Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Certyfikacja firm budowlanych, sytuacja na rynku inwestycji drogowych, nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, nowe Szczególne Warunki Kontraktu oraz finansowanie inwestycji rządowych stanowiły główne tematy dyskusji przeprowadzonej podczas ostatniego spotkania Rady Ekspertów przy Ministrze Infrastruktury. W zorganizowanej online dyskusji wzięli udział m.in. Barbara Dzieciuchowicz, Prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA, którzy wspólnie współprzewodniczą Radzie, a także Hubert Nowak, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, Jan Styliński, Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Andrzej Maciążek, Wiceprezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, Jarosław Waszkiewicz, Dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury, członkowie Rady Ekspertów oraz zaproszeni goście.
Certyfikacja rzetelnych wykonawców
W prawie Unii Europejskiej (dyrektywa PE i Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych) przewidziana została możliwość przeprowadzenia przez zamawiającego certyfikacji firm realizujących inwestycje infrastrukturalne. Prawo nie obliguje do wdrożenia takiego rozwiązania, a jego wprowadzenie nie oznacza obowiązku wykonawców do certyfikowania się. Jest to jednak opcja, z której warto skorzystać. Większość krajów Unii Europejskiej ma już bowiem wprowadzony system pozytywnej (wyróżniającej podmioty efektywnie i terminowo realizujące powierzone prace) lub negatywnej (wykluczającej nierzetelnych wykonawców) certyfikacji.
- Nie chcemy doprowadzić do sytuacji, w której postępowanie przetargowe będzie trwało, a na GDDKiA będzie ciążyła presja podpisywania kolejnych umów z wykonawcami, z którymi na wcześniejszych kontraktach współpraca nie układała się, jak powinna. Szukamy więc rozwiązań, które mogą sprawnie zweryfikować firmy, sumarycznie również w ich interesie, nie ograniczając jednocześnie konkurencji na rynku. Certyfikat nie może być postrzegany jako zło konieczne, jako bat na wykonawców, ale jako coś, co zagwarantuje pewien poziom rozpoznawalności i wiarygodności rynkowej. Ma to być rozwiązanie, które wykonawca sam będzie chciał mieć, gdyż ono pozytywnie wyróżni go na tle innych firm, a przez to ograniczy choćby biurokrację przy każdym przetargu - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Zdaniem uczestników spotkania Rady Ekspertów certyfikacja zdecydowanie usprawniłaby proces realizacji inwestycji. Wykonawcom pozwoliłaby na ograniczenie kosztów oraz skrócenie czasu niezbędnego na przygotowanie oferty. Zamawiający zaś otrzymałby narzędzie usprawniające proces weryfikacji wykonawcy w postępowaniu.
Sytuacja na rynku inwestycji budowlanych
Podczas posiedzenia Rady Ekspertów, szef GDDKiA, Tomasz Żuchowski, przedstawił dane dotyczące inwestycji prowadzonych w bieżącym roku, a także plany na rok 2021. Od stycznia br. ogłosiliśmy przetargi na 30 odcinków nowych dróg o łącznej długości 389,2 km i wartości ok. 12 mld zł. 24 zadania dotyczą rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (347,9 km o szacunkowej wartości 11 mld zł), a 6 zadań rządowego Programu budowy 100 obwodnic (41,3 km o wartości 1 mld zł). W tym samym czasie podpisaliśmy 27 umów na zadania o łącznej długości 368,6 km i wartości blisko 16 mld zł.
Obecnie w toku są postępowania przetargowe dla 32 odcinków, z czego dwa były ogłoszone w 2019 r., a pozostałe w roku bieżącym. Do końca roku planujemy ogłosić jeszcze przetargi na zadania o łącznej długości 189,9 km, w tym 10 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych (121,9 km o szacunkowej wartości 6,7 mld zł) oraz 7 zadań z Programu budowy 100 obwodnic (68 km o wartości 1,7 mld zł).
