OBWODNICA ZABIERZOWA - POSTULATY MIESZKAŃCÓW UWZGLĘDNIONE
15-12-2009
15 grudnia 2009 r. o godz. 16 °° w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej im. II Armii Wojska Polskiego ul. Szkolna 50 w Zabierzowie odbędzie się prezentacja Projektu przez Inwestora oraz Projektantów
GENERALNA DYREKCJA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD ODDZIAŁ W KRAKOWIE oraz INGENIEURBURO DIPL.-Ing.H.VOSSING SP.Z.O.O ODZIAŁ W POLSCE
przedstawiają rozwiązania projektowe z uwzględnieniem postulatów społecznych dla zadania pn. :
„BUDOWA OBWODNICY ZABIERZOWA W CIAGU DROGI KRAJOWEJ NR 79”
Zainteresowanych informujemy, że dla terenów położonych w granicach poszczególnych gmin, przez które przebiega planowana obwodnica Zabierzowa w ciągu DK nr 79 w dniu 15 grudnia 2009 r. o godz. 16 °° w sali gimnastycznej Szkoły Podstawowej im.II Armii Wojska Polskiego ul. Szkolna 50 w Zabierzowie odbędzie się prezentacja Projektu przez Inwestora oraz Projektantów. Podczas tego spotkania Projektanci zaprezentują skorygowane rozwiązania projektowe dla w/w zadania a przedstawiciele GDDKiA przedstawią procedurę dotyczącą wykupów nieruchomości i sposobów ochrony środowiska przed wpływem inwestycji.
Prezentowane skorygowane rozwiązania przebiegu obwodnicy, są wariantami wynikowymi, uwzględniającymi wcześniejsze uwagi i zastrzeżenia mieszkańców, zgłaszane w trakcie prezentacji organizowanych poprzednio w miejscowościach Zabierzów, Niegoszowice i Więckowice oraz w Wielkiej Wsi.
Celem prezentacji proponowanych rozwiązań projektowych we wczesnym etapie procesu inwestycyjnego jest poinformowanie społeczności lokalnej oraz innych zainteresowanych stron o przebiegu planowanej inwestycji przed złożeniem wniosku o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Prezentacja wariantowego przebiegu inwestycji pozwala na opracowanie rozwiązania optymalnego, najmniej kolizyjnego pod względem społecznym, środowiskowym, ekonomicznym i technicznym, a także zmniejsza ryzyko oprotestowania inwestycji na etapie wydawania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wyniki konsultacji społecznych wpłyną na wybór wariantu preferowanego lub jego ewentualne korekty, jednak ostateczny przebieg obwodnicy wskaże Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Złożenie Wniosku uzyskania Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) przypada zgodnie z harmonogramem na grudzień 2009r. Przewiduje się uzyskanie DŚU na marzec 2010r. W/w decyzję wydaje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.
Na obecnym etapie sporządzanej aktualnie dokumentacji projektowej, analizowane są dwa wynikowe warianty i dwa podwarianty przebiegu trasy.
WARIANTY TRASY OPRACOWANE Z UWZGLĘDNIENIEM POSTULATÓW SPOŁECZNYCH
Wariant 1
Trasa obwodnicy w wariancie 1 przebiega po północnej stronie istniejącej drogi krajowej nr 79 i jest zbliżona do jej lokalizacji przewidzianej w Studium Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Zabierzów.
Projektowana droga na odcinku od skrzyżowania z drogą powiatową nr K2128 (droga do Modlniczki) do skrzyżowania z drogą powiatową nr K2131 (ul. Rodziny Poganów w Zabierzowie i ul. Łąkowa w Bolechowicach) – posiada przekrój 2x2 – dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu dla każdego kierunku, natomiast od skrzyżowania z drogą powiatową nr K2131 do końca obwodnicy posiada przekrój 1x2 – jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i poboczami gruntowymi o szerokości 1,5 m.
Prędkość projektową Vp = 70 km/h przyjęto na odcinku od 0+000 do 3+400 oraz od km 5+950 do km 7+950, a prędkość projektową Vp = 80 km/h przyjęto na pozostałej długości obwodnicy.
Odcinek początkowy przebiega po istniejącej drodze krajowej na długości około 300 m. Następnie trasa skręca w prawo i odchodzi od istniejącego przebiegu drogi krajowej. W odległości około 1100 m od skrzyżowania z drogą powiatową K2128 (droga do Modlniczki) znajduje się węzeł drogowy z estakadą dla kierunku na wprost w poziomie +1 i skrzyżowaniem z wyspą centralną z szerokim pasem rozdziału w poziomie 0. Na węźle tym następuje połączenie w poziomie 0 projektowanej obwodnicy z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej DW774, zlokalizowanej po południowej stronie DK79 oraz z projektowanym przebiegiem drogi powiatowej DP K2128, zlokalizowanej po północnej stronie DK79.
