Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Trwają prace nad dokumentacją dla kluczowych inwestycji drogowych w woj. małopolskim. Opracowywana jest niezbędna dokumentacja dla drogi ekspresowej S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna) i dwujezdniowej drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) DK75 Brzesko - Nowy Sącz. Niedawno rozpoczęło się też opracowywanie Studium korytarzowego dla dwujezdniowej DK7 na odcinku Rabka - Chyżne (granica państwa).
Przygotowanie wszystkich dokumentów trwa dużo dłużej niż sama budowa, ale w procesie inwestycyjnym nie można tych etapów pominąć. Prace obejmują przygotowanie m.in.: Koncepcji programowej, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego czy wykonanie prac projektowych. Uwzględniają również uzyskanie zgód, przeprowadzenie spotkań informacyjnych z mieszkańcami, uzyskanie decyzji środowiskowej i zezwolenia na realizację.
S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna)
18 czerwca 2021 r. wybrana została oferta na wykonanie badań geofizycznych (metodą elektrooporową – ERT i sejsmiczną – SRT-P, MASW) oraz ich opracowanie dla tej inwestycji. Gdy tylko wybór komisji przetargowej się uprawomocni, podpisana zostanie umowa z wykonawcą. Badania te są konieczne do opracowania koncepcji programowej inwestycji.
Beskidzka Droga Integracyjna DK52 początkowo projektowana była w klasie GP. Status drogi ekspresowej otrzymała w maju 2016 r. decyzją Rada Ministrów. Ustalono wówczas przebieg drogi ekspresowej S52, która prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicą Krakowa do S7. Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa o długości ok. 61 km będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Na tym odcinku powstanie 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów. Decyzja środowiskowa dla tej drogi wydana została w lipcu 2018 r., ale do tej pory nie jest ona prawomocna z powodu odwołań i skarg grupy mieszkańców. Wprawdzie 16 stycznia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargi wniesione na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, ale Stowarzyszenie „Inicjatywa Wolne Wadowice” złożyło skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). Nadal czekamy na rozstrzygnięcie NSA w tym zakresie.
Prace dokumentacyjne są kontynuowane. W kwietniu 2020 r. Minister Infrastruktury uzgodnił aneks do Programu inwestycji dla tej drogi, a 31 sierpnia 2020 r. podpisano aneks na dokończenie opracowania dokumentacji w stadium Koncepcji programowej do lutego 2025 r. Ogłoszenie przetargu na realizację S52 Bielsko Biała - Głogoczów (Beskidzka Droga Integracyjna), w systemie Projektuj i buduj i podziale na pięć odcinków, powinno nastąpić w II połowie 2024 r. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I połowie 2025 r., a realizacja robót budowlanych w latach 2027-2031.
Dwujezdniowa DK75 Brzesko - Nowy Sącz
Dwujezdniowa DK75 Brzesko - Nowy Sącz podzielona jest na dwa odcinki realizacyjne:
- odcinek I - II etap łącznika brzeskiego z A4, a jednocześnie zachodnia obwodnica Brzeska. Na tym odcinku trwa przygotowanie projektu budowlanego i jesienią 2021 r. zaplanowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zakończenie budowy ma nastąpić w 2024 r.
- odcinek II - Brzesko - Nowy Sącz. Trwają jeszcze uzupełnienia dokumentacji na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).
Na posiedzeniu Komisji Ocen Przedsięwzięć Inwestycyjnych przyjęto do dalszego procedowania warianty: C jako wariant najkorzystniejszy w wyniku analizy wielokryterialnej, w tym pod względem technicznym; A jako wariant alternatywny, który uzyskał najwyższą ocenę w kryterium samorządowym i F jako najkorzystniejszy ze względów środowiskowych. Rekomendowane warianty można zobaczyć tutaj.
Odcinek II Brzesko - Nowy Sącz będzie drogą klasy GP, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km (w zależności od korytarza długość odcinka waha się od 43,9 do 51,5 km). Dostępność do niej będzie zapewniona poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów. Jesienią 2021 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Wszczęcie postępowania na projekt i budowę drogi przewidywane jest w 2023 r., a realizacja robót w latach 2026-2027.
