Znajdują się Państwo na stronie GDDKiA.gov.pl. Poniżej prezentujemy instrukcję instalacji darmowego czytnika ekranu wykorzystującego syntezator oparty na głosie aktora. Dotyczy to systemów operacyjnych rodziny Windows, ponieważ systemy operacyjne firmy Apple posiadają już wbudowane rozwiązanie o nazwie Voice Over.
Instalacja darmowego czytnika ekranu:
Oddział w Bydgoszczy
ul. Fordońska 6
85-085 Bydgoszcz
tel. centr. 52 323 45 00
fax 52 323 45 04
NIP 554-22-52-485
e-mail: sekretariat_byd@gddkia.gov.pl
Oddział w Gdańsku
ul. Subisława 5
80-354 Gdańsk
tel. centr. 58 511 24 00
fax 58 511 24 05
NIP 584-24-56-536
e-mail: sekretariat_gdansk@gddkia.gov.pl
Oddział w Białystoku
ul. Zwycięstwa 2
15-703 Białystok
tel. centr. 85 664 58 00
fax 85 651 37 83
NIP 542-27-52-914
Oddział w Katowicach
ul. Myśliwska 5
40-017 Katowice
tel. centr. 32 258 62 81
fax 32 259 87 10
NIP 954-24-02-923
e-mail: kat_sekretariat@gddkia.gov.pl
Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
tel. 41 34 03 900, 41 345 74 31
fax 41 366 48 04
NIP 657-03-86-703
e-mail: sekretariat_kielce@gddkia.gov.pl
Oddział w Krakowie
ul. Mogilska 25
31-542 Kraków
tel. centr. 12 417 25 00
fax 12 411 01 18
NIP 675-12-72-475
e-mail: sekretariat_krakow@gddkia.gov.pl
Oddział w Lublinie
ul. Ogrodowa 21
20-075 Lublin
tel. 81 532 70 61
fax 81 743 71 68
NIP 712-24-27-134
e-mail: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
Oddział w Łodzi
ul. Irysowa 2
91-857 Łódź
tel. centr. 42 233 96 00
fax 42 233 96 08
NIP 725-17-13-273
e-mail: sekretariat_lodz@gddkia.gov.pl
Oddział w Olsztynie
ul. Warszawska 89
10-083 Olsztyn
tel. centr. 89 521 28 00
fax 89 527 23 07
NIP 739-32-79-711
Oddział w Opolu
ul. Niedziałkowskiego 6
45-085 Opole
tel. centr. 77 401 63 00
fax 77 454 44 68
NIP 754-00-03-773
e-mail: sekretariat_opole@gddkia.gov.pl
Oddział w Poznaniu
ul. Siemiradzkiego 5a
60-763 Poznań
tel. centr. 61 866 88 21
fax 61 864 63 69
NIP 779-21-73-262
e-mail: sekretariat_poznan@gddkia.gov.pl
Oddział w Rzeszowie
ul. Legionów 20
35-959 Rzeszów
tel. centr. 17 853 40 71 do 74
fax 17 853 64 84
NIP 813-11-06-223
Oddział w Szczecinie
Al. Bohaterów Warszawy 33
70-340 Szczecin
tel. centr. 91 432 53 00
fax 91 484 39 97
NIP 852-23-53-687
Oddział w Warszawie
ul. Mińska 25
03-808 Warszawa
tel. centr. 22 209 25 00
fax 22 698 60 45
NIP 113-20-97-244
Oddział w Wrocławiu
ul. Powstańców Śląskich 186
53-139 Wrocław
tel. centr. 71 334 73 00
fax 71 367 17 69
NIP 899-24-41-331
Oddział w Zielonej Górze
ul. Boh. Westerplatte 31
65-950 Zielona Góra
tel. centr. 68 327 10 68
fax 68 325 34 68
NIP 929-01-16-588
e-mail: sekretariat_zga@gddkia.gov.pl
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma liczne zastrzeżenie do jakości realizacji trasy ekspresowej S8 na odcinku Konotopa – al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie. Trasa zostanie oddana kierowcom z uwagi na potrzeby komunikacyjne stolicy, ale wykonawca będzie musiał usunąć wszystkie uchybienia. GDDKiA w ciągu najbliższego roku zastrzega sobie prawo zgłaszania wykonawcy kolejnych usterek, które również będą musiały być naprawione na koszt wykonawcy. Po usunięciu wszystkich uchybień inwestycja będzie zgodna z dokumentacją projektową i wymogami w niej postawionymi.
