Obwodnica Gniezna na finiszu
6,3-kilometrowa nowa droga w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego [GP] na północnych peryferiach Gniezna ma być gotowa tej jesieni. Będzie obwodową Gniezna w ciągu drogi krajowej nr 15 w stronę Torunia

Budowana od września ubiegłego roku obwodowa Gniezna nabiera ostatecznego kształtu. Odbiega bezkolizyjnym węzłem od północnego wylotu drogi krajowej nr 5 za gnieźnieńskimi Winiarami, przez Jankówko do Lulkowa, gdzie wpina się w dotychczasowy przebieg drogi krajowej nr 15 na Toruń.


Nie licząc zadań autostradowych to największe przedsięwzięcie budowlane oddziału poznańskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – aż dziewięć obiektów inżynierskich, w tym osiem wiaduktów i mostów oraz mur oporowy, za cenę około 90 mln zł.


Największym wyzwaniem dla budowniczych obwodnicy jest jej przebieg przez dolinę rzeki Wełny. To około 500 metrów torfów i gytii, czyli gruntów zupełnie nienośnych, wymagających stworzenia bardzo głębokich fundamentów – wyjaśnia kierownik projektu Grzegorz Struski. – Niezbędne okazało się wzmocnienie podłoża drogi blisko czterema tysiącami kolumn żwirowych, sięgających do 15 metrów pod powierzchnię gruntu, w większości w osłonie z geowłókniny. To nowa technologia, dotychczas w Polsce nie stosowana.


Wykonawcami obwodowej Gniezna są: konsorcjum Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Gniezno i Strada Środa Wlkp. Część obiektów wykonują firmy „Mosty” Łódź i Płockie Mosty. Wzmocnieniem gruntu zajmują się specjaliści z Energopolu Szczecin.


Oddanie do użytku tej obwodnicy uwolni Gniezno od kilku tysięcy jadących tranzytem pojazdów dziennie.