A2 w lodówce
105 kilometrów autostrady A2 między Koninem a Strykowem pod Łodzią to wciąż najdłuższy w Polsce plac budowy. Rozpoczęta we wrześniu 2004 roku inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad została wydłużona w czasie – do połowy 2006 roku. Termin ukończenia w listopadzie 2005 od początku był bardzo trudny do zrealizowania. Budowa uległa schłodzeniu, najdosłowniej na skutek pierwszych ataków zimy, a także w wyniku poniechania gorączkowych harmonogramów. Gdyby spojrzeć z lotu ptaka na wielkopolski odcinek budowanej A2, między Koninem a Dąbiem, na długości ponad 45 kilometrów, właściwie wydałby się gotowy – brakujące odcinki jezdni kryją się w cieniu wiaduktów. Trwają prace wykończeniowe..

Dwa wielkopolskie odcinki budowanej A2 mają już co najmniej 85 procent gotowych jezdni. W różnych fazach wykańczania jest wszystkich 47 wiaduktów i mostów. Autostrada jest jednak poprzedzielana drogami objazdowymi..


Wytypowano 17 obiektów do oddania do użytku w pierwszej kolejności, z uwagi na ich ważność komunikacyjną, a także z powodu konieczności „uciąglenia” jezdni autostradowych Pierwsze trzy już są gotowe i wkrótce inwestor (GDDKiA) wystąpi do nadzoru budowlanego o zgody na ich użytkowanie.


To wiadukty 179 i 180 w rejonie Dąbia oraz most 169a nad rzeczką Kiełbaską. Mają lokalne znaczenie dla ruchu, jednak stanowią dobry początek procesu kończenia budowy autostrady. Procedura uzyskania zgody na użytkowanie jest dość czasochłonna Najpierw trzeba zgłosić fakt zakończenia budowy do czterech instytucji: Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy i Inspekcji Ochrony Środowiska. Jeśli w ciągu 14 dni żadna z nich nie zgłosi sprzeciwu lub uwag, a w tym czasie wykonawca upora się z przekazaniem dokumentacji powykonawczej, inwestor może wystąpić do nadzoru budowlanego w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim o decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu. Na taką zgodę trzeba czekać od jednego do trzech tygodni. Nie wiadomo zatem, czy przed końcem roku uda się otworzyć dla ruchu pierwsze wiadukty nad A2 i most nad Kiełbaską.


Z komunikacyjnego punktu widzenia najpilniejsze jest otwarcie dla ruchu wiaduktów w ciągach dróg: krajowej 72 Konin-Łódź oraz wojewódzkich 470 Koło-Kalisz i 473 Kłodawa-Dąbie-Uniejów. Jednak to zależy od warunków pogodowych. Prace izolacyjne na konstrukcjach wiaduktów i kładzenie nawierzchni bitumicznej mogą się odbywać przy minimalnej temperaturze +5 stopni Celsjusza.


Obecnie na budowie A2 prace skupiają się na niezbędnych elementach wyposażenia autostrady: barierach energochłonnych wzdłuż gotowych jezdni, ogrodzeniu pasa autostradowego, parkingach, toaletach w Miejscach Obsługi Podróżnych oraz na obiektach Obwodu Utrzymania Autostrady w Żdżarach. Trwają także prace przy oznakowaniu pionowym oraz przy budowie dróg technologicznych i zbiorczych.


Według nowych harmonogramów pierwszy powinien być gotowy do użytku odcinek A2 Konin-Koło – w maju, czerwcu 2006 roku. Całe 45,6 kilometrów, od węzła Modła pod Koninem do Dąbia na granicy województw wielkopolskiego i łódzkiego (czyli odcinek A2, którego budową zarządza Oddział w Poznaniu GDDKiA) powinno zostać oddane do użytku do końca lipca 2006.