Obwodnice ujęte w Programie budowy 100 obwodnic
W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zaplanowana jest realizacja obwodnic: Piwnicznej Zdroju, Limanowej, Nowego Targu, Makowa Podhalańskiego, Wadowic, Tarnowa i Trzebini.
Więcej informacji o inwestycjach realizowanych w ramach Programu dostępne jest tutaj.
Obwodnice spoza Programu budowy 100 obwodnic
W woj. małopolskim powstaną również obwodnice, które nie zostały ujęte w Programie budowy 100 obwodnic. Trwa przygotowanie dokumentacji dla obwodnicy Zatora na DK28, a do Wojewody Małopolskiego złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Chełmca w ciągu DK28. Trwają też przygotowania do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Zabierzowa (DK79).
Obwodnica Chełmca
Obwodnica o długości 1,4 km przejmie ruchu tranzytowy z dotychczasowego przebiegu DK28 i uzupełnieni istniejącą obwodnicę Nowego Sącza. Początek odcinka zlokalizowany jest w Chełmcu na ul. Limanowskiej, koniec natomiast na ul. Marcinkowickiej, także w Chełmcu, gdzie połączony będzie poprzez istniejące rondo z północną obwodnicą Nowego Sącza.
Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji wydana została w październiku 2018 r. Trwa postępowanie przetargowe na budowę. Roboty budowlane przewidziane są w latach 2022-2023.
Obwodnica Zabierzowa
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi klasy GP o długości 10,2 km, podzielonego na dwa odcinki różniące się przekrojem. Odcinek I od węzła Modlniczka (S52) do skrzyżowania ulic Łąkowej i Rodziny Poganów w Zabierzowie będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a odcinek II od skrzyżowania ulic Łąkowej i Rodziny Poganów w Zabierzowie do istniejącej DK79 w Rudawie jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu.
Obwodnica poprowadzona w nowym śladzie omija tereny zabudowane, a jednocześnie obsługuje tereny przyległe poprzez drogi zbiorcze i trzy skrzyżowania (w Zabierzowie, Bolechowicach i Rudawie). W ramach inwestycji powstanie tunel o długości 317 m, cztery mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla zwierząt, sześć zbiorników retencyjnych i prawie 5 km ekranów akustycznych. W listopadzie 2019 r. podpisana została umowa na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej. W 2021 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji ZRID. Roboty budowlane przewidziane są w latach 2022-2024.
Obwodnica Zatora
W styczniu 2020 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej z zastosowaniem metodyki i narzędzi BIM dla budowy obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28. Obecnie trwa opracowanie projektu budowlanego dla tej inwestycji. Więcej szczegółów dostępnych jest tutaj.
Rozbudowy dróg A4 w Krakowie
Trwa projektowanie trzeciego pasa. 15 grudnia 2020 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wykonanie dodatkowego pasa ruchu jezdni prawej o długości 900 m, na istniejącym odcinku A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej. Koszt prac wyniesie ok. 14,5 mln zł.
Oprócz dobudowy pasa ruchu, przebudowana zostanie łącznica węzła Kraków Południe od strony Zakopanego w kierunku Rzeszowa. Wybudowane zostaną także ekrany akustyczne i droga serwisowa, która docelowo będzie drogą gminną (ul. Dzikiej Róży). Odcinek, na którym zostanie dobudowany trzeci pas ruchu, stanowi fragment Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa z bardzo dużym natężeniem ruchu samochodowego.
Poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu w kierunku wschodnim usprawni przejazd i płynność ruchu. Poprawi się także bezpieczeństwo podróży. Zakończenie rozbudowy powinno nastąpić w 2023 r.
W trakcie opracowywania jest kompleksowa dokumentacja projektowa rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe, na skrzyżowaniu A4 i DK7. 17 marca 2021 r. podpisaliśmy umowę na wykonanie dokumentacji o wartości ponad 1,5 mln zł. Pisaliśmy o tym tutaj.
