Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Oficjalny dokument rządowy pod nazwą „Program budowy dróg krajowych w latach 2008 – 2012” zakłada, że wspomniane odcinki autostrad A2 – Stryków –Konotopa (94 km) oraz A4 Tarnów – Rzeszów (67 km) i Jarosław – Korczowa (47km) powstaną na pewno przez rozpoczęciem UEFA EURO 2012. Powstaną w całości jako pełnoprawne, a nie „autostradopodobne”, czyli wybrakowane, jak sugeruje Dziennik, odcinki nowoczesnych tras. Kierowcy będą mogli z nich korzystać od początku czerwca 2012 roku w pełnym standardzie odpowiadającym formalnym normom autostrady.
Co więcej, ogłoszenia przetargowe na wyżej wymienione odcinki autostrad A2 i A4, które zostały już opublikowane przez przygotowującą inwestycje Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zakładają wyraźnie, ze terminy oddania kierowcom w pełnym standardzie opisywanych w Dzienniku trzech odcinków autostrad to daty wcześniejsze niż rozpoczęcie turnieju. W przypadku fragmentu A4 Jarosław- Korczowa terminem oddania jest 30 kwietnia 2012 roku. W przypadku odcinka A4 Tarnów –Rzeszów, który ma już wykonany projekt budowlany terminem oddania jest przełom roku 2011 i 2012 – około sześciu miesięcy przed UEFA EURO 2012.
W przypadku autostrady A2 na odcinku Stryków – Konotopa sytuacja jest bardzo podobna. Do 30 września 2009 roku zostaną podpisane umowy z wykonawcami poszczególnych fragmentów inwestycji (odcinek został podzielony na kilka mniejszych, aby prace były prowadzone sprawniej). Czas, jaki GDDKiA da wykonawcom zakłada zbudowanie całego 94-kilometrowego odcinka w ciągu 32 miesięcy, tak, aby autostrada była gotowa do końca maja 2012 roku. Gotowa oznacza w tym wypadku, podobnie jak w przypadku A4 uruchomienie trasy w pełnym standardzie i zakończenie do tego czasu nie tylko głównych prac, ale i prac porządkowych - mniej istotnych z punktu widzenia kierowców.
W żadnym przetargu nie ma dzisiaj najmniejszego ryzyka jakichkolwiek przesunięć czasowych. Ewentualne przesunięcia mogą być spowodowane jedynie dużą liczbą pytań od wykonawców ubiegających się o kontrakty, ale GDDKiA założyła w harmonogramach przygotowywania wyżej wspomnianych inwestycji, że wykonawcy mogą tę dużą liczbę pytań złożyć. Okres niezbędny do rozstrzygnięcia przetargów daje margines czasowy na udzielenia większej liczby odpowiedzi niż ma to miejsce zwykle w podobnych przypadkach.
Najpóźniej w maju 2012 roku będą gotowe w pełnym standardzie również wiadukty i węzły planowane przy odcinkach autostrad A2 i A4. Nie ma ryzyka, że inwestycje te – niezbędne z punktu widzenia kierowców nie zostaną oddane na czas.
Zupełnie hipotetyczna kwestią są planowane w umowach między GDDKiA i wykonawcami zapisy, zabezpieczające w sposób optymalny interesy użytkowników dróg, a zakładające, że minimum na czerwiec 2012 roku jest osiągnięcie tzw. efektu przejezdności na opisywanych odcinkach autostrad. Gdyby z przyczyn niezależnych ani od administracji drogowej, ani od wykonawców - np. ze względu na nieprzewidywalne dzisiaj czynniki pogodowe w czasie zimy 2011/2012 (wydłużenie okresu bardzo niskim temperatur) doszło do minimalnych przesunięć w finalnych terminach uruchomienia fragmentów A2 i A4, GDDKiA zobowiąże wykonawców do tego, by mimo niezamknięcia wszystkich odbiorów technicznych ,w sposób bezpieczny i przy oficjalnie zaakceptowanej przez policję i specjalistów ds. zarządzania ruchem GDDKiA organizacji ruchu uruchomić zbudowane już, gotowe odcinki autostrad.
Zapewnienie przejezdności oznacza bowiem, że choć autostrada jest gotowa w pełnym standardzie, nie zakończyły się jeszcze wszystkie formalne odbiory i prace wykończeniowe poza pasami ruchu. Odbiory, jak pokazują przykłady innych niedawno zakończonych inwestycji drogowych, mogą trwać tygodniami. Tak było w przypadku budowy obwodnicy Garwolina na Mazowszu (odbiory trwały 1,5 miesiąca), czy drogi Radzymin – Wyszków, po której auta już się poruszają, choć odbiory jeszcze trwają. Nikt nie mówi tu jednak o jakimkolwiek substandardzie.
Reasumując: nie grozi nam, że w 2012 roku będziemy mieli „polskie autostrady na niby”, jak nieprawdziwe sugeruje Dziennik. Komunikacja samochodowa po autostradach A2 i A4 przed , w czasie a także po UEFA EURO 2012 będzie sprawna, a odcinki, które GDDKiA zaplanowała do tego czasu do realizacji powstaną na czas. Tylko w interesie polskich i zagranicznych kierowców w umowach z wykonawcami powstanie zapis obligujący ich do uruchomienia budowanych odcinków w pełnym standardzie technicznym najpóźniej w maju 2012 roku, nawet jeśli formalne odbiory będą jeszcze trwały.