Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Przeanalizowaliśmy ruch w marcu 2020 r. i porównaliśmy go z ruchem w analogicznym okresie w latach ubiegłych. Znaczny spadek ruchu pojazdów osobowych świadczy tylko o tym, że, respektujemy ograniczenia związane ze stanem epidemii. Ruch pojazdów ciężkich, które mogą się swobodnie przemieszczać, nadal utrzymuje się na wysokim poziomie w stosunku do pozostałych pojazdów.
Dokładne pomiary
Na potrzeby bieżącej analizy danych wykorzystano dane ze stanowisk kontrolnych systemu viaTOLL, ze względu na ich wysoką dokładność, wynikającą z zastosowanej metody detekcji pojazdów. Do analiz wykorzystano dane z 33 takich stanowisk, zlokalizowanych na kluczowych dla kraju drogach.
Porównanie średniego ruchu pojazdów
Naszą analizę rozpoczęliśmy od zestawienia średniej wielkości natężenia ruchu pojazdów ogółem w wybranych okresach marca 2020 r. (tj. 10-16 marca, 17-23 marca, 24-30 marca) ze średnią wielkością ruchu w marcu 2019 r. i 2018 r. Wyraźnie widoczny jest stopniowy spadek ruchu w poszczególnych tygodniach marca, na każdym ze stanowisk pomiarowych. Widać to wyraźnie na poniższym wykresie.
Ciężarówki bez kwarantanny - pracują
Patrząc przez pryzmat przestoju ekonomicznego i zagrożeń dla gospodarki, utrzymujący się na dość wysokim poziomie ruchu pojazdów ciężarowych jest dobrą informacją. Spadki wielkości ruchu nie są aż tak duże jak w przypadku pojazdów ogółem, gdzie największy udział w ruchu mają pojazdy osobowe. Poniższy wykres przedstawia średnią wielkość ruchu pojazdów ciężkich.
W związku z powyższym znacznie zwiększył się udział pojazdów ciężkich w ogólnym ruchu, osiągając wartość ok. 26%, podczas gdy w normalnych warunkach oscylował on na poziomie ok. 18%. Zwiększył się również udział w ruchu pojazdów dostawczych, z poziomu ok. 12% na ok. 14%. Zatem dostawy są podtrzymywane i transport towarów dobrze funkcjonuje. Prezentujemy poniższe wykresy:
Tydzień po tygodniu - sprawdziliśmy
Jeszcze ciekawiej wypada analiza tydzień po tygodniu. Ruch ogółem spada znacznie, bo samochodów osobowych jeździ znacznie mniej. Ruch ciężarowy ma się dobrze, a ciężki transport przemieszcza się po drogach krajowych.
Jak już wspomnieliśmy najbardziej widoczny jest spadek ruchu samochodów osobowych. Średnia suma tego ruchu w poszczególnych dniach tygodnia w marcu 2019 roku, wahała się pomiędzy 520 a 650 tys. poj./dobę, podobne wartości zarejestrowano również na początku marca. Z dniem wprowadzenia pierwszych ograniczeń, tj. 15 marca, ruch ten spadł do poziomu ok. 250-350 tys. poj./dobę w dni robocze. Jeszcze większe spadki obserwowane są w weekendy – z poziomu ok. 550 tys. poj./dobę do ok. 160 tys. poj./dobę w ostatnią niedzielę marca 2020 r.
W przypadku pojazdów ciężarowych z naczepą ruch zmniejszył się nieznacznie, tj. z ok. 140 tys. poj./dobę w roku 2019 do ok. 120-130 tys. poj./dobę w analizowanym okresie roku 2020. Podobnie małe zmiany obserwowane są dla pojazdów ciężarowych bez przyczep oraz z przyczepami. Nieznaczny jest również spadek ruchu pojazdów dostawczych, zmniejszył się on z ok. 110-120 tys. poj./dobę do ok. 80-90 tys. poj./dobę.
Istotnie zmniejszyła się liczba autobusów rejestrowanych. W roku 2019 rejestrowano średnio dziennie ok. 3 tys. takich pojazdów, obecnie jest to wartość poniżej 1,5 tys. poj./dobę.
Poniżej wykresy tygodniowych wahań ruchu dla analizowanych okresów.
Dla roku 2018 i 2019 opracowano je dla wielkości uśrednionych, obrazujących standardowe tygodniowe rozkłady ruchu w marcu. Dla lepszej czytelności wykresów, mniej liczne kategorie pojazdów umieszczono na oddzielnych wykresach. Na wykresach zobrazowano sumę ruchu ze stanowisk pomiarowych dla danego dnia tygodnia. Poszczególne dni tygodnia w roku 2018 i 2019 oznaczono cyframi od 1 do 7, gdzie „1” oznacza poniedziałek, a „7” niedzielę.
Uśrednione tygodniowe wahania ruchu w marcu 2018 r. (dla wybranych stanowisk)
Uśrednione tygodniowe wahania ruchu w marcu 2019 r. (dla wybranych stanowisk)
Tygodniowe wahania ruchu w marcu 2020 r. (dla wybranych stanowisk)
* Dane dla dnia 10 marca niekompletne (nie umieszczono ich na wykresie)
* Dane dla dnia 10 marca niekompletne (nie umieszczono ich na wykresie)