Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Obecnie w trakcie prac przygotowawczych znajduje się około 346 km nowych dróg krajowych na terenie województwa zachodniopomorskiego. Szacunkowa łączna wartość tych inwestycji to 18 miliardów złotych. Wykonanie prac na tych odcinkach oznaczać będzie jednocześnie ukończenie kompletnej sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic na drogach krajowych w województwie. Dzięki trwającym pracom przygotowawczym, pojawiające się w kolejnych latach projekty będą płynnie wchodziły w fazę realizacji.
Droga ekspresowa S6 Koszalin - Słupsk
Odcinek drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska, o długości 46 km, jest końcowym fragmentem tej trasy w województwie zachodniopomorskim. Decyzja środowiskowa dla tego odcinka została uzyskana w roku 2010. W kolejnych latach wykonano Koncepcję programową wraz z badaniami podłoża. Prace nad finalną dokumentacją techniczną mogły ruszyć dzięki przyznaniu w roku 2019 przez Ministra Infrastruktury kwoty 120 mln złotych na prace przygotowawcze i wykup nieruchomości, co zabezpieczyło decyzję środowiskową.
Prace projektowe ruszyły z końcem 2019 roku. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki realizacyjne: Sianów - Sławno, obwodnica Sławna i Sławno - Słupsk. Zostały przygotowane projekty budowlane dla tych odcinków. Obecnie jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Ubiegłoroczna decyzja Rady Ministrów, o przyznaniu finansowania dla tego odcinka w kwocie 2,6 miliarda złotych, umożliwi płynne przejście do fazy realizacji. W III kwartale tego roku, po uzyskaniu decyzji ZRID, planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji. Zakończenie prac planowane jest w 2025 roku.
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6, o długości 51 km, to droga, która w przyszłości omijać będzie miasto od strony zachodniej i północnej. Inwestycja, wraz z planowanym tunelem pod Odrą, poprawi sytuacją komunikacyjną stolicy województwa i terenów położonych wokół.
Trasa ta przez wiele lat pozostawała jedynie w sferze planów. Mimo uzyskanej decyzji środowiskowej, wciąż potrzebna była dalsza dokumentacja. W roku 2018 decyzją Ministra Infrastruktury przyznano finansowanie na opracowanie badań podłoża wraz z elementami Koncepcji programowej. Łączny koszt dokumentacji i badań w terenie wyniósł 24,5 mln złotych. Środki te ulegały zwiększeniu w trakcie prac przygotowawczych ze względu na potrzebę wydłużenia tunelu pod Odrą z 3,5 do 5 km. Było to spowodowane kolizjami z infrastrukturą przemysłową w rejonie Polic. Obecnie badania podłoża i dokumentacja zostały już wykonane. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu dla tej inwestycji.
Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła
Ostatnią inwestycją w zakresie dróg ekspresowych w regionie, która nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, jest droga ekspresowa S10 łącząca Szczecin z Piłą. Przez wiele lat nie wyznaczono przebiegu tej trasy. Sytuacja zmieniła się w roku 2017, gdy zostało przyznane finansowanie na prace przygotowawcze obejmujące dokumentację niezbędną do wydania decyzji środowiskowej oraz Koncepcję programową z badaniami podłoża.
Prace nad dokumentacją ruszyły w roku 2018, obejmując odcinek Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo (o długości 6 km), gdzie zostało zlecone rozszerzone Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz odcinek Stargard - Piła (o długości 108 km), dla którego podpisano umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji środowiskowej. Obecnie na obu tych fragmentach są prowadzone procedury uzyskiwania decyzji środowiskowych.
Prace nad raportami o oddziaływaniu na środowisko były szczególnie pracochłonne na odcinku Stargard - Piła, który przechodzi przez wiele obszarów leśnych. Dla odcinka Stargard - Piła decyzja środowiskowa powinna zostać uzyskana w lipcu tego roku. Następnie zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie koncepcji programowych wraz z badaniami podłoża. Realizacja inwestycji przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa do roku 2027.
