Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Ostatnie miesiące przyniosły duży postęp budowy drogi ekspresowej S5 na wszystkich realizowanych jeszcze odcinkach. W grudniu ubiegłego roku oddaliśmy do ruchu odcinek od węzła Żnin Północ do granicy województwa kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego. Od grudnia przejezdny jest również odcinek od węzła Bydgoszcz Północ do węzła Bydgoszcz Opławiec. Dla trzech odcinków, po rozwiązaniu umów z nierzetelnymi wykonawcami, ogłosiliśmy nowe przetargi. Dzięki temu wiosną br. wznowiono prace na dwóch północnych odcinkach S5 oraz pomiędzy węzłami Bydgoszcz Błonie i Szubin Północ.
Budowa siedmiu odcinków S5 to łączny koszt ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.
S5 Nowe Marzy - Świecie Południe
Nowy wykonawca prowadzi prace w terenie jak i na głównych obiektach w ciągu trasy odcinka o długości ponad 23 km. Pod koniec października, po przeniesieniu ruchu na nowy wiadukt w obrębie węzła Nowe Marzy, zrealizowano pierwszy kamień milowy inwestycji. Przewidywany koniec prac to III kwartał 2022 r.
S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ
Zaawansowanie rzeczowe, od przejęcia wiosną placu budowy, wzrosło na koniec października do ponad 13 proc. W ostatnim miesiącu przeprowadzono cztery zmiany organizacji ruchu, które są związane z postępami prac. Planowane zakończenie budowy ponad 22-kilometrowego odcinka to III kwartał 2022 r.
S5 Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec
Od 23 grudnia 2019 r., kierowcy korzystają z tego blisko 15-kilometrowego odcinka na zasadzie czasowej organizacji ruchu z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Ustawione są znaki ostrzegające przed dziką zwierzyną. W ostatnim miesiącu wykonawca prowadził prace na instalacjach odwadniających.
S5 Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie
Zawansowanie rzeczowe na koniec października br. to ponad 82 proc. Na odcinku o długości 13 km, najbardziej zaawansowany jest fragment północny, pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Zachód. Jeszcze w tym roku planujemy udostępnić ten odcinek kierowcom w ramach czasowej organizacji ruchu. Tym samym będzie można ominąć Bydgoszcz obwodnicą. Prace wykończeniowe potrwają jeszcze do I kw. 2021 r.
S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ
To trzeci z odcinków na którym prace prowadzi nowy wykonawca. Zaawansowanie rzeczowe na koniec października wynosi ponad 27 proc. Niedawno wykonawca wprowadził kolejną zmianę organizacji ruchu po położeniu docelowej nawierzchni niedaleko węzła Bydgoszcz Błonie. Intensywne prace trwają m.in. w okolicy Rynarzewa, gdzie powstaje węzeł i przejście dla zwierząt. Przewidywane zakończenie tego prawie 10-kilometrowego odcinka to IV kwartał 2021.
S5 Szubin Północ - Żnin Północ
Kierowcy niemal od miesiąca korzystają z tego ponad 19-kilometrowego odcinka. Obowiązuje jeszcze ograniczenie prędkości do 70 km/h, które powinno zniknąć przed końcem roku wraz z finiszem ostatnich prac. Wykonawca zrealizował 94 proc. inwestycji i obecnie prowadzi prace wykończeniowe
S5 Żnin Północ - Mieleszyn (granica woj. kujawsko-pomorskiego i wielkopolskiego)
23 grudnia 2019 roku, oddaliśmy jako pierwszy odcinek S5 w województwie, ponad 25 km drogi ekspresowej, skracając tym samym czas przejazdu na trasie Bydgoszcz - Poznań. Na początku marca w ramach zapisów kontraktu wykonano dodatkowo wymianę nawierzchni ścieralnej na kilometrowym odcinku ul. Mickiewicza w Żninie, która po budowie drogi stała się drogą wojewódzką.
Studium korytarzowe S5 Nowe Marzy - Ostróda
Ponadto wykonaliśmy już pierwszy krok do połączenia Ostródy z Bydgoszczą i Wrocławiem ekspresową S5. Na początku października br. odbyła się prezentacja Studium korytarzowego S5 Nowe Marzy - Ostróda, które zawiera cztery warianty korytarzy, każdy o szerokości kilku kilometrów. To na ich podstawie wyznaczone zostaną warianty przyszłej drogi ekspresowej mającej połączyć autostradę A1 i drogę S7, a tym usprawnić połączenie woj. kujawsko-pomorskiego z woj. warmińsko-mazurskim. Więcej o tym wydarzeniu można przeczytać tutaj .
S10 Bydgoszcz - Toruń
W lutym uzyskaliśmy decyzję środowiskową, która umożliwia dalsze prace przygotowawcze. W I kwartale 2021 roku planujemy ogłosić przetarg, w którym wyłonimy wykonawcę inwestycji. Droga będzie miała długość około 50 km. Początkowo budowa drogi miała odbyć się w ramach Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Wiosną rząd zdecydował o sfinansowaniu budowy z budżetu państwa. Więcej o sprawie pisaliśmy tutaj.
Sześć obwodnic
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 trwają prace przy przygotowaniu do realizacji sześciu nowych obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego w ciągu DK62, Kowalewa Pomorskiego w ciągu DK15, Kruszwicy w ciągu DK62, Lipna w ciągu DK67, Nowej Wsi Wielkiej w ciągu DK25 i Strzelna w ciągu DK15/25. Więcej pisaliśmy tutaj . W piątek ogłosiliśmy przetargi na STEŚ-R dla czterech obwodnic. Trwają uzgodnienia programów inwestycyjnych dla pozostałych dwóch.
Obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego
Znacznej rozbudowie ulegnie w najbliższych latach DK25. Planujemy budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowych ze strony RDOŚ i Burmistrza Kamienia Krajeńskiego. Planowany termin ogłoszenia przetargu na budowę to rok 2022.
Modernizujemy istniejącą infrastrukturę
Zakończyliśmy wiele mniejszych prac na drogach krajowych o czym pisaliśmy tutaj . Wzmacniamy też bezpieczeństwo przez montaż siatek zabezpieczających na A1 i obwodnicy Inowrocławia. Pisaliśmy o sprawie tutaj . Do 2022 planujemy zabezpieczyć w ten sposób wszystkie obiekty na administrowanych drogach i uwzględniamy podobne zabezpieczenia w nowych przetargach.