Oddział - Łódź
Długość - 1,3 km
Obecny etap - w użytkowaniu
Lata realizacji - 2011 - 2014
Wartość projektu (łączna) - 217,7 mln PLN.
21.06.2010 – Koncepcja programowa
08.01.2010 – Decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych
19.05.2011 – Projekt budowlany
19.05.2011 – Uzyskanie decyzji ZRID
05.11.2011 – podpisanie umowy na realizację wykonawca: Skanska - wartość kontraktu - 217,7 mln PLN.
28.10.2011 – rozpoczęcie robót
04.02.2014 – zakończenie robót
11.04.2014 – oddanie do eksploatacji
Opis inwestycji
Ostatnim - dziewiątym odcinkiem realizacyjnym drogi ekspresowej S-8 Walichnowy – węzeł Łódź Południe jest węzeł Łódź Południe (skrzyżowanie z A1) - (dawna nazwa Wrocław). Droga ekspresowa S-8 połączyła Dolny Śląsk z Warszawą oraz Łodzią i na terenie województwa łódzkiego stała się alternatywą dla dróg krajowych nr 74 i 12. (DK 12 ma wspólny przebieg z S8 na odcinku od węzła Sieradz Południe do węzła Rzgów). Opisywany obiekt ma 1,3 km długości, łączy drogę ekspresową S8 z autostradą A1 i leży na terenie gminy Rzgów w powiecie Łódzkim Wschodnim. Trasa odpowiada aktualnym wymogom, jakie stawia się przed drogą ekspresową. Ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 metra każdy. (Istnieje możliwość dobudowania trzeciego – zewnętrznego- pasa w przyszłości). Każda jezdnia została także wyposażona w pas awaryjny o szerokości 2,5 metra. Po nowej drodze mogą jeździć najcięższe dopuszczone do ruchu pojazdy, co oznacza, że nawierzchnia wytrzymuje nacisk 11,5 tony na oś pojazdu. Na drogę można wyjechać, lub z niej zjechać WYŁĄCZNIE za pośrednictwem węzłów, co oznacza, że nie ma na niej tradycyjnych skrzyżowań jednopoziomowych, co podyktowane jest względami bezpieczeństwa. Trasa na całej długości została ogrodzona. Na nowej drodze można jeździć z maksymalną szybkością 120 km/h. Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podstawowe parametry techniczne
Klasa drogi - S
Liczba pasów 3 dla każdego kierunku jazdy.
Szerokość pasa ruchu - 3,5 m.
Nawierzchnia betonowa.
Dopuszczalne obciążaenie 11,5 tony na oś pojazdu.
Obiekty inżynierskie
W skład węzła wchodzą: 4 wiadukty.
Węzły
Nie dotyczy
Ochrona środowiska
Za ochronę środowiska odpowiadają 3 przejścia dla zwierząt, a także przepusty i ekrany dźwiękochłonne.
MOP-y
Nie dotyczy.
Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko!
UWAGA! Węzeł oddano do ruchu w dniu otwarcia odcinka autostrady A1 Stryków - Tuszyn 1 lipca 2016 roku.