Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem stanu realizacji Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, a dla kolejnych 24 szukamy wykonawców dokumentacji projektowej. 63 obwodnice są na etapie opracowania dokumentacji lub przygotowania na nią przetargów. Trzy obwodnice są już na etapie realizacji.
W ramach Programu budowy 100 obwodnic podpisaliśmy już umowy na zadania o łącznej długości 480,6 km, z czego 19,9 km na realizację i 460,7 na dokumentację.
Ogłosiliśmy przetargi na obwodnice o łącznej długości 354,7 km, z czego 87,2 km na realizację i 267,5 km na dokumentację.
W ramach Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
W realizacji są trzy obwodnice o łącznej długości 19,9 km i wartości 420 mln zł. Obecnie ogłoszone są 34 postępowania przetargowe, z czego dziesięć to przetargi na realizację zadań o łącznej długości 87,2 km i wartości ok. 1,9 mld zł, a 24 to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości blisko 270 km.
63 zadania o łącznej długości ok. 482,5 km są na etapie przygotowania, co oznacza, że opracowywana jest dokumentacja lub przygotowujemy się do ogłoszenia przetargów na jej opracowanie.
Realizacja
W grudniu 2020 r. podpisaliśmy pierwsze umowy z wykonawcami. W systemie Projektuj i buduj powstaną obwodnice Lipska (woj. mazowieckie) i Wąchocka (woj. świętokrzyskie), a w systemie tradycyjnym obwodnica Smolajn (woj. warmińsko-mazurskie). Od lutego 2020 r. ogłosiliśmy również przetargi na realizację kolejnych:
w systemie tradycyjnym:
Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
w systemie Projektuj i buduj:
Suchowoli i Sztabina, obie w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie),
Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie),
Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie),
Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie).
Dla dwóch obwodnic, siedmiokilometrowej Strzelec Krajeńskich oraz ponad pięciokilometrowej Gryfina, dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na zaprojektowanie i budowę. Z kolei dla obwodnic Żodynia i Szczecinka poznaliśmy już oferty. Obecnie trwa ich analiza.
Do końca 2021 roku ogłosimy postępowania przetargowe na realizację kolejnych inwestycji. Będą to m.in. obwodnice Dzwoli w ciągu DK74, Strykowa w ciągu DK32 oraz Kostrzyna nad Odrą na DK31.
Przygotowanie
W opracowaniu jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla 36 zadań o długości około 245,6 km.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 (6 km) trwa opracowywanie projektu budowlanego i projektów wykonawczych - w grudniu 2020 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą. Pierwsza połowa grudnia 2020 r. to kolejne ważne etapy w postępowaniach przetargowych. Poznaliśmy oferty w przetargu na dokumentację dla czterech obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim. Są to obwodnice Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna, Brześcia Kujawskiego oraz Kowalewa Pomorskiego.
W ubiegłym roku w województwie śląskim podpisaliśmy umowy na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnic Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78. Te trzy obwodnice powstaną w systemie tradycyjnym.
W lutym br. podpisaliśmy umowy wykonanie STEŚ-R obwodnicy Milicza w ciągu DK15 (woj. dolnośląskie) oraz dokumentacji dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 (woj. pomorskie).
W województwie małopolskim na początku marca 2021 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla obwodnicy Makowa Podhalańskiego w ciągu DK28.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) jest również w opracowaniu dla obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 oraz Prudnika w ciągu DK41 (woj. opolskie). 7 kwietnia 2021 r. podpisaliśmy umowy.
Kwiecień tego roku to również umowa na wykonanie pełnej dokumentacji obwodnicy Sztumu w ciągu DK55 (woj. pomorskie) oraz Kolbuszowej w ciągu DK9 (woj. podkarpackie).
Dla siedmiu zadań trwa opracowanie dokumentacji Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Są to obwodnice Kalisza w ciągu DK25, Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15, Stargardu w ciągu DK20, Głogowa w ciągu DK12, Kaczorowa w ciągu DK3 oraz Brzezin w ciągu DK72 i Błaszek w ciągu DK12.
Obecnie trwają prace nad opracowaniem Koncepcji programowej dla obwodnicy Tarnowa w ciągu DK73 (woj. małopolskie), zaś projekt budowlany jest opracowywany dla obwodnicy Wadowic w ciągu DK28 (woj. małopolskie) i Dzwoli na DK74 (woj. lubelskie).
Dokumentacja STEŚ jest gotowa dla obwodnic Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 i Srocka na DK12 oraz trzech na DK73: Pilzna, Jasła oraz Brzostka z Kołaczycami.
Od początku 2021 roku otworzyliśmy również oferty w postępowaniach na przygotowanie dokumentacji dla 11 obwodnic o łącznej długości blisko 105 km:
Szczytna w ciągu DK 53, 57 i 58 (woj. warmińsko-mazurskie),
Pisza w ciągu DK 58 i 63 (woj. warmińsko-mazurskie),
Olsztyna i Dywit w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
Lipna w ciągu DK67 (woj. kujawsko-pomorskie),
Sidziny w ciągu DK46 (woj. opolskie),
Sztumu w ciągu DK55 (woj. pomorskie),
Prudnika w ciągu DK 41 (woj. opolskie),
Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
Nowej Dęby w ciągu DK9 (woj. podkarpackie).
Ponadto w lutym poznaliśmy oferty na zaprojektowanie i budowę około 20 kilometrów obwodnicy Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie) oraz obwodnicy Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie).
Jakie będą parametry przyszłych obwodnic?
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Współpraca z samorządami
Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały i nadal pokazują, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R, a na ich podstawie będziemy wnioskować o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Te postępowania administracyjne prowadzone będą przez władze samorządowe miast i miejscowości. Wystąpiliśmy z apelem o sprawne procedowanie przyszłych postępowań o wydanie DŚU i prosimy o wzmocnienie współpracy pomiędzy jednostkami samorządowymi. Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę.
Cel
Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł.
Uzupełnienie dla Programu Budowy Dróg Krajowych i nie tylko
Inwestycje zapisane w Programie budowy 100 obwodnic są uzupełnieniem znacznie większego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), którego kolejna odsłona jest obecnie realizowana. W ramach PBDK na lata 2014-2023 powstają nie tylko odcinki autostrad i dróg ekspresowych, które także wyprowadzają ruch z wielu miejscowości, ale również większe obwodnice. W ramach PBDK na lata 2014-2023 zapisano budowę 44 obwodnic. Niektóre z nich już powstały lub powstaną w ciągu dróg klasy GP, a także dróg ekspresowych. Przykładem niech będą obwodnice m.in. Wałcza (S10), Szczecinka, Kępna i Olesna (wszystkie w ciągu S11), Chełma (S12), Łańcuta (DK94), Inowrocławia, Nowego Miasta Lubawskiego (obie w ciągu DK15), Sanoka (DK28), Niemodlina, Praszki (obie w ciągu DK46), Dąbrowy Tarnowskiej (DK73), czy też najnowsza na liście Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S6. Planowano ją zrealizować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, a za sprawą zwiększenia przez Rząd limitu przewidzianego na realizację PBDK 2014-2023 o 21 mld zł, zostanie zbudowana przez państwo. Właśnie podpisaliśmy umowy na jej realizację.
Na kolejne lata planujemy również budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, mega ringu wokół stolicy o długości ok. 260 km, wyprowadzającego ruch tranzytowy poza miasto i ułatwiającego dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Północna część tej trasy, powyżej autostrady A2, miałaby parametry drogi ekspresowej, a południowa autostrady.
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.