Zakres zadania obejmuje m.in. wykonanie opracowań geodezyjno-kartograficznych, geotechnicznych, geologicznych oraz Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Uwzględnia również przygotowanie opracowań środowiskowych, w tym materiałów do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z uzyskaniem ostateczności tej decyzji oraz ewentualnie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Wykonawca będzie musiał przygotować wielobranżowy projekt budowlany, materiały do wniosku o uzyskanie decyzji ZRID lub pozwolenia na budowę wraz z uzyskaniem decyzji. Podczas przetargu na roboty budowlane wykonawca dokumentacji będzie odpowiadał na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawował nad nią nadzór autorski. Prace dokumentacyjne związane z rozbudową węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021-2024, a realizacja robót na lata 2025-2026.
DK28 Nowy Sącz - Ropa - granica woj. małopolskiego i podkarpackiego
Powstaje dokumentacja dla rozbudowy DK28 na odcinku Ropa - granica woj. małopolskiego i podkarpackiego o długości 17,5 km. Umowa została podpisana 10 grudnia 2020 r. Koszt prac wyniesie ok. 6,3 mln zł.
Cały zakres prac ma być wykonany w terminie 91 miesięcy od dnia podpisania umowy. 29 miesięcy przeznaczone jest na opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, natomiast w przypadku konieczności wykonania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko do DŚU oraz do decyzji ZRID, termin ten wydłuży się do 41 miesięcy. Prace przygotowawcze zaplanowane są na lata 2020-2024.
W trakcie opracowywania jest kompleksowa dokumentacja projektowa rozbudowy drogi krajowej nr 28 na odcinku od Nowego Sącza do miejscowości Ropa o długości 24,2 km. Umowa podpisana została 22 stycznia 2021 r. Koszt wszystkich prac wyniesie ponad 8,7 mln zł.
Planowana rozbudowa drogi krajowej nr 28 ma na celu podniesienie nośności nawierzchni do 115 kN/oś, poprawę parametrów technicznych drogi oraz spływu wód opadowych z nawierzchni jezdni. Nastąpi również poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez przebudowę skrzyżowań drogi krajowej nr 28 z drogami gminnymi i drogą powiatową. Powstaną pasy wyprzedzania, chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe. Prace przygotowawcze zaplanowane są na lata 2021-2024.
Przeznaczony do rozbudowy odcinek DK28 przebiega przez powiaty nowosądecki i gorlicki oraz gminy Chełmiec, Kamionka, Grybów i Ropa. Po wykonaniu planowanego zakresu prac poprawi się bezpieczeństwo ruchu pojazdów i pieszych, komfort jazdy oraz usprawni się połączenie między lokalną siecią transportową a krajowymi szlakami komunikacyjnymi.
DK79 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa
DK79 od granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego do Krakowa, o długości ok. 39 km, na potrzeby rozbudowy podzielona została na trzy odcinki. Przebiegają one przez gminy Koszyce (odcinek I o długości 15,63 km), Nowe Brzesko (odcinek II - 10,88 km) oraz Igołomia-Wawrzeńczyce (odcinek III - 12,25 km).
Dla odcinków I i III złożone zostały już wnioski o wydanie DŚU. Opracowywana dokumentacja jest na etapie Koncepcji programowej.
Zakres rozbudowy DK79 obejmuje dostosowanie drogi do parametrów obciążenia nawierzchni 115 kN/oś, poszerzenie jezdni i przebudowę skrzyżowań (korekta geometrii, korekta łuków, budowa pasów włączenia lub wyłączenia, pasów dla pojazdów skręcających w lewo lub w prawo, wysp kanalizujących, ew. przebudowa skrzyżowania na typu rondo). Poprawie ulegnie też bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, przebudowane zostaną zatoki autobusowe oraz inne elementy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W miejscach ponadnormatywnych przekroczeń hałasu powstaną zabezpieczenia akustyczne.
