Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Od 14 grudnia br. kierowcy mogą pokonać drogę od Poznania do Wrocławia w ok. 1,5 godziny. To możliwe dzięki ukończeniu przed terminem dwóch z trzech odcinków udostępnionych w ostatnią sobotę.
Lipiec 2020 roku… przyspieszamy na grudzień 2019 roku
Dzięki odpowiedniej współpracy na linii zamawiający - wykonawca i zaangażowaniu samego wykonawcy odcinka Kościan Południe - Radomicko, trasa główna została udostępniona do ruchu w minioną sobotę. Razem z odcinkiem Wronczyn - Kościan Południe oraz Poznań - Wronczyn udało się udostępnić dla kierowców 50 km drogi szybkiego ruchu i domknąć niezwykle ważne połączenie drogowe między Poznaniem a Wrocławiem. Przypomnijmy, że odcinek Wronczyn - Kościan Południe, to również kontrakt, gdzie prace zostały ukończone przed terminem przewidzianym umową. Umowy na te dwa kontrakty podpisaliśmy w 2016 roku i oba zostały udostępnione dla kierowców. To świetny przykład na to, że przy odpowiednim zaangażowaniu i profesjonalnym podejściu wykonawcy, kontrakty mogą być zrealizowane w prawidłowy sposób.
Na odcinku Poznań – Wronczyn, mimo konieczności rozwiązania pierwotnej umowy z winy nierzetelnego wykonawcy, podjęliśmy ekspresowe i odpowiedzialne decyzje i również się udało. Od czerwca 2019 roku na dokończenie robót podpisaliśmy 15 umów z różnymi wykonawcami. Zadanie złożone, ale reakcja była skuteczna a decyzje słuszne. Kierowcy aut osobowych mogą już w 1,5 godziny komfortowo przemieszczać się między Poznaniem a Wrocławiem.
Wcześniej ze zgodą na użytkowanie
Zakończenie kontraktu przed terminem niesie ze sobą korzyści wcześniejszego udostępnienia trasy dla kierowców. Oddanie drogi do ruchu nie jest tylko decyzją GDDKiA. Wybudowana droga może być udostępniona kierowcom po uzyskaniu zgody określonych służb i instytucji. Droga musi spełniać jasno sprecyzowane parametry techniczne i być bezpieczna dla jej użytkowników. Dlatego m.in. wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego i Państwowa Straż Pożarna muszą wydać pozytywną opinię w sprawie udostępnienia drogi do ruchu. Dopiero po spełnieniu tych wszystkich wymogów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie możemy usunąć ograniczenia prędkości i odsłonić oznakowanie docelowe.
Gdzie odpocząć i zatankować pojazd na S5?
W województwie dolnośląskim na drodze ekspresowej S5 od tego roku kierowcy mogą korzystać ze stacji paliw na MOP-ach Morzęcino Zachód (jezdnia w stronę Wrocławia) oraz Morzęcino Wschód (na jezdni w stronę Warszawy) pomiędzy Żmigrodem a Krościną.
Obok stacji paliw na MOP-ie Morzęcino Zachód powstała również strefa gastronomiczna. Pozostałe stacje paliw na MOP-ach Wisznia Mała Wschód i Wisznia Mała Zachód powinny zostać uruchomione w sierpniu 2020 roku.
W województwie wielkopolskim, jadąc S5 w kierunku od Poznania, kierowcy mogą zatrzymać się i odpocząć na MOP-ach: Kokorzyn, Gołanice, Trzebosz, Folwark. W przyszłym roku będzie ogłoszony przetarg na zbudowanie MOP Wronczyn oraz na dzierżawę MOP Kokorzyn. Zgodnie z podpisaną umową z firmą Lotos w IV kwartale przyszłego roku kierowcy będą mogli już zatankować na MOP Folwark.
Jadąc drogą S5 z Wrocławia do Poznania w woj. wielkopolskim znajdują się następujące MOP-y: Dębno Polskie, Golina Wielka Wilkowice, Sierakowo. Również w przyszłym roku będą rozpisane postępowania przetargowe na dzierżawę MOP Sierakowo oraz zbudowanie MOP Zamysłowo. Pod koniec przyszłego roku zgodnie z podpisaną umową firma Lotos umożliwi tankowanie pojazdów na MOP Golina Wielka
Z Poznania do Wrocławia już jest, a przybędzie jeszcze więcej
Do końca roku oddamy do użytku kolejne kilometry ekspresowej „piątki”. Tym razem będą to odcinki w województwie kujawsko-pomorskim. Do końca roku planujemy udostępnić dla kierowców odcinek Mielno – Żnin Północ (25,1 km), jedną jezdnię odcinka Żnin Północ – Szubin Północ (19,3 km) oraz blisko 15-kilometrowy odcinek Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec stanowiący fragment obwodnicy Bydgoszczy. To prawie 60 km S5, z których przed końcem roku będą mogli skorzystać podróżujący.
Przyszłość S5 - prace już zaczęliśmy
Obecnie prowadzimy zaawansowane prace projektowe, które uwzględniają przebiegi dróg szybkiego ruchu w woj. dolnośląskim, w tym drogi ekspresowej S5. Nowy odcinek S5 na Dolnym Śląsku będzie przedłużeniem istniejącej S5, która biegnie od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8. Nowa droga ekspresowa w południowej części województwa stworzy nowy korytarz transportowy, który będzie spójnie łączył trasy S3 i S8, odciąży centra miast od transportu ciężarowego, poprawi warunki życia w regionie i zwiększy dostępność terytorialną aglomeracji wałbrzyskiej.
Droga ekspresowa S5 za trzy lata skomunikuje trzy miasta wojewódzkie - Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. W dalszej perspektywie S5 pobiegnie do Ostródy i drogi ekspresowej S7 wydłużając się do ok. 400 km i łącząc cztery województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie. W swoim docelowym układzie droga ekspresowa S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z bazowymi elementami sieci drogowej kraju (autostrady A1, A2, A8) stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych na poziomie europejskim. Naturalną kontynuacją tego korytarza na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego w kierunku wschodnim, są drogi ekspresowe S7 Ostróda - Olsztynek i S51 Ostróda - Olsztyn oraz planowane przedłużenie w postaci drogi ekspresowej S16 do Ełku. Uwzględniając kolejne inwestycje na ciągach dróg: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz oraz S61 Ełk - Budzisko (granica państwa) oraz istniejący odcinek S51 Olsztynek - Olsztyn powstanie dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód.
13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu przyszłego roku. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².