viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2019

GDDKiA realizuje wnioski NIK jeszcze przed zakończeniem kontroli

27-08-2019

GDDKiA zidentyfikowała obszary wskazane przez NIK jeszcze przed wszczęciem kontroli w zakresie zapewnienia należytego stanu technicznego nawierzchni dróg krajowych w latach 2015-2018. Już w 2018 roku podjęliśmy działania zmierzające do poprawy w zakresie wskazanym w dzisiejszym raporcie NIK.

Uprzedzamy wnioski z raportu NIK, który potwierdza słuszność naszych działań

Kontrola NIK realizowana była w okresie od 17 września 2018 roku do 15 lutego 2019 roku, natomiast kluczowe kwestie podniesione przez NIK zostały zidentyfikowane przez GDDKiA jeszcze przed wszczęciem kontroli. GDDKiA już na początku 2018 roku podjęła stosowne czynności, zmierzające do poprawy funkcjonowania procesów w obszarach, w ramach których stwierdzono konieczność poprawy. Tym samym NIK, poprzez sformułowane wnioski, potwierdziła zasadność i kierunek działań zarządczych podejmowanych przez GDDKiA.

 

Działania wdrożone przez GDDKiA przed publikacją raportu NIK

GDDKiA już zrealizowała kluczowe wnioski NIK. Wdrożono m.in. nowy system księgowy (zgodnie z zarządzeniem Nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18 stycznia 2018 r. w sprawie katalogu robót budowlanych i zamówień finansowanych ze środków na utrzymanie sieci dróg), który zapewnia bieżące i rzetelne monitorowanie robót bieżącego utrzymania sieci dróg krajowych.

 

Prowadzony poprzez system monitoring dostarcza informacje, umożliwia optymalne zarządzanie finansami i podejmowanie właściwych działań operacyjnych w trakcie roku budżetowego. Sprawne dysponowanie środkami finansowymi, poprzez niezwłoczne reagowanie na wnioski oddziałów GDDKiA i uzasadnione przesuwanie między asortymentami, ma istotne znaczenie dla utrzymania sieci dróg, w tym stanu technicznego nawierzchni.

 

Raport dostarcza danych…

Kolejnym narzędziem umożliwiającym weryfikację, zasadność i skuteczność działań z zakresu zarządzania utrzymaniem jest coroczny „Raport o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec roku…”, sporządzany na podstawie przeprowadzonej kampanii pomiarowej.

 

…które wykorzystujemy

Na bazie uzyskanych danych GDDKiA identyfikuje potrzeby remontowe oraz typuje rodzaje poszczególnych zabiegów utrzymaniowych określając ich zakres. Jednocześnie dla potrzeb racjonalnego gospodarowania powierzonym majątkiem, opracowywane są plany remontów, przebudów, rozbudów i budów (Plan Działań na Sieci Dróg) z wykorzystaniem dedykowanych do tych celów algorytmów. W ramach aktualizacji Planu z oddziałów zbierane jest zapotrzebowanie m.in. w zakresie remontów dróg. Kolejnym etapem jest weryfikacja przesłanych informacji, która polega m.in. na identyfikacji zakresów zgłoszonych zadań (poprawa stanu technicznego, poprawa przepustowości, dobudowie drugiej jezdni, budowie/rozbudowie węzła).

 

Plan Działań na Sieci Dróg - to nie loteria

W ciągu roku Plan Działań na Sieci Dróg (PDnSD) podlega aktualizacji również w związku z korektami limitów finansowych zgłaszanych przez oddziały, co z kolei często prowadzi do powstawania rezerwy środków. W celu wykorzystania rezerwy do Planu wprowadzane są nowe zadania, które nie zostały w nim początkowo ujęte.

Decyzja o wprowadzeniu zadania do Planu podejmowana jest w oparciu o następujące kryteria:

  • inwestycje drogowe – zadania, które posiadają uzgodniony Program Inwestycji, a ich realizacja jest uzasadniona i ma wysoką pozycją w PDnSD bądź wpisuje się w aktualne priorytety ciągów dróg mimo, że w planie działań zajmuje dalszą pozycję),
  • remonty dróg (w tym nakładki) - zadanie zajmuje wysoką pozycję w PDnSD, ma odległy termin realizacji, jednak stan nawierzchni wymaga szybkiej interwencji,
  • inwestycje i remonty drogowe - zadania, o które wnioskują oddziały GDDKiA w ciągu roku, wynikające z pilnej potrzeby ich realizacji pod względem stanu technicznego drogi oraz ewentualnych dodatkowych czynników.

 

To tylko potwierdza, że GDDKiA m.in. do oceny efektywności wydatków ponoszonych na bieżące utrzymanie dróg podchodzi w sposób systemowy.

 

Usprawniliśmy zarządzanie ryzykiem

GDDKiA bazując na zdobytych doświadczeniach i kierując się potrzebą ujednolicenia systemów informatycznych odpowiadających obecnym potrzebom z zakresu m.in. monitoringu, zaktualizowała dotychczasowy sposób monitorowania prac utrzymaniowych. Aktualizacja została wprowadzona w ślad za zarządzeniem nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18 stycznia 2018 r. w sprawie katalogu robót budowlanych i zamówień finansowanych ze środków na utrzymanie sieci dróg, której zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Wprowadzone od stycznia 2018 roku rozwiązanie sprawia, że dane o realizacji wydatków związanych z robotami budowlanymi i zamówieniami są na bieżąco rejestrowane przez oddziały GDDKiA w obowiązującym systemie informatycznym na programach budżetowych i zleceniach dedykowanych temu rozwiązaniu. Dzięki temu pozyskujemy na bieżąco rzetelne informacje zarządcze z obszaru utrzymania sieci dróg krajowych, usprawniając przy tym proces pozyskiwania informacji o ryzykach.

 

Wydawanie zezwoleń pod kontrolą GDDKiA

Na ukończeniu jest testowanie systemu, który usprawni obsługę wniosków, aż do wygenerowania zezwolenia, ewentualnie decyzji o umorzeniu postępowania lub odmowy wydania zezwolenia przez GDDKiA. Będzie to nowoczesna aplikacja webowa, która umożliwi jednoczesną, bezproblemową i nieprzerwalną pracę w systemie dla pracowników GDDKiA. System umożliwi uzgadnianie tras pomiędzy centralą i oddziałami GDDKiA, przekazywanie danych finansowych oraz generowanie raportów. 

 

Warto też dodać, że w ww. raporcie NIK uwagi w kwestii wydawania i obsługi zezwoleń na przejazdy nienormatywne dotyczyły jedynie sfery formalnej nie miały wpływu na bezpieczeństwo i stan nawierzchni.

 

NIK kontroluje lata 2015-2018

Kontrola Najwyższej Izby Kontroli obejmowała lata 2015-2018 (do 30 czerwca), a jej ustalenia nałożyły się na okres wdrażania działań korygujących przez GDDKiA. GDDKiA na bieżąco podejmuje działania mające na celu usprawnienie działania całej organizacji i optymalizację w zakresie zadań, jakie jej powierzono. Słuszność takiego podejścia potwierdza fakt, że wnioski z dzisiejszego raportu NIK pokrywają się z podejmowanymi przez GDDKiA działaniami.