Trasa ekspresowa S8 w Warszawie jest bezpieczna i może służyć kierowcom. GDDKiA planuje uruchomienie jej w styczniu 2011 roku. Gotowe jest już tzw. Świadectwo Przejęcia, wystawiane przez nadzór (inżyniera kontraktu) wykonawcy i umożliwiające puszczenie ruchu nowo wybudowaną trasą. Jednak w toku kontroli prowadzonych przez nadzór i GDDKiA w czasie i po zakończeniu prac budowlanych okazało się, że trasa ma bardzo dużo różnego rodzaju usterek. Wykonawca bezzwłocznie rozpocznie ich usuwanie, a GDDKiA monitorując nadal jakość wykonania inwestycji zarezerwowała sobie prawo do zgłaszania dodatkowych problemów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Później, aby wyeliminować ostatecznie wszystkie błędy, ostateczny przegląd techniczny jakości zrealizowanej inwestycji zostanie wykonany przez laboratorium drogowe GDDKiA.
Podstawowe uchybienia, jakich dopuścili się wykonawcy budowy S8 Konotopa – al. Prymasa Tysiąclecia to m.in. (opis poniżej):
- zaniżone ilości asfaltu w warstwach bitumicznych,
- nieprawidłowe wyniki badań zagęszczenia oraz zawartości wolnych przestrzeni warstw bitumicznych,
- nieprawidłowe wyniki grubości warstw bitumicznych,
- nieprawidłowe wyniki badań równości podłużnej IRI (International Roughness Index),
- nierówności podłużne w obszarze dylatacji modułowych na obiektach w ciągu trasy głównej S8,
- lokalne rozmycia skarp na całym odcinku wymagające naprawy,
¬- uszkodzenia barier betonowych w pasie dzielącym,
- przekroczenie dopuszczalnych wymiarów szczelin pomiędzy spodem wieńca ścian szczelinowych a górną krawędzią okładziny,
- spękania na obiektach od WA1 do WA5.
Należy również pamiętać, że w dniu zakończenia robót, czyli 15 grudnia 2010 r. zespół nadzorujący inwestycję w imieniu GDDKiA, nie mógł przeprowadzić szczegółowego przeglądu robót drogowych oraz mostowych ze względu na dużą pokrywę śniegu zalegającą od ostatniego tygodnia listopada 2010 r. Szczegółowy przegląd robót zostanie przeprowadzony w najbliższym możliwym terminie, kiedy warunki atmosferyczne umożliwią dokonanie takich czynności. Wykaz wad i usterek zostanie wtedy uzupełniony i przekazany wykonawcom.
Pomimo utrudnionych warunków atmosferycznych już w momencie wystawiania Świadectwa Przejęcia GDDKiA, wykonując badania sprawdzające, wychwyciła szereg niedociągnięć, które ujęte zostały w liście wad i usterek załączonej do Świadectwa Przejęcia:
- Zaniżone ilości asfaltu w warstwach bitumicznych
- Nieprawidłowe wyniki badań zagęszczenia oraz zawartości wolnych przestrzeni warstw bitumicznych
- Nieprawidłowe wyniki grubości warstw bitumicznych
W związku z rozbieżnościami pomiędzy wynikami badań w zakresie nawierzchni bitumicznych, wykonanych przez wykonawcę i GDDKiA będą przeprowadzone dodatkowe badania (przez laboratorium GDDKiA w obecności przedstawicieli wykonawcy). Badania te będą wykonywane z odpowiednim zagęszczeniem punktów, pozwalającym na ostateczne zweryfikowanie zgodności wykonanych prac z wymaganiami Specyfikacji Technicznych. Po otrzymaniu wyników ponownych badań zostaną podjęte ostateczne decyzje w zakresie ewentualnych napraw robót, odpowiednich potrąceń i przedłużenia gwarancji.
- Nieprawidłowe wyniki badań równości podłużnej IRI (International Roughness Index)
W związku z nieprawidłowymi wynikami badań równości podłużnej IRI na drodze głównej trasy S8 (przedłożonymi przez wykonawcę), wykonawca na własny koszt dokona ponownego pomiaru w celu ostatecznego określenia poprawności wykonanych prac w odniesieniu do wymagań Specyfikacji Technicznych. Pomiar ten odbędzie się przy udziale przedstawicieli inżyniera oraz GDDKiA. Po otrzymaniu wyników ponownych pomiarów zostaną podjęte ostateczne decyzje w zakresie ewentualnych napraw robót, odpowiednich potrąceń i przedłużenia gwarancji.
- Nierówności podłużne w obszarze dylatacji modułowych na obiektach w ciągu trasy głównej S8
W związku ze stwierdzeniem nierówności będą wykonane ponowne pomiary w obecności inżyniera i GDDKiA w celu dokonania ostatecznej oceny poprawności wykonanych prac w stosunku do wymagań Specyfikacji Technicznych. Po otrzymaniu wyników ponownych pomiarów zostaną podjęte ostateczne decyzje w zakresie ewentualnych napraw robót, odpowiednich potrąceń i przedłużenia gwarancji.
- Lokalne rozmycia skarp na całym odcinku wymagające naprawy
Wykonawca wykona prace naprawcze w możliwie najszybszym terminie.
- Uszkodzenia barier betonowych w pasie dzielącym
Zostanie wykonany przegląd tego zakresu prac oraz wymiana uszkodzonych elementów. Prace będą wykonane niezwłocznie tj. najpóźniej przed oddaniem drogi do ruchu.
- Przekroczenie dopuszczalnych wymiarów szczelin pomiędzy spodem wieńca ścian szczelinowych a górną krawędzią okładziny
Wykonawca zlikwiduje tę wadę poprzez odpowiednie dopasowanie płyt do kształtu gzymsu. Sposób usunięcia tej wady wykonawca uzgodni z inżynierem.
- Spękania na obiektach od WA1 do WA5
W związku z wystąpieniem spękań i wykonaniem napraw iniekcją żywiczną, w okresie zgłaszania wad zostanie przeprowadzona szczegółowa analiza wpływu tych napraw na trwałość obiektów.
Wykonawcą prac związanych z budową trasy ekspresowej S8 w Warszawie jest konsorcjum firm: Budimex Dromex SA, Strabag Sp. z o.o., Mostostal Warszawa SA i Warbud S.A. Nadzór sprawuje konsorcjum: TPF PLANEGE – Consultores de Engenharia e Gestão S.A. i E&L Architects Sp. z o.o.
Inwestycja polega na budowie 10,5 km drogi, a w szczególności obejmuje: budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej (po 3 pasy ruchu), przebudowę istniejących ulic, budowę nowych odcinków dróg dojazdowych, budowę sieci dróg dojazdowych równoległych do trasy, budowę bezkolizyjnych przekroczeń linii kolejowych, budowę wiaduktu nad linią kolejową Warszawa-Poznań, budowę węzła „Mory” na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 2, budowę wiaduktów w ciągu ul. Sochaczewskiej, Szeligowskiej, Radiowej, Dywizjonu 303, Księcia Janusza, budowę węzła „Warszawska-Lazurowa”, budowę kładki dla pieszych ponad trasą S-8, rozebranie wiaduktu starego i budowę nowych wiaduktów w ciągu ul. Powstańców Śląskich, budowę bezkolizyjnego węzła „Prymasa Tysiąclecia”.
Wartość inwestycji to 2, 27 mld zł. Po usunięciu wszystkich uchybień inwestycja będzie zgodna z dokumentacją projektową i wymogami w niej postawionymi.