Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Podtrzymujemy deklarację z lutego br. i do końca grudnia 2020 roku chcemy połączyć województwa łódzkie i śląskie autostradą A1. Prace prowadzone są nawet nocą, m.in. przy budowie nowych wiaduktów.
Domykamy A1. Plan to ruch po jednej jezdni jeszcze w 2020 roku!
Przypominamy, że termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Trzy pasy w każdą stronę. Postanowiliśmy zawiesić sobie poprzeczkę wysoko i chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z jednej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. To ambitny plan, ale w przypadku autostrady A1 i obwodnicy Częstochowy już pokazaliśmy, że takie trudne założenia potrafimy realizować.
Do końca roku celem jest przełożone ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach. Tak aby kierowcy mogli korzystać z bezpiecznej drogi, dwa pasy w każdą stronę - p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski, podtrzymuje swoją deklarację z lutego br.
Płynniej i bezpieczniej
Jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie nowej organizacji ruchu na ciągu głównym autostrady. Ruch pojazdów zostanie przeniesiony na jedną, nową jezdnię przyszłej autostrady, a kierowcy będą poruszali się nią tak jak dotychczas w czasie budowy - w obu kierunkach. Obecnie ruch obywa się po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1, po mocno wyeksploatowanej już jezdni, z zwężeniami i licznymi nierównościami.
Przeniesienie ruchu na nowo budowaną jezdnię znacznie podniesie komfort jazdy i zwiększy jej bezpieczeństwo. Pozwoli to również na skrócenie czasu przejazdu tym odcinkiem, który obecnie z uwagi na zły stan nawierzchni i zawężenia, w godzinach szczytu, jest wydłużony.
A1 - chcieć to móc. Już dwukrotnie udało się to udowodnić.
Otwarcie obwodnicy Częstochowy w ciągu A1 do końca 2019 roku miało być niewykonalne.
Udostępniając kierowcom ten odcinek 23 grudnia 2019 roku zadeklarowaliśmy uruchomienie jeszcze w lutym 2020 roku węzła Częstochowa Jasna Góra. Tak też się stało - 15 lutego 2020 roku autostrada A1 została połączona z drogą krajową nr 43 relacji Wieluń - Częstochowa.
Województwo śląskie
A1 od granicy województwa śląskiego do Częstochowa Północ (bez węzła)
Minęło 14 miesięcy od czasu rozpoczęcia robót budowalnych na tym prawie 17-kilometrowym odcinku. Wykonawca, z uwagi na korzystne warunki pogodowe, kontynuował zimą wykonywanie robót we wszystkich branżach, dostosowując zakres i tempo prac do panujących warunków pogodowych.
W zakresie robót drogowych kontynuowane jest wykonanie nasypów i wykopów oraz wykonywanie tymczasowej nawierzchni dróg technologicznych z destruktu powstałego z frezowania nawierzchni DK1. Wykonywane są również warstwy ulepszonego podłoża z gruntów niewysadzinowych oraz elementy odwodnienia na drogach poprzecznych do budowanej autostrady A1.
W zakresie robót mostowych prowadzone są prace na 18 obiektach inżynierskich. Kontynuowane są roboty ziemne (wykopy i zasypki fundamentów), roboty rozbiórkowe oraz roboty żelbetowe, tj. zbrojenie i betonowanie poszczególnych elementów żelbetowych – fundamentów, podpór i ustrojów nośnych. Sukcesywnie jest wzmacniane podłoże w postaci wierconych pali wielkośrednicowych.
Trwają także roboty branżowe, roboty rozbiórkowe istniejącej kanalizacji deszczowej oraz kontynuowana jest przebudowa sieci wodociągowej i gazowej. Trwa usuwanie kolizji linii elektroenergetycznych
Województwo łódzkie
A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe
Mimo kontraktowej przerwy zimowej, prace prowadzone były cały czas, co spowodowało wyprzedzenie harmonogramu. Aktualnie, zgodnie z deklaracją wykonawcy, prace projektowe zaawansowane są w 99 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe wynosi 36 proc.