Istniejące skrzyżowanie DK79 z drogą DP K2128 (droga na Modlniczkę) i DG na Rząskę ulega zmianie - trasa obwodnicy przebiega w poziomie +1, w poziomie 0 zapewniona jest relacja na wprost Modlniczka – Rząska. Po północnej stronie obwodnicy droga serwisowa krzyżuje się z drogą Modlniczka – Rząska i kończy się placem do zawracania w km około 0+300. Połączenie z DK79 zaprojektowano w formie zjazdu na zasadzie prawoskrętów w km około 0+220. Po południowej stronie DK79 zaprojektowano drogę serwisową łączącą się z istniejącą drogą relacji Modliniczka – Rząska oraz ze starodrożem DK79. Połączenie z obwodnicą zapewniono poprzez projektowaną drogę DW774 i węzeł na obwodnicy w km 1+300.
Projektowana droga DW774 krzyżuje się ze starodrożem drogi krajowej nr 79, po wschodniej stronie linii kolejowej w odległości około 240 m od wiaduktu kolejowego nad istniejąca drogą – ul. Krakowską. Skrzyżowanie ma postać średniego ronda i łączy również drogę gminną do strefy przemysłowej, która generuje dużą liczbę pojazdów.
Projektowana droga DP K2128 łączy obwodnicę z istniejącą drogą powiatową w miejscowości Brzezie poprzez skrzyżowanie skanalizowane.
Za węzłem w Zabierzowie trasa wariantu 1 przebiega przez tereny użytkowane rolniczo.
Następnie obwodnica przebiega w łuku i omija po prawej stronie istniejącą szklarnię wielkopowierzchniową, a po lewej stronie tereny rozważane do wpisania do sieci Natura 2000 „Łąki nad Rudawą”. Ze względu na przebieg drogi na trenie chronionego krajobrazu może wystąpić konieczność wykonania studium krajobrazowego wraz z dodatkowymi wymaganiami dla ekranów akustycznych.
Dalej w km 3 + 300 trasa obwodnicy krzyżuje się z drogą powiatową nr K2131 we wsi Bolechowice (ul. Rodziny Poganów w Zabierzowie i ul. Łąkowa w Bolechowicach). Zaprojektowano tutaj skrzyżowanie jednopoziomowe w postaci średniego ronda dwupasowego. Lokalizacja skrzyżowania została wymuszona przez istniejącą zabudowę oraz istniejący posterunek energetyczny Zabierzów, przy którego granicy jest zarezerwowany wolny od zabudowy pas terenu pod przyszłą obwodnicę.
Dalej obwodnica przebiega równolegle do rzeki Rudawy. Jest to odcinek prosty o długości około 1,5 km. Po lewej stronie drogi jest zlokalizowane boisko piłkarskie miejscowego klubu sportowego oraz projektowane jest centrum sportowe POTOK w Więckowicach. Trasa obwodnicy krzyżuje się z drogą dojazdową do boiska w drugim poziomie, bez możliwości włączenia. Następnie droga przecina tory linii kolejowej relacji Zabrze – Katowice – Mysłowice – Kraków.
Obwodnica od strony północnej mija oczyszczalnię ścieków w km 8+000. W kilometrze 8+690 droga krzyżuje się w drugim poziomie, bez możliwości włączenia z drogą gminną do Niegoszowic. Nie przewiduje się w tym miejscu połączenia projektowanej obwodnicy z drogą gminną. Pozostawia się tylko przejazd pod obwodnicą w ciągu grogi gminnej do Niegoszowic.
W kilometrze 9+440 znajduje się skrzyżowanie w postaci średniego ronda dwupasowego ze starodrożem drogi krajowej i drogą gminną do Niegoszowic. Ze starodroża zapewniony jest dojazd do istniejącego parkingu dla samochodów ciężarowych. Projektowana obwodnica łączy się z istniejącą trasą drogi krajowej w sposób „płynny” około km 10+080.
Wariant 2
Wariant 2, zwany wariantem kompilacyjnym, został opracowany zgodnie z sugestiami Inwestora zgłaszanymi w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej na etapie I Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (STEŚ I).
