywą dla popularnych niemieckich ośrodków, jak Hamburg czy Brema. W sumie pokonanie całej 580-kilometrowej trasy zajmie niespełna pięć godzin.
A1 międzynarodowym korytarzem transportowym
Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.