Prace w zależności od potrzeb wykonywane są również nocą – na przykład przy budowie nowych wiaduktów, pisaliśmy o tym tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/37182/Utrudnienia-na-A1-woj-lodzkim-Rusza-budowa-nowych-wiaduktow
Na obecną chwilę wykonano w całości inwentaryzację geodezyjną, usunięto drzewa oraz rozebrano jezdnię w kierunku Katowic, bariery ochronne, przepusty i pobocza. Roboty ziemne wykonano w 47 proc., podbudowę w ok. 50 proc. Również w połowie wykonano przepusty pod budowaną jezdnią. Rozpoczęto także prace związane z odwodnieniem, siecią kanalizacyjną, wodociągową i budowę zbiorników retencyjnych. Trwają przebudowy sieci: gazowych, wodociągowych i telekomunikacyjnych.
A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk
Podobnie, jak w przypadku odcinka „A”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Na obecną chwilę projekt wykonany jest w ponad 97 proc. i ruszyły prace budowlane. Biorąc pod uwagę fakt, że umowa podpisana była przed niecałym rokiem, a zgodnie z kontraktem na projektowanie przewidziano 15 miesięcy, takie zaawansowanie prac należy uznać jako dobre, porównując do analogicznego okresu w przypadku odcinka „A”.
Prace geodezyjne wykonano w 100 proc., podobnie, jak w przypadku usuwania drzew i krzewów. Aktualnie trwa frezowanie, odhumusowywanie, roboty ziemne, zbrojarskie i ciesielskie oraz przygotowawcze na obiektach inżynierskich, montowane są przepusty. Tutaj zaawansowanie szacowane jest na poziomie 20-30 proc.
A1 Kamieńsk - Radomsko
Podobnie, jak w przypadku odcinków „A” i „B”, prace, mimo przerwy zimowej, były kontynuowane. Projekt wykonano w blisko 94 proc., zaś zaawansowanie rzeczowe sięgnęło 31 proc. Udało się zakończyć prace związane z rozbiórką obiektów inżynierskich. Dla przykładu: odhumusowanie skarp i terenów płaskich osiągnęło jest na poziomie88 proc., nasypy wykonano w 71 proc., drogi technologiczne wykonano w 100 proc., podobnie, jak rozbiórkę obiektów inżynierskich.
A1 Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego
Prace kontynuowane były w okresie zimowym. Na obecną chwilę projektowanie zaawansowane jest w 99 proc., zaś wykonanie sięgnęło 36 proc. Zakończono już niemal roboty przygotowawcze (usuwanie drzewa, wytyczenia itp.). Roboty ziemne wykonano w 76 proc., w przypadku podbudowy zaawansowanie osiągnęło 60 proc., zaś przepusty w 10 proc. Średnie zaawansowanie prac w przypadku obiektów inżynierskich to ok. 35 proc.
Coraz bliżej zakończenia prac na budowie obwodnicy Częstochowy
7 lutego 2020 r. podpisaliśmy umowę na montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Zabezpieczenia zostaną wykonane na odcinku od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia z włączeniem autostrady A1 do drogi krajowej nr 1 na węźle Częstochowa Północ. Zamontowane zostaną panele pochłaniające o powierzchni ponad 52,7 tysięcy m2, panele odbijające o powierzchni ponad 1,7 tysiąca m2, oraz przeciwolśnieniowe o powierzchni prawie 1,2 tysiąca m2.
2 kwietnia 2020 roku podpisaliśmy umowę na realizację oświetlenia na węzłach: Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia oraz w rejonie Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko oraz Gorzelanka. Czytaj więcej: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/37146/Wybudujemy-oswietlenie-drogowe-na-A1-na-wysokosci-Czestochowy
Kolejne przetargi
Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Pozostanie również wykonanie robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwodu Utrzymania Autostrady wraz z wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu.
Podejmujemy działania, aby do wakacji kierowcy mogli korzystać z węzła Częstochowa Blachownia. Lada moment rozpoczniemy roboty bitumiczne na rondzie umożliwiającym podłączenie węzła do DK46.