Przebieg obwodnicy w wariancie 2 w 60% pokrywa się z przebiegiem obwodnicy w wariancie 1. Zakłada się przekrój poprzeczny trasy zgodny z przekrojem trasy z wariantu 1, tj. od skrzyżowania z drogą powiatową nr K2128 (droga do Modlniczki) do skrzyżowania z droga powiatową nr K2131 (ul. Łąkowa w Bolechowicach) - przekrój 2x2 - dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu dla każdego kierunku, natomiast od skrzyżowania z drogą powiatową nr K2131 do końca obwodnicy posiada przekrój 1x2 – jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu i poboczami gruntowymi o szerokości 1,5 m.
Prędkość projektową Vp = 70 km/h przyjęto na odcinku od 0+000 do 1+400, a prędkość projektową Vp = 80 km/h przyjęto na pozostałej długości obwodnicy.
Odcinek początkowy, podobnie jak w wariancie 1, przebiega po istniejącej drodze krajowej na długości około 300 m Trasa drogi w wariancie 2 na odcinku początkowym jest przesunięta w kierunku północnym w stosunku do trasy z wariantu 1.
Za odcinkiem początkowym, przebiegającym po starodrożu, trasa skręca w prawo i odchodzi od istniejącego przebiegu drogi krajowej. W odległości około 1050 m od skrzyżowania z drogą powiatową K2128 (droga do Modlniczki) znajduje się węzeł drogowy z estakadą dla kierunku na wprost w poziomie +1 i skrzyżowaniem z wyspą centralną z szerokim pasem rozdziału w poziomie 0. Na węźle tym następuje połączenie w poziomie 0 projektowanej obwodnicy z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej DW774, zlokalizowanej po południowej stronie DK79 oraz z projektowanym przebiegiem drogi powiatowej DP K2128, zlokalizowanej po północnej stronie DK79.
Na odcinku od skrzyżowania z drogą do Modlniczki do węzła na DK79 w km 1+050, wszystkie relacje dróg serwisowych z drogą krajową są takie jak w wariancie 1.
Projektowana droga DW774 krzyżuje się ze starodrożem drogi krajowej nr 79, po wschodniej stronie linii kolejowej w odległości około 240m od wiaduktu kolejowego nad istniejąca drogą – ul. Krakowską. Skrzyżowanie ma postać średniego ronda i łączy również drogę gminną do strefy przemysłowej, która generuje dużą liczbę pojazdów.
Projektowana droga DP K2128 łączy obwodnicę z istniejącą drogą powiatową w miejscowości Brzezie poprzez skrzyżowanie skanalizowane.
Trasa obwodnicy w wariancie 2 omija szklarnię wielkopowierzchniową z lewej strony, a dalej przebiega w odległości 150 – 200 m od obszaru cennego przyrodniczo. W rejonie szklarni należy zapewnić dojazd, przez co zmniejszany jest w znacznym stopniu istniejący plac manewrowy przed szklarnią.
W Brzeziu następuje zbliżenie do zabudowań oraz do drogi powiatowej nr K2128. Odległość do zabudowań wynosi około 50 m, w związku z powyższym na tym odcinku może również wystąpić konieczność wykonania ekranów akustycznych.
Dalej w km 3 + 400 trasa obwodnicy krzyżuje się z drogą powiatową nr K2131 (ul. Rodziny Poganów w Zabierzowie i ul. Łąkowa w Bolechowicach). Zaprojektowano tutaj skrzyżowanie jednopoziomowe w postaci średniego ronda dwupasowego.
Na dalszym odcinku trasa obwodnicy dla wariantu 2 pokrywa się z trasą obwodnicy dla wariantu 1. W kilometrze 4+960 następuje zmiana przebiegu drogi w stosunku do trasy z wariantu 1. Jest to związane z innym kątem przecięcia linii kolejowej przez obwodnicę oraz zwiększenia promieni łuków w celu podniesienia prędkości projektowej.
W km około 5+900, po lewej stronie drogi jest zlokalizowane boisko piłkarskie miejscowego klubu sportowego oraz projektowane jest centrum sportowe POTOK w Więckowicach. Trasa obwodnicy krzyżuje się z drogą dojazdową do boiska w drugim poziomie, bez możliwości włączenia. Następnie droga przecina tory linii kolejowej relacji Zabrze – Katowice – Mysłowice – Kraków.
