A1 S8 Węzeł "Łódź Południe"


Oddział - Łódź

Długość - 1,3 km

Obecny etap - w użytkowaniu

Lata realizacji - 2011 - 2014

Wartość projektu (łączna) - 217,7 mln PLN.

 

21.06.2010 – Koncepcja programowa

08.01.2010 – Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych

19.05.2011 – Projekt budowlany

19.05.2011 – Uzyskanie decyzji ZRID

05.11.2011 – podpisanie umowy na realizację wykonawca: Skanska - wartość kontraktu - 217,7 mln PLN.

28.10.2011 – rozpoczęcie robót

04.02.2014 – zakończenie robót

11.04.2014 – oddanie do eksploatacji

 

Opis inwestycji

 

Ostatnim - dziewiątym odcinkiem realizacyjnym drogi ekspresowej S-8 Walichnowy – węzeł Łódź Południe jest węzeł Łódź Południe (skrzyżowanie z A1) - (dawna nazwa Wrocław). Droga ekspresowa S-8 połączyła Dolny Śląsk z Warszawą oraz Łodzią i  na terenie województwa łódzkiego stała się alternatywą dla dróg krajowych nr 74 i 12. (DK 12 ma wspólny przebieg z S8 na odcinku od węzła Sieradz Południe do węzła Rzgów). Opisywany obiekt ma 1,3 km długości, łączy drogę ekspresową S8 z autostradą A1 i leży na terenie gminy Rzgów w powiecie Łódzkim Wschodnim. Trasa odpowiada aktualnym wymogom, jakie stawia się przed drogą ekspresową. Ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 metra każdy. (Istnieje możliwość dobudowania trzeciego – zewnętrznego- pasa w przyszłości). Każda jezdnia została także wyposażona w pas awaryjny o szerokości 2,5 metra.  Po nowej drodze mogą jeździć najcięższe dopuszczone do ruchu pojazdy, co oznacza, że nawierzchnia wytrzymuje nacisk 11,5 tony na oś pojazdu. Na drogę można wyjechać, lub z niej zjechać WYŁĄCZNIE za pośrednictwem węzłów, co oznacza, że nie ma na niej tradycyjnych skrzyżowań jednopoziomowych, co podyktowane jest względami bezpieczeństwa. Trasa na całej długości została ogrodzona. Na nowej drodze można jeździć z maksymalną szybkością 120 km/h. Projekt  jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Podstawowe parametry techniczne

 

Klasa drogi - S

Liczba pasów 3 dla każdego kierunku jazdy.

Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.

Nawierzchnia betonowa.

Dopuszczalne obciążaenie 11,5 tony na oś pojazdu.

 

Obiekty inżynierskie

 

W skład węzła wchodzą: 4 wiadukty.

 

Węzły

 

Nie dotyczy

 

Ochrona środowiska

 

Za ochronę środowiska odpowiadają 3 przejścia dla zwierząt, a także przepusty i ekrany dźwiękochłonne.

 

MOP-y

 

Nie dotyczy.

 

Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko!

 

UWAGA! Węzeł oddano do ruchu w dniu otwarcia odcinka autostrady A1 Stryków - Tuszyn 1 lipca 2016 roku.