viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

Serwis GDDKiAGDDKiAArchiwum 2021

Budujemy i remontujemy mosty

20-01-2021

W 2020 roku udostępniliśmy do ruchu niemal 140 km nowych dróg, a wraz z ich budową powstało wiele, mniejszych lub większych mostów, estakad i przepustów. Oprócz tego w ramach działań na istniejącej sieci dróg, zbudowaliśmy, wyremontowaliśmy lub przebudowaliśmy 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych. W realizacji jest 96 zadań obejmujących budowę nowych dróg o łącznej długości ponad 1225,2 km. Trwa również remont 40 starych przepraw i budowa 55 nowych.

Największy most w Warszawie 

W trakcie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 powstał jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju. Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej blisko 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość prawie 534 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio niemal 349 m (po stronie Wilanowa) oraz ok. 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu. 

 

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie ok. 10 000 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek. 

Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński, to ok. 758 mln zł. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle, w kwocie ok. 190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu. 

 

Cały przekrój obiektów inżynierskich 

Podczas budowy nowych odcinków dróg powstaje wiele obiektów inżynierskich, oprócz mostów również estakady i przepusty. Niektóre z nich pełnią również funkcje przejść dla zwierząt. Przy budowie S17 pomiędzy węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli obok charakterystycznego starego mostu na Świdrze powstał nowy, składający się z dwóch oddzielnych obiektów. Z kolei na obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 zbudowano dwie estakady przechodzące nad obniżeniem terenu. Dłuższa z nich, o 13 przęsłach, zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, ma 764 m długości. Krótsza, o pięciu przęsłach, mierzy 278 m długości. 

 

Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje m.in. most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK75. Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy (wraz z nowym odcinkiem drogi i rozbiórką starego mostu) to blisko 190 mln zł. 

 

Remontujemy istniejące przeprawy 

W ubiegłym roku zakończyliśmy remonty 27 mostów o łącznej długości ok. 2,6 km i wartości robót blisko 86 mln zł. Zbudowaliśmy 16 obiektów mostowych o łącznej długości 636 m i wartości robót niemal 159 mln zł.  W zależności od stanu technicznego obiektu przeprowadzamy remont, stawiamy nowy most w miejscu starego lub zastępujemy go przepustem. Dla przykładu w miejscu starego mostu na DK79 w Andruszkowicach powstał nowy most, a w Stąporkowie na DK42 potężny przepust (oba obiekty w woj. świętokrzyskim).Wyremontowany został m.in. most na Sanie w Radymnie w ciągu DK94. 

 

W 2021 roku w remoncie będzie 40 obiektów mostowych o łącznej długości ok. 7,8 km i wartości robót blisko 181 mln zł. W Ścinawie remontowany będzie zabytkowy stalowy most na Odrze w ciągu DK36 o długości ok. 350 m. Obecnie powstają podpory pod most tymczasowy, na który zostanie przeniesiony ruch na czas remontu. Odnowiony most zostanie oddany do użytku w 2022 roku. 

 

W budowie będzie 55 obiektów mostowych o łącznej długości blisko 2 km, o łącznym koszcie nieco ok. 609,4 mln zł. Zbudujemy też 21 przepustów o wartości robót blisko 32 mln zł. 

 

Zabezpieczamy prześwity pomiędzy obiektami 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. Poszliśmy o krok dalej i zabezpieczamy przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy. 

Po inwentaryzacji na sieci dróg krajowych zidentyfikowaliśmy w sumie 1537 prześwitów o szerokości min. 10 cm i łącznej długości 104,6 km. W sumie zamontowaliśmy na nich kilkanaście tysięcy tabliczek ostrzegających przed możliwością upadku z wysokości. 

 

W miejscach, gdzie na trasie brakuje oświetlenia, a prześwit stanowi zagrożenie upadkiem, zamontowaliśmy dodatkowe zabezpieczenia. W zależności od rodzaju obiektu dobierany jest rodzaj zabezpieczenia: płyta ażurowa, siatka wykonana z tworzywa sztucznego lub drutu. Zabezpieczenia pojawiły się między innymi na estakadach zakopianki na S7 i na pozostałych obiektach w woj. małopolskim, na A1 w woj. kujawsko-pomorskim, na obiektach w ciągu S5 w woj. wielkopolskim oraz na najdłuższych obiektach na A6, S3 i S10 w woj.  zachodniopomorskim. Pierwszymi obiektami, które jeszcze przed oddaniem do użytkowania zostały zabezpieczone, są mosty i estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Łącznie z nowym mostem na Wiśle. Prace na istniejących obiektach będą w tym roku kontynuowane tak, aby zabezpieczyć wszystkie pozostałe potencjalnie niebezpieczne miejsca.   

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.