Obwodnica od strony północnej mija oczyszczalnię ścieków w km 8+000. W kilometrze 8+680 droga krzyżuje się w drugim poziomie, bez możliwości włączenia z drogą gminną do Niegoszowic. Nie przewiduje się w tym miejscu połączenia projektowanej obwodnicy z drogą gminną. Pozostawia się tylko przejazd pod obwodnicą w ciągu grogi gminnej do Niegoszowic.
Skrzyżowanie obwodnicy z drogą gminną do Niegoszowic jest zaprojektowane w km 9+440 w postaci średniego ronda dwupasowego, podobnie jak w wariancie 1.
Połączenie ze starodrożem DK79 w sposób „płynny” przewidziano około km 10+100.
Podwariant 1a
Podwariant 1a, został opracowany na wniosek Inwestora i mieszkańców, w związku z nie objęciem obszaru „Łąki nad Rudawą” programem Natura 2000. Uwzględniono również wnioski mieszkańców dotyczące przebiegu trasy na odcinku początkowym i zminimalizowano zajęcia terenów przyległych.
Podwariant 1a przewiduje wykonanie estakady na przedłużeniu łącznic prowadzących do Zabierzowa z węzła Radzikowskiego do km około 0+420. Pod estakadą zostaje zachowane starodroże drogi krajowej wraz ze skrzyżowaniem z drogą powiatową DP K2128 (droga do Modlniczki) i drogą gminną do Rząski. Obsługa terenów przyległych będzie się odbywała poprzez starodroże drogi krajowej. Na zjeździe z węzła Radzikowskiego została zaprojektowana łącznica, która umożliwia zjazd na starodroże bezpośrednio za węzłem Radzikowskiego. W okolicy wyjazdu z Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Pasternik (km 0+220) projektuje się wykonanie łącznicy wjazdowej na drogę krajową przebiegającej na estakadzie.
W km około 0+350 następuje rozdzielenie przebiegów obwodnicy i starodroża drogi krajowej. Trasa obwodnicy skręca tutaj w prawo i przebiega dalej na nasypie. W km 1+060 zaprojektowano węzeł drogowy z estakadą dla kierunku na wprost w poziomie +1 i skrzyżowaniem z wyspą centralną z szerokim pasem rozdziału w poziomie 0. Na węźle tym następuje połączenie w poziomie 0 projektowanej obwodnicy z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej DW774, zlokalizowanej po południowej stronie DK79 oraz z projektowanym przebiegiem drogi powiatowej DP K2128, zlokalizowanej po północnej stronie DK79.
Projektowana droga DW774 krzyżuje się ze starodrożem drogi krajowej nr 79, po wschodniej stronie linii kolejowej w odległości około 240m od wiaduktu kolejowego nad istniejąca drogą – ul. Krakowską. Skrzyżowanie ma postać średniego ronda i łączy również drogę gminną do strefy przemysłowej, która generuje dużą liczbę pojazdów.
Projektowana droga DP K2128 łączy obwodnicę z istniejącą drogą powiatową w miejscowości Brzezie poprzez skrzyżowanie skanalizowane.
Za węzłem w Zabierzowie trasa wariantu 1a przebiega przez tereny użytkowane rolniczo. Obwodnica omija po prawej stronie w odległości około 170m istniejącą szklarnię wielkopowierzchniową, następnie przecina tereny rozważane do wpisania do sieci Natura 2000 „Łąki nad Rudawą”. Z uwagi na przyrodniczy charakter tego terenu, w bezpośrednim jego sąsiedztwie zaprojektowano estakadę o długości około 350m od km 2+150 do km 2+500. Odległość obwodnicy do zabudowań w Brzeziu wynosi 250-350 m.
Dalej w km 3 + 100 trasa obwodnicy krzyżuje się z drogą powiatową nr K2131 (ul. Rodziny Poganów w Zabierzowie i ul. Łąkowa w Bolechowicach). Zaprojektowano tutaj skrzyżowanie jednopoziomowe w postaci średniego ronda dwupasowego.
Dalszy przebieg obwodnicy może zostać poprowadzony w śladzie wariantu 1 lub wariantu 2.
Podwariant 1b
Podwariant 1b, podobnie jak podwariant 1a, został opracowany na wniosek Inwestora i mieszkańców, w związku z nie objęciem obszaru „Łąki nad Rudawą” programem Natura 2000. Uwzględniono tutaj również wnioski mieszkańców dotyczące przebiegu trasy na odcinku początkowym.
Podwariant 1b jest zbliżony przebiegiem do wariantu 1a.