Umowy z wykonawcami na przygotowanie Koncepcji programowej, uzyskanie DŚU, wykonanie projektów budowlanego i wykonawczego wraz z uzyskaniem zgody na realizację przebudowy podpisane zostały latem 2019 r. Według planów, etap prac dokumentacyjnych ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2024 r.
DK79 Rudawa - Młoszowa
Rozbudowa DK79 pomiędzy Rudawą i Młoszową obejmie odcinek o długości 15,4 km, który pełni rolę połączenia komunikacyjnego pomiędzy Krakowem a Górnym Śląskiem i przebiega przez trzy gminy: Zabierzów, Krzeszowice oraz Trzebinię.
21 grudnia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej i decyzji ZRID. Koszt prac wyniesie ponad 6,3 mln zł.
Prace dokumentacyjne są na etapie przygotowania Koncepcji programowej i raportu ze spotkań informacyjnych z mieszkańcami. Celem rozbudowy jest podniesienie nośności nawierzchni do 115 kN/oś i poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowana jest rozbudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 79 z drogą powiatową nr 2128K w miejscowości Rudawa i skrzyżowania w ciągu DK79 z ul. 3-ego Maja i Św. Floriana w miejscowości Krzeszowice. Zbudowane zostaną chodniki i nastąpi poprawa parametrów technicznych drogi, zjazdów oraz spływu wód opadowych z nawierzchni jezdni.
Więcej szczegółów znaleźć można tutaj.
Według planów dokumentacja ma powstać w latach 2021-2023.
DK7 Rabka - Chyżne
Umowa na opracowanie Studium korytarzowego została podpisana 30 kwietnia 2021 r. Pisaliśmy o tym tutaj.
Zadaniem wykonawcy jest opracowanie rozwiązań technicznych, przeprowadzenie analizy i prognozy ruchu, oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, analizy wpływu rozpatrywanych rozwiązań na środowisko, analizy kosztów i korzyści wariantów inwestycyjnych, porównawczej analizy wielokryterialnej rozpatrywanych opcji oraz zestawienie kosztów planowania i finansowania zadania inwestycyjnego.
Po analizie wyników Studium korytarzowego zostaną doprecyzowane szczegółowe parametry techniczne drogi, jak również możliwe będzie podanie wskaźnika IRR (ocena efektywności inwestycji, w tym ekonomicznej).
Droga krajowa nr 7 na odcinku Rabka - Chyżne stanowi istotny szlak komunikacyjny, który znajduje się w ciągu trasy europejskiej E77 - przebieg drogi uwzględniony jest w korytarzu sieci TEN-T. Prowadzi ona ruch tranzytowy do granicy ze Słowacją i dalej na południe Europy. Po stronie słowackiej odpowiednikiem będzie droga R3 o parametrach zbliżonych do DK7. Aktualnie prowadzone są prace związane z przygotowywaniem analizy i prognozy ruchu.
I to jeszcze nie wszystko
Trwają prace dokumentacyjne dla rozbudowy DK94 Kraków - Olkusz oraz przebudowy DK87 na odcinku Nowy Sącz - Piwniczna z obejściem Barcic.
W trosce o poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu projektowane są bezkolizyjne węzły na DK7 (Zakopiance) pomiędzy Krakowem i Myślenicami.
W maju 2021 r. złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy DK7 na odcinku Kraków - Libertów w zakresie budowy dwupoziomowego węzła, bezkolizyjnego przejścia dla pieszych w Libertowie oraz zamknięcia skrzyżowania DK7 z ul. Wesołą i ul. Parkową w Libertowie. Budowa węzła przewidywana jest na lata 2023-2025.
Prace projektowe trwają także dla przebudowy skrzyżowaniu DK7 oraz ulic Widokowa i Zadziele w Gaju na węzeł drogowy. Skrzyżowanie w Krzyszkowicach zostanie przebudowane na skrzyżowanie dwupoziomowe. Aktualnie trwa przygotowanie materiałów do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. W lutym tego roku podpisaliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy węzła drogowego w Jaworniku na drodze krajowej nr 7. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.