viatoll 
PLPL
BIP 

ODDZIAŁY:

GDDKiA Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Warszawa Oddział Lublin Oddział Bydgoszcz Oddział Poznań Oddział Szczecin Oddział Zielona Góra Oddział Łódź Oddział Wrocław Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Kielce Oddział Rzeszów Oddział Szczecin Oddział Gdańsk Oddział Olsztyn Oddział Białystok Oddział Zielona Góra Oddział Poznań Oddział Bydgoszcz Oddział Warszawa Oddział Wrocław Oddział Łódź Oddział Kielce Oddział Lublin Oddział Opole Oddział Katowice Oddział Kraków Oddział Rzeszów

Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz

tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485

e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl

Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk

tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536

e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl

Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok

tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914

e-mail: sekretariat_bialystok@gddkia.gov.pl

Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice

tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923

e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl

Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce

tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703

e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl

Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków

tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475

e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl

Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin

tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134

e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl

Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź

tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273

e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl

Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn

tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711

e-mail: sekretariat_olsztyn@gddkia.gov.pl

Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole

tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773

e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl

Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań

tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262

e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl

Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów

tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223

e-mail: sekretariat_rzeszow@gddkia.gov.pl

Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin

tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687

e-mail: sekretariat_szczecin@gddkia.gov.pl

Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa

tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244

e-mail: sekretariat_warszawa@gddkia.gov.pl

Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław

tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331

e-mail: sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl

Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra

tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588

e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl

GDDKiAArchiwum 2011

BESKIDZKA DROGA... INTEGRACYJNA ?

30-08-2007
30 sierpnia 2007 roku odbyło się spotkanie Zbigniewa Rapciaka dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA oraz jego zastępcy Andrzeja Kollbeka z przedstawicielami samorządów gmin zlokalizowanych wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 52 Bielsko Biała – Głogoczów. Przedstawiciele GDDKiA zaprezentowali harmonogram prac nad Beskidzką Drogą Integracyjną (BDI) i zaproponowali samorządowcom spisanie porozumień dotyczących współpracy w realizacji przedsięwzięcia. Ten dzień można odnotować więc jako formalny początek procesu przygotowania inwestycji.
Dyrektor Rapciak przypomniał, że pierwsze prace studialne nad powstaniem drogi były prowadzone w roku 1999. Wówczas pomysł nie został skierowany do dalszej realizacji ze względu na wielkość zadania i ogromne koszty związane z jego realizacją. Postanowiono, że w pierwszej kolejności zostaną zbudowane obwodnice miast położonych na trasie, przede wszystkim Kalwarii i Andrychowa. Na niedawnym spotkaniu w Bielsku Białej Jerzy Polaczek Minister Transportu podjął decyzję, by problem rozwiązać kompleksowo i połączyć dwie drogi ekspresowe: węzeł „Suchy Potok” na S 1 w rejonie Bielska Białej z Głogoczowem na S 7 poprzez budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Nowa droga będzie miała ok. 70 km długości. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP (główna przyspieszona); każda z jezdni będzie miała po dwa pasy ruchu. Jej dostępność będzie ograniczona, to oznacza, że wjechać na nią i zjechać z niej będzie można tylko na węzłach. Wokół drogi powstanie sieć dróg dojazdowych służących ruchowi lokalnemu, którymi mieszkańcy będą mogli dojechać do swoich posesji, rolnicy do pól uprawnych, a dzieci będą mogły bezpiecznie dotrzeć do szkoły. W ciągu BDI powstaną obwodnice, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast. Planowane są: północna obwodnica Kalwarii Zebrzydowskiej, południowa obwodnica Wadowic, północna obwodnica Andrychowa, południowa obwodnica Kęt i północna obwodnica Kóz. Cały proces przygotowania inwestycji zostanie znacznie skrócony (zwykle w Europie Zachodniej przygotowanie inwestycji do momentu rozpoczęcia budowy trwa 7 lat) i jeśli wszystkie zaangażowane podmioty dołożą starań, to już z końcem 2012 roku może być wydane pozwolenie na budowę, a sama budowa mogłaby być realizowana w latach 2013 – 2015. Szacuje się, że koszt realizacji inwestycji przekroczy 2 miliardy złotych.

Podczas dyskusji okazało się, że z członem „integracja” w nazwie drogi nie wszystkie gminy w pełni się identyfikują. Włodarze Kalwarii i Andrychowa chcieliby przede wszystkim, by najpierw powstały obwodnice tych miast, a dopiero później cała BDI. Dyrektor Rapciak uświadomił ich, że nowelizacja ustawy o ochronie środowiska, która weszła w życie 18 sierpnia br. zobowiązuje inwestora do uzyskania decyzji lokalizacyjnej dla całego ciągu drogi, więc uzyskanie takiej decyzji dla samej Kalwarii czy samego Andrychowa byłoby niemożliwe. Burmistrz Andrychowa oświadczył, że radni nie przeznaczą środków na inwestycję, która nie powstanie w czasie trwania jednej kadencji. Przedstawiciele GDDKiA tłumaczyli samorządowcom, że fakt współfinansowania inwestycji przez samorządy nadaje jej wyższą rangę i nie będzie już tak prosto wykreślić ją z planów rządowych, gdyby kiedyś były takie zakusy. Propozycja współfinansowania przez samorządy opracowania dokumentacji i materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji lokalizacyjnej zakłada, że ponad 72 % kosztów (37,7 mln zł z 52,2 mln zł) poniesie GDDKiA, a resztę gminy. Strony ustaliły, że wrzesień przeznaczają na ustalenie ostatecznego kształtu porozumień i że na bieżąco będą ze sobą współpracować w procesie przygotowania inwestycji.