Nieco technologii
Świecko – Nowy Tomyśl to pierwszy tak długi (106 km) odcinek autostrady wybudowany w technologii betonowej w Polsce. Według szacunków droga będzie mogła być użytkowana bez dodatkowego wzmocnienia przez około 40 lat po wybudowaniu.
Zakres prac objął m.in.: budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej Nr 2; budowę ponad 80 mostów i wiaduktów; budowę 6 pełnych węzłów autostradowych; budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP); budowę zamkniętego systemu poboru opłat; pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska.
Zgodnie z umową autostrada zostanie oddana do ruchu 1 grudnia 2011 r. ale do 20 maja 2012 r. mogą być wykonywane roboty dodatkowe, zlokalizowane poza jezdnią np. prace wykończeniowe przy stacjach i punktach poboru opłat, nasadzenia roślin czy poprawki na przepustach dla zwierząt czy odwodnieniu. Dlatego pobór opłat na tym odcinku autostrady rozpocznie się 20 maja 2012 r. Wówczas autostrada zostanie oddana do użytku kompleksowo z pełnym wyposażeniem, m.in.
Dotychczas autostrada A-2 liczyła 254 km i łączyła Łódź (Stryków) z Nowym Tomyślem, wraz z oddanym teraz 106 km odcinkiem będzie miała długość 360 km. Od lipca br autostrada jest płatna na odcinku od Strykowa do Nowego Tomyśla. Odcinek autostrady A-2 z Nowego Tomyśla do Świecka (106 km) to kluczowy fragment polskiej sieci autostrad, który połączy nasz kraj z Zachodem. Tymczasem z zachodniej granicy dojedziemy do Łodzi ale już za siedem miesięcy bezpośrednie połączenie z Zachodem zyska także Warszawa. Przez najbliższe pół roku przejazd z Nowego Tomyśla do Świecka autostradą A-2 będzie bezpłatny. Pobór opłat zostanie uruchomiony 20 maja 2012 r.
Nieco historii
Umowa na budowę i eksploatację autostrady A-2 na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl została podpisana 30 sierpnia 2008 r. a 29 czerwca 2009 r. zostały podpisane umowy dotyczące finansowania tej inwestycji. Środki finansowe na realizację inwestycji w kwocie 1,560 mld euro pochodziły z trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 974 mln euro (ok. 62,5% wartości projektu); kredytów udzielonych przez 11 międzynarodowych banków komercyjnych w kwocie 394 mln euro (ok. 25,5% wartości projektu) oraz wpłat akcjonariuszy koncesjonariusza w kwocie 186 mln euro, stanowiących ok. 12% całkowitych kosztów realizacji
Rozpoczęcie budowy poprzedziły kilkunastoletnie przygotowania. 10 marca 1997 r. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej udzielił, wyłonionemu w drodze przetargu koncesjonariuszowi, spółce Autostrada Wielkopolska S.A., trzech koncesji na budowę i eksploatację Autostrady A-2 (od Świecka do Strykowa), a 12 września 1997 r. zawarto Umowę Koncesyjną, określającą szczegółowe zasady i warunki budowy i eksploatacji autostrady. Ponieważ koncesjonariusz nie pozyskał finansowania dla całego przedsięwzięcia (łącznie 359,760 km), Umowa Koncesyjna wprowadziła podział realizacji odcinków objętych koncesjami, na odc. Nowy Tomyśl – Konin (eksploatowany w całości od 2004 r.), Świecko – Nowy Tomyśl (oddanie do ruchu 1 grudnia 2011 r.) oraz Konin – Stryków (ostatecznie na wniosek koncesjonariusza decyzją Ministra z 5 maja 1999 r. uchylona została koncesja na budowę tego odcinka). Po oddaniu do eksploatacji odcinka Nowy Tomyśl – Konin, podjęte zostały szczegółowe negocjacje dotyczące odcinka Świecko – Nowy Tomyśl. Sprawne przeprowadzenie procesu negocjacyjnego między połową maja 2008 a sierpniem 2008 spowodowało, że 30 sierpnia 2008 r. zakończył się trwający kilkanaście lat proces uzgodnień. Dzięki intensywnej pracy i koncesjonariusza i nowego wówczas zespołu w GDDKiA, z końcem sierpnia zawarta została umowa na budowę i eksploatację tego odcinka autostrady a 10 miesięcy później koncesjonariusz osiągnął Zamknięcie Finansowe i w połowie lipca 2009 r. budowa ruszyła.