Podwariant 1b przewiduje wykonanie tunelu pod starodrożem drogi krajowej. Wjazd do tunelu zaprojektowano na przedłużeniu łącznic prowadzących do Zabierzowa z węzła Radzikowskiego w odległości około 120 m od skrzyżowania z istniejącą DP K2128 (droga na Modlniczkę). Wyjazd z tunelu zaprojektowano w km około 0+420. Obsługa terenów przyległych odbywać się będzie poprzez starodroże drogi krajowej. Zaprojektowany układ drogowy uniemożliwia wykonanie połączenia istniejącego przebiegu drogi powiatowej DP K2128 (droga na Modlniczkę) z drogą gminną do Rząski po istniejącym śladzie, w bezpośrednim sąsiedztwie węzła Radzikowskiego. Skrzyżowanie tych dróg ze starodrożem drogi krajowej zaprojektowano w km 0+150 – na tunelu. W celu zapewnienia zjazdu z węzła Radzikowskiego w bezpośrednim jego otoczeniu, na starodroże DK79, zaprojektowano łącznicę zjazdową krzyżującą się z istniejącą drogą powiatową.
Z uwagi na różnice wysokościowe pomiędzy starodrożem i projektowanym tunelem, konieczne jest również zaprojektowanie dróg serwisowych w poziomie 0, które będą umożliwiały komunikację pomiędzy starodrożem, drogą do Rząski i drogą do Modlniczki. Rozwiązanie takie wiąże się z większym zajęciem terenów przyległych na odcinku do km około 0+200.
W km 1+060 zaprojektowano węzeł drogowy z estakadą dla kierunku na wprost w poziomie +1 i skrzyżowaniem z wyspą centralną z szerokim pasem rozdziału w poziomie 0. Na węźle tym następuje połączenie w poziomie 0 projektowanej obwodnicy z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej DW774, zlokalizowanej po południowej stronie DK79 oraz z projektowanym przebiegiem drogi powiatowej DP K2128, zlokalizowanej po północnej stronie DK79.
Projektowana droga DW774 krzyżuje się ze starodrożem drogi krajowej nr 79, po wschodniej stronie linii kolejowej w odległości około 240 m od wiaduktu kolejowego nad istniejącą drogą – ul. Krakowską. Skrzyżowanie ma postać średniego ronda i łączy również drogę gminną do strefy przemysłowej, która generuje dużą liczbę pojazdów.
Projektowana droga DP K2128 łączy obwodnicę z istniejącą drogą powiatową w miejscowości Brzezie poprzez skrzyżowanie skanalizowane.
Za węzłem w Zabierzowie trasa wariantu 1a przebiega przez tereny użytkowane rolniczo. Obwodnica omija po prawej stronie w odległości około 170 m istniejącą szklarnię wielkopowierzchniową, następnie przecina tereny rozważane do wpisania do sieci Natura 2000 „Łąki nad Rudawą”. Podwariant ten przewiduje wykonanie nasypu, pod którym zastaną zlokalizowane przejścia dla zwierząt.
Odległość obwodnicy do zabudowań w Brzeziu wynosi 250 – 350 m.
Dalej w km 3 + 100 trasa obwodnicy krzyżuje się z drogą powiatową nr K2131 (ul. Rodziny Poganów w Zabierzowie i ul. Łąkowa w Bolechowicach). Zaprojektowano tutaj skrzyżowanie jednopoziomowe w postaci średniego ronda dwupasowego.
Dalszy przebieg obwodnicy może zostać poprowadzony w śladzie wariantu 1 lub wariantu 2.
ZAŁĄCZNIKI:
Rysunki pdf.
1. Wariant 1 – W1_ark1
2. Wariant 1 – W1_ark2
3. Wariant 1 – W1_ark3
4. Wariant 1 – W1_ark4
5. Wariant 2 – W2_ark1
6. Wariant 2 – W2_ark2
7. Wariant 2 – W2_ark3
8. Wariant 2 – W2_ark4
9. Wariant 1a – W1a_ark1
10. Wariant 1a – W1a_ark2
11. Odcinek początkowy - Wariant 1 – W1_ark1
12. Odcinek początkowy - Wariant 1 – W1_ark2
13. Odcinek początkowy - Wariant 1a – W1a_ark1
14. Odcinek początkowy - Wariant 1a – W1a_ark2
15. Odcinek początkowy - Wariant 1b – W1b_ark1
16. Odcinek początkowy - Wariant 1b – W1b_ark2
17. Odcinek początkowy - Wariant 2 – W2_ark1
18. Odcinek początkowy - Wariant 2 – W2_ark2
04.12.2009