Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
W sierpniu 2019 r. informowaliśmy o rozpoczęciu prac nad Studium Korytarzowym na ostatnim wówczas brakującym odcinku drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą (S7) a Nowymi Marzami (A1). Wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”.
Równolegle z realizowanymi, bieżącymi działaniami inwestycyjnymi przygotowujemy wielopłaszczyznową analizę dalszego rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce. Dlatego prowadzimy stałe prace koncepcyjne w zakresie kompleksowego rozwoju sieci dróg krajowych w perspektywie zarówno najbliższej dekady i kilku kolejnych. Dotyczy to m.in. docelowej siatki tras szybkiego ruchu, a więc nowych i już istniejących autostrad i dróg ekspresowych. Kolejnym zakresem analizy jest kompleksowe ujęcie całej sieci czyli połączenia szybkich tras z pozostałymi drogami krajowym. W szczególności dotyczy to rozwoju programu obwodnic miast i miejscowości oraz pozostałych odcinków dróg na terenie całego kraju.
Wyboru tras drogowych do analiz studialnych dokonujemy na podstawie wieloletniej wiedzy o stanie sieci drogowej, stwierdzonych potrzebach w zakresie transportu, w skali kraju lub regionu oraz wniosków zgłaszanych nam przez społeczności lokalne. Przykładem aktywnego podejścia GDDKiA do planowania nowych elementów sieci drogowej jest odcinek S5 Ostróda - Nowe Marzy. Ten fragment będzie stanowił kontynuację realizowanego obecnie przebiegu Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław - Bolków. Zapewni ekspresowe połączenie granicy Polski z Czechami na Dolnym Śląsku z Wielkopolską, Kujawami i Warmią oraz dzięki planowanej trasie S16 z Suwalszczyzną i trasą ViaBaltica prowadząca do granicy z Litwą.
Na początek studium i konstruktywna dyskusja
Pierwszy kamień milowy tego opracowania obejmował studium sieci drogowej, a jego efekty zostały zaprezentowane publicznie 5 listopada br. w Olsztynie. Spotkanie odbyło się z udziałem przedstawicieli Centrali oraz Oddziałów GDDKiA w Olsztynie i Bydgoszczy. Oprócz prezentacji wyników dotychczas przeprowadzonych analiz, obejmowało szeroką dyskusję na temat docelowej sieci drogowej na analizowanym obszarze.
3 województwa, 14 powiatów, 53 gminy - obszerna analiza
Obszar przeszło 8 tys. km² (3 województwa, 14 powiatów, 53 gminy) charakteryzujący się słabym zagospodarowaniem terenu, licznymi jeziorami i ciekami wodnymi (kolor niebieski na mapie) i obszarami cennymi przyrodniczo (kolor czerwony) poddaliśmy szerokiej analizie. Wszystko pod kątem istniejących uwarunkowań nie tylko środowiskowych, ale społecznych, infrastrukturalnych, zagospodarowania terenu oraz formalnych wynikających z funkcjonujących dokumentów strategiczno-rozwojowych, zarówno na szczeblu krajowym jak i regionalnym.
Przeprowadzone analizy pozwoliły na wytrasowanie około 940 km dróg, dla których zostały zapewnione parametry techniczne dla założonej klasy drogi ekspresowej.
Spośród wszystkich wykreślonych tras, na potrzeby analiz ruchowych, zdefiniowano reprezentatywne przebiegi. Na nich zasymulowano ruch pojazdów, jaki może wystąpić w przypadku realizacji jednej z rozpatrywanych opcji.
Pierwsze analizy ruchowe
Wykonano model sieci drogowej obejmujący teren 3 województw. Przedstawiono model uwzględniający ośrodki miejskie i wiejskie oraz wprowadzono harmonogram rozwoju inwestycji zarówno w zakresie dróg krajowych, jak i połączeń samorządowych.
Takie działanie pozwala zbadać przyszłe funkcjonowanie sieci drogowej z uwzględnieniem jej wszystkich elementów, które znajdują się obecnie w różnych etapach cyklu życia projektu. Patrzymy na rozwój infrastruktury drogowej szeroko i perspektywicznie, uwzględniając wszystkie niezbędne aspekty.
Sporządzony model uwzględniający kwestie ekonomiczne i ruchowe na wybranych przebiegach S5 jednoznacznie potwierdził uzasadnienie realizacji analizowanej inwestycji. To kierunkowe dopełnienie sieci dróg krajowych w Polsce północno-wschodniej. Uzyskane reprezentatywne wielkości ruchu pojazdów, niezależnie do rozpatrywanego przebiegu, wskazują jako zasadną realizację drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym w analizowanym obszarze.
Wnioski do dalszych prac
Kolejnym etapem prac nad Studium Korytarzowym dla przedmiotowego fragmentu S5 będzie zdefiniowanie (w oparciu o wytrasowane już przebiegi) korytarzy do szczegółowych analiz technicznych, ekonomicznych społecznych i środowiskowych w celu określenia rozwiązania optymalnego z punktu widzenia inwestora, czyli GDDKIA.
Wybór preferowanego rozwiązania nastąpi w ramach analizy wielokryterialnej, która będzie w sposób obiektywny oceniać wieloaspektowo każdy z wariantów - opcja preferowana może być kombinacją różnych wariantów.
Wskazany do dalszych analiz korytarz o szerokości ok. 5 km, zostanie skierowany do uszczegółowienia w Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym, gdzie będą prowadzone kolejne wariantowania i analizy dążące do wskazania optymalnego i precyzyjnego, przyszłego przebiegu inwestycji. Potwierdzenie lokalizacji docelowego rozwiązania nastąpi poprzez wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przygotowanie inwestycji to etap trudny i wymagający, dlatego już teraz podejmujemy ważne decyzje i konkretne działania, aby droga S5 nabrała nowego ogólnokrajowego wymiaru.