Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Od 23 stycznia przeprowadzono naprawy w trzech punktach. W sobotę (23 stycznia) usunięto uszkodzenia na dwóch odcinkach między węzłami Skierniewice i Łowicz na 395 i 392 kilometrze. W niedzielę (24 stycznia) pogoda uniemożliwiła prowadzenie prac. Dzisiaj (25 stycznia) naprawiono kilkudziesięciometrowy odcinek prawego pasa na wysokości MOP Parma na jezdni w kierunku Poznania, natomiast jutro (26 stycznia) planowana jest naprawa środkowego pasa jezdni do Warszawy, tuż za węzłem Łódź Północ.
Płytkie uszkodzenia nawierzchni A2, jakie powstały w warstwie ścieralnej w czasie ostatnich bardzo dużych wahań temperatur i przejść przez 0°C, są na bieżąco naprawiane. Z uwagi na duże natężenie ruchu na A2, podjęliśmy decyzję o naprawie ubytków w technologii „na gorąco”, co daje pewność znacznie większej trwałości. Prace rozpoczną się, jak tylko pozwoli na to pogoda. Wówczas należy się spodziewać ograniczenia prędkości oraz krótkotrwałych wyłączeń pasów ruchu. Do tego czasu, ze względu na panujące warunki atmosferyczne, ubytki są uzupełniane masą „na zimno”, aby zapobiec ich powiększaniu.
Diagnoza i naprawa
Na niespełna 50-kilometrowym odcinku autostrady A2, od węzła Łódź Północ do granicy woj. mazowieckiego, pojawiło się (łącznie na obu jezdniach) 48 ubytków nawierzchni. W jednym miejscu (na wysokości MOP Parma i Polesie) było kilka ubytków usytuowanych blisko siebie. Pozostałe ubytki były na tyle niewielkie, że podczas jazdy nie stanowiły zagrożenia dla użytkowników.
Sposób naprawy uzależniony od pogody
Uzupełniane ubytków w nawierzchni masą „na zimno” to standardowy zabieg i jest czymś naturalnym przy warunkach pogodowych, jakie ostatnio panowały w całym kraju. Jest to doraźne i tymczasowe rozwiązanie, którego stosowanie spowodowane jest niemożnością dotrzymania reżimów technologicznych wykonania naprawy „na gorąco” w obecnych warunkach pogodowych. Na tak mocno obciążonych ruchem drogach powtarza się te zabiegi aż do zaistnienia warunków umożliwiających docelową naprawę. Niemniej jednak, ze względu na zaistniałą sytuację, podjęta została decyzja o uzupełnieniu ubytków w technologii „na gorąco”, co daje pewność znacznie większej trwałości. Prace rozpoczną się, jak tylko pozwolą na to warunki. Przypomnijmy, że w przeciągu zaledwie dwóch dni amplituda temperatury wyniosła ponad 22 stopnie Celsjusza (od -18 do +4).
Dostosuj prędkość do warunków i oznakowania
Kierowco, jeżeli na danym odcinku wprowadzona została czasowa organizacja ruchu związana z pracami na drodze, zachowaj szczególną ostrożność i dostosuj prędkość do oznakowania i panujących warunków.
Zbliża się czas wymiany warstwy ścieralnej na A2
W przypadku nawierzchni bitumicznych, a taka jest na A2 między węzłem Łódź Północ a granicą województwa mazowieckiego, wymienia się warstwę ścieralną co ok. 12-15 lat. Odcinek ten wybudowany był 9 lat temu, przed Euro 2012.
Trasa została udostępniona wówczas do ruchu po warstwie wiążącej, natomiast warstwę ścieralną zakończono układać na początku 2013 roku. Naprawy nawierzchni były wykonywane w ramach gwarancji, która zgodnie z kontraktem obejmowała okres 48 miesięcy. Ponadto prowadzono prace związane z bieżącym utrzymaniem.
A2 Łódź - Warszawa zyska dodatkowy pas ruchu
Na odcinku A2, gdzie pojawiły się ubytki, planowana jest wymiana warstwy ścieralnej podczas dobudowy dodatkowego pasa ruchu między Łodzią a Warszawą. Obecnie w województwie łódzkim i mazowieckim trwa opracowywanie elementów koncepcji programowej poszerzenia autostrady A2 na długości ok. 89 kilometrów o dodatkowy pas ruchu. Równocześnie Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Łodzi i Warszawie prowadzą postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowych w tym zakresie. Po zapewnieniu finasowania, w drugiej połowie tego roku będziemy gotowi, aby ogłosić przetarg na wybór wykonawcy, który zaprojektuje i zrealizuje roboty w terenie. Zakładamy, że budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 r.
Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.
Drogi krajowe ubezpieczone
Jeżeli pojazd uległ uszkodzeniu na drodze krajowej zarządzanej przez GDDKiA, należy wezwać Policję, spisać odpowiednie oświadczenie i skontaktować się z odpowiednim oddziałem GDDKiA lub bezpośrednio zgłosić szkodę z ubezpieczenia OC zarządcy drogi - szczegóły tutaj.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook i Twitter.