Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Drogi ekspresowe i autostrady z definicji przeznaczone są wyłącznie do ruchu pojazdów. Wszelkie elementy wyposażenia drogi z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego mają zadbać o bezpieczeństwo podróżujących. Niedopuszczalne jest chodzenie po drodze szybkiego ruchu, a jeśli już musimy opuścić unieruchomiony pojazd to przechodźmy na zewnętrzną stronę jezdni, korzystając z drzwi ewakuacyjnych w ekranach przeciwhałasowych. Jeśli na zewnętrznej krawędzi są bariery energochłonne sięgające kolan to przechodzimy przez nie. Za każdym razem upewnijmy się, że przejście przez barierę jest dla nas bezpieczne. Pamiętajmy, by pod żadnym pozorem nie przechodzić przez wysokie bariery i nie wspinać się na ekrany przeciwolśnieniowe lub przeciwhałasowe.
Pamiętaj!
Bariery drogowe, montowane po zewnętrznej stronie drogi lub w pasie rozdziału, mają wysokość ok. 75 cm. Ich zadaniem jest uniemożliwienie pojazdom zjazdu z drogi na pobocze lub sąsiednią jezdnię. Na odcinkach dróg przechodzących przez obiekty inżynierskie, w tym oddzielne dla każdej jezdni - mosty, wiadukty lub estakady - montuje się widocznie wyższe bariery.
W przypadku gdy bariery ochronne są zlokalizowane na krawędzi obiektu – nie ma za nimi balustrad, ekranów przeciwolśnieniowych, ekranów przeciwhałasowych – muszą mieć co najmniej 110 cm wysokości, przy czym wysokość tę mierzy się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, w zależności od wzajemnego usytuowania lica krawężnika i bariery (tj. od poziomu nawierzchni jezdni gdy odległość w poziomie między licem krawężnika a licem bariery jest nie większa niż 20 cm; od poziomu wyniesionego pobocza/kapy, w przypadku gdy ww. odległość jest większa od 20 cm).
Bariery takie oprócz tego, że zabezpieczają przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu zabezpieczają również osoby przed upadkiem z wysokości. Takie rozwiązanie jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.”
Obiekty inżynierskie przewidziane do ruchu pieszych czy rowerzystów, nawet jeśli wyniesione są ponad poziom gruntu o około 75 cm (np. na skarpie, nasypie lub kładce), powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed upadkiem osób z wysokości. Tym zabezpieczeniem są bariery uzupełnione poręczą oraz dodatkowymi elementami poziomymi, przy czym wysokość balustrady powinna wynosić nie mniej niż 110 cm.
Pamiętajmy, jeśli sytuacja awaryjna zmusiła nas do opuszczenia pojazdu na drodze ekspresowej lub autostradzie to korzystajmy z wyznaczonych wyjść ewakuacyjnych lub opuśćmy jezdnię przez niskie, sięgające kolan dorosłej osoby bariery. Jeśli bariera sięga powyżej pasa, idźmy wzdłuż niej do miejsca, w którym będzie niższa i upewnijmy się, że po drugiej stronie jest bezpiecznie. Dopiero wtedy możemy opuścić jezdnię. Nieważne, czy robimy to w dzień czy po zmroku czy w nocy. Niech wysokość bariery zawsze mówi o tym, czy można ją bezpiecznie pokonać.
Te same zasady obowiązują również w szczególnych sytuacjach, np. gdy z jakiegoś ważnego powodu (np. chcemy udzielić pomocy poszkodowanym w wypadku) musimy przejść na drugą jezdnię przez pas rozdziału. Jeśli jest tam niska bariera, możemy przejść, jeśli wysoka to idziemy do miejsca, w którym będzie niska. Pamiętajmy o tym. Chodzi o nasze bezpieczeństwo.
Wspomniane wcześniej rozporządzenie nie mówi nic o dodatkowych rozwiązaniach zabezpieczających. Takich wytycznych nie ma również w opracowanym na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury Katalogu typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych. Podjęliśmy jednak decyzję i działania mające zabezpieczyć przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają nitki jednej trasy. Do dokumentacji przetargowej na wyłonienie wykonawcy nowych dróg, tj. do Programu Funkcjonalno-Użytkowego, zostały wprowadzone zapisy mówiące o wymogu realizacji takowych zabezpieczeń przed oddaniem trasy do użytkowania. Z kolei w ramach bieżącego utrzymania, na już istniejących trasach, zabezpieczenia przed spadkiem między obiektami zostaną zaprojektowane i zrealizowane na całej sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA, co będzie wdrażane sukcesywnie począwszy od obecnego roku.