Droga ekspresowa S11 Bobolice - Szczecinek
Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S11, który pozostał do realizacji w województwie zachodniopomorskim, jest odcinek Bobolice - Szczecinek o długości 24,5 km. Fragment ten znajduje się pomiędzy realizowanymi obecnie w systemie Projektuj i buduj odcinkami Koszalin - Bobolice i oddaną w ubiegłym roku obwodnicą Szczecinka.
Obecnie jesteśmy na końcowym etapie przygotowywania projektu budowlanego dla tego odcinka. Przygotowanie dokumentacji obejmującej zarówno Koncepcję programową, jak również szczegółową dokumentację techniczną, było możliwe dzięki decyzjom Ministra Infrastruktury z roku 2017. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID planowane jest w III kwartale przyszłego roku. Budowa tego odcinka przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa w latach 2023-2025.
Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13
Po odstąpieniu od kontraktu z wykonawcą, który nie przystąpił do robót, realizacja obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 została podzielona na dwa etapy.
Dla pierwszego etapu, o długości 4,2 km, od ronda Hakena do przecięcia z DK13 na południe od miejscowości Przecław, pod koniec marca tego roku została podpisana umowa na realizację. Natomiast dla odcinka, o długości 2,3 km, od końca etapu pierwszego do przecięcia z autostradą A6 (nowy węzeł Szczecin Zachód) aktualizowana jest dokumentacja projektowa. Konieczność wprowadzenia zmian projektowych na etapie drugim wynikała z planów budowy obwodnicy Kołbaskowa, która realizowana będzie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Obwodnica Kołbaskowa będzie kontynuacją obwodnicy Przecławia i Warzymic. Konieczna była również aktualizacja rozwiązań projektowych w zakresie połączenia DK13 z Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu S6. Realizacja drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic przewidywana jest na lata 2022-2025.
DK31 Radziszewo - Gryfino
Fragment DK31 od autostrady A6 (węzeł Radziszewo) do Gryfina, o długości 9,6 km, przebiega niemal w całości w obszarze zabudowanym. Droga jest więc wąska i kręta. Dodatkowo węzeł drogowy Radziszewo na przecięciu A6 i DK31 nie posiada pasów włączeń i wyłączeń, co powoduje konieczność ograniczenia w jego obszarze prędkości na autostradzie do 90 km/h. W związku z tym od 2019 roku opracowywana jest dokumentacja dla nowego przebiegu DK31 od Radziszewa do Gryfina wraz z przebudową węzła drogowego.
Obecnie na ukończeniu jest dokumentacja obejmująca raport o oddziaływaniu na środowisko. W przyszłym roku powinna ruszyć procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej. W kolejnych latach będzie przygotowywana dalsza dokumentacja dla tej inwestycji.
Odcinki szlakowe DK22
Od wiosny ubiegłego roku w przygotowaniu jest również około 40 km odcinków szlakowych DK22 w województwie zachodniopomorskim. Odcinki Szwecja - Ostrowiec, Człopa - Wałcz i Człopa - granica woj. wielkopolskiego i lubuskiego planowane są do dostosowania do nacisku 115 kn/oś. W ramach przygotowywanej dokumentacji droga będzie wymagała kompleksowej przebudowy, tak aby uzyskać właściwe parametry dla drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego). Dotyczy to m. in. szerokości nawierzchni, gdyż obecnie na wielu odcinkach nie jest to wymagane 7 metrów. Przebudowywane będą również skrzyżowania i korygowane łuki.
Inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 pod koniec kwietnia tego roku została już podpisana umowa na realizację. Dla obwodnicy Szczecinka na DK20 mamy wybranego wykonawcę. Obecnie trwa standardowa kontrola postępowania przez Prezesa UZP, która jest niezbędna przed podpisaniem umowy na realizację.
Dla pozostałych siedmiu obwodnic trwają prace przygotowawcze. Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowywany jest projekt budowlany. Inwestycja ta miała już wcześniej uzyskaną decyzję środowiskową. Dla obwodnic Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 prace przygotowawcze prowadzone są od podstaw. Inwestycje te nie miały wyznaczonych przebiegów. Projektanci muszą opracować warianty dla tych tras, wykonać opracowania środowiskowe, tak aby można było uzyskać decyzje środowiskowe.
Mapa inwestycji w przygotowaniu: