Można już jeździć lubuskim odcinkiem autostrady A2. 30 listopada symbolicznego otwarcia świetlnym spektaklem dokonał Prezydent RP Bronisław Komorowski w towarzystwie znamienitych gości.
Postęp oraz jakość wykonywanych robót przy budowie lubuskiego odcinka A2 były od początku pod stałą obserwacją i kontrolą GDDKiA. To konieczność, bo wiosną 2037 roku droga ta stanie się własnością państwa.
Pierwsze samochody wjechały na autostradę dzisiaj, 1 grudnia 2011 roku. Prosta matematyka mówi, że droga wróci w ręce publiczne po nieco ponad 25 latach eksploatacji. Koniecznością było więc zadbanie o to, aby przejąć ją w dobrym stanie i nie zaczynać od kapitalnego remontu. Zadanie to realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Uczestniczy w procesie budowy od samego początku. Zatwierdza dokumentacje budowlaną, bierze udział w comiesięcznych radach budowy i codwutygodniowych naradach technicznych. Kontroluje jