Otwarcie A2 Konin-Łódź
W środę 26 lipca 2006 r. od godziny 19 ma zostać udostępniony dla ruchu nowy 103,5-kilometrowy odcinek autostrady A2 między węzłem Modła pod Koninem a węzłem Stryków pod Łodzią. Tegoż dnia w południe na węźle Dąbie – na granicy Wielkopolski i województwa łódzkiego – odbędzie się uroczystość otwarcia autostrady. Inwestorem i operatorem autostrady jest państwo. Roboty budowlane od Konina do Dąbie trwały 22 miesiące i kosztowały ok. 175 mln euro, z czego 82% sfinansowała Unia Europejska w ramach Funduszu Spójności. Przynajmniej przez rok na tym odcinku A2 nie będą pobierane opłaty.

Na razie za darmo, z parkingami co kilkanaście kilometrów, ale bez telefonów łączności alarmowej, stacji paliw i restauracji – tak odbierać będą nowy odcinek autostrady A2 kierowcy. Do standardu autostrady płatnej ta część A2 ma być dostosowana najdalej za rok. Wtedy też jej operator powinien wprowadzić punkty poboru opłat. Kasy mają być na wyjazdach, a nie na głównych jezdniach, jak jest między Koninem a Nowym Tomyślem. Koszt przejazdu między węzłami Żdżary pod Koninen i Emilia pod Zgierzem – według obietnic ministra transportu Jerzego Polaczka – nie ma przekraczać 60 procent myta pobieranego na porównywalnym dystansie A2 zbudowanej przez prywatnego koncesjonariusza między Koninem a Nowym Tomyślem. Tam za przejechanie 90 km trzeba dwukrotnie płacić po 11 złotych od samochodu osobowego.

Nowa autostrada przebiega przez dwa województwa – 45,6 km przez wielkopolskie i 57,9 km przez łódzkie. Budową tych dwóch odcinków zarządzały oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu i Łodzi.

Odcinek wielkopolski A2 dzieli się na dwa fragmenty, pierwszy pomiędzy węzłami: Modła pod Koninem (257 kilometr autostrady – licząc od Świecka) i Koło (286 kilometr) i drugi od Koła do węzła Dąbie (na 303 kilometrze). Na tym dystansie ponad 45 kilometrów autostrada przebiega po mostach nad rzekami: Powa, Topiec, Kiełbaska, Teleszyna, Warta i Kanał Niemiecki oraz trzema wiaduktami nad drogami lokalnymi. Ponad autostradą zbudowano 26 wiaduktów, a także dwa przejścia dla zwierzyny. Te przejścia są największymi tego typu obiektami w Europie (o długości 90 m i szerokości traktu dla zwierząt 36 m), zbudowanymi w technologii blach spiralnie karbowanych. Wśród obiektów mostowych są dwa o konstrukcji łukowej z podwieszanym pomostem.

Na wielkopolskim odcinku A2 dostępna będzie poprzez cztery węzły autostradowe: Modła (dotychczas końcowy węzeł Autostrady Wielkopolskiej) na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 25 Bydgoszcz-Konin-Kalisz, położony 5 kilometrów dalej na wschód węzeł Żdżary, łączący autostradę z drogą krajową nr 72 Konin-Łódź-Rawa Mazowiecka, węzeł Koło (w odległości około 5 km od miasta), na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 470 Koło-Turek-Kalisz i węzeł Dąbie na skrzyżowaniu z drogami wojewódzkimi 473 Koło-Uniejów-Łask i 263 Kłodawa-Dąbie.

Zdaniem budowniczych odcinek A2 między Żdżarami a Dąbiem jest najbardziej malowniczy z wszystkich dotychczas zbudowanych fragmentów tej autostrady. Wije się wśród zalesionych wzgórz, przecina dolinę Warty i biegnie doliną Neru. Na niektórych odcinkach, w pobliżu ostoi i miejsc lęgowych ok. 200 gatunków ptaków, ustawiono ekrany chroniące ptactwo przed możliwością kolizji z pojazdami na autostradzie. Ponadto przy miejscowościach i zabudowaniach sąsiadujących z autostradą wybudowano ekrany zabezpieczające mieszkańców przed hałasem.

a2_1.jpg
1. Montaż przeźroczystych ekranów dźwiękochłonnych w rejonie węzła Żdżary  

Każda z jezdni ma 10,5 metrów szerokości i wyznaczone dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Pośrodku, w pasie rozdziału przygotowano podłoże do wybudowania trzeciego pasa ruchu w każdą stronę. Wszystkie obiekty mostowe są już zbudowane pod wymiar jezdni trzypasmowych. Nawierzchnie dostosowano do nacisku osi 11,5 tony.

a2_2.jpg
2. Wiadukt ekologiczny - jedno z dwóch przejść dla dzikich zwierząt na odcinku między Żdżarami a Kołem  

Podróżni mają do dyspozycji (na wielkopolskim odcinku) sześć MOP-ów (miejsc obsługi podróżnych), jadąc od zachodu – Leonię, Łękę i Cichmianę, a od wschodu – Sobótkę, Police i Kuny. Na każdym MOP jest parking i toalety, na środkowych Łęka i Police (na wysokości Koła), połączonych malowniczą kładką dla pieszych, w ciągu najbliższego roku mają być zbudowane stacje paliw z małą gastronomią, a w przyszłości także hotel i motel oraz restauracje przydrożne.

Na razie jednak pomiędzy Koninem a Łodzią na autostradzie nie da się zatankować paliwa lub kupić czegoś do jedzenia i picia.

Jednocześnie z tym odcinkiem autostrady gotowy ma być OUA Żdżary (obwód utrzymania autostrady), czyli baza dla drogowców, którzy będą autostradę porządkować, konserwować i remontować. Do czasu wyłonienia operatora obowiązki utrzymania wielkopolskich 45 kilometrów A2 bierze na siebie obwód drogowy GDDKiA w Rychwale, który przenosi się do Żdżar.

Policja autostradowa na nowym odcinku A2 do Dąbia operować będzie z komisariatu w Sługocinie.

Do 26 lipca br. ma nastąpić zasadnicze zakończenie robót, co upoważnia Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego do wydania pozwolenia na użytkowanie autostrady – przypomina sformułowanie zapisane w kontrakcie z wykonawcami A2 Piotr Chodorowski – z-ca dyr. oddziału poznańskiego GDDKiA. Po otwarciu autostrady dla ruchu kontynuowane będą prace poza pasem drogowym autostrady – przy drogach zbiorczych, małej architekturze, nasadzeniach drzew i krzewów.

a2_3.jpg
3. Wiadukt o konstrukcji łukowej w ciągu dotychczasowej drogi nr 470 Kościelec-Kalisz   

W szczytowym momencie na budowie pracowało jednocześnie ok. 1800
osób (personel + robotnicy wykonawców). Warto podkreślić, że przy tak
dużej liczbie osób przebywających na placu budowy nie miał miejsce żaden
wypadek śmiertelny i zdarzyło się tylko kilka wypadków z uszkodzeniem ciała.

a2_4.JPG
4. Odcinek A2 w rejonie węzła Żdżary koło Konina; tam też usytuowano OUA - obwód utrzymania autostrady  

a2nowa.jpg