W 2021 roku planujemy ogłosić przetargi, które obejmą łącznie 660 km dróg krajowych, w tym 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic o długości ponad 330 km i szacunkowej wartości ok. 17,6 mld zł oraz zadania na istniejącej sieci dróg o łącznej długości ponad 330 km i wartości ok. 2,5 mld złotych.
- Chcemy tak dopasować Program budowy 100 obwodnic oraz kryteria stosowane w przetargach, aby mogły brać w nim udział także mniejsze i średnie firmy. Ten Program powinien wpłynąć na rozwój właśnie takich przedsiębiorstw – stwierdził na spotkaniu Tomasz Żuchowski.
Zmiany w Prawie zamówień publicznych oraz Szczególnych Warunkach Kontraktu
Od pierwszego kwartału 2020 r. prowadzimy intensywne przygotowania do wdrożenia w GDDKiA przepisów nowej ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp), które wejdą w życie z początkiem przyszłego roku. Tego właśnie dotyczył kolejny punkt dyskusji na Radzie Ekspertów. Na podjęte dotychczas działania składają się m.in. analizy wewnętrzne, szkolenia pracowników, dostosowywanie obowiązujących aktów wewnętrznych oraz tworzenie multidyscyplinarnych zespołów w ramach GDDKiA.
Aktywnie uczestniczymy również w pracach legislacyjnych, postulując doprecyzowanie przepisów art. 455 Pzp (dopuszczalna zmiana umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia). Przedstawiliśmy też wniosek o wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego kontynuację realizacji zamówienia przez podwykonawców, tak aby zaangażowani podwykonawcy mogli dokończyć inwestycję po rozwiązaniu umowy z poprzednim wykonawcą.
W związku ze zmianą ustawy Pzp konieczne stało się dostosowanie Warunków Kontraktu na Urządzenia i Budowę z Projektowaniem tzw. Żółta Książka (OWK FIDIC) zarówno do prawa obowiązującego w Polsce, jak i specyfiki kontraktów oraz doświadczeń GDDKiA. W celu wypracowania optymalnych warunków realizacji inwestycji drogowych przystąpiliśmy do dialogu z przedstawicielami środowiska inżynierów i wykonawców, który trwał od maja do listopada br. W zakresie większości postanowień Szczególnych Warunków Kontraktu udało się osiągnąć porozumienie.
16 listopada br. otrzymaliśmy finalne uwagi ze strony organizacji branżowych: Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa i Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, które są obecnie analizowane. Kolejnym krokiem będzie przekazanie projektu wzorcowych dokumentów kontraktowych do zaopiniowania przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej. Finałem prac i dialogu będzie wprowadzenie do stosowania wypracowanych wzorców od 1 stycznia przyszłego roku.
Wykorzystanie destruktu sposobem na optymalizację kosztów
Spotkanie Rady Ekspertów przy Ministrze Infrastruktury zakończyło przedstawienie budżetu na inwestycje drogowe oraz na bieżące utrzymanie dróg, a także raport z działań GDDKiA na rzecz zagospodarowania destruktu. Już w 2019 roku zainicjowaliśmy rozmowy z ówczesnym Ministerstwem Środowiska, deklarując gotowość do współpracy zmierzającej do wprowadzenia regulacji pozwalającej na pełne wykorzystanie destruktu asfaltowego.
Obecnie jest on traktowany jako odpad, a tymczasem mógłby być powtórnie wykorzystywany przy budowie dróg. Ministerstwo Klimatu w październiku br. przekazało do konsultacji projekt rozporządzenia wraz z uzasadnieniem w sprawie określenia szczegółowych kryteriów utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego. Konsultacje zostały zakończone i teraz wspólnie z przedstawicielami branży budowlanej czekamy na dalszy rozwój sytuacji. Jesteśmy przekonani, że wykorzystanie materiałów z recyklingu w budownictwie drogowym może być wysoce efektywne, dlatego też jesteśmy otwarci na inne odzyskane materiały pod warunkiem spełnienia przez nie parametrów technicznych i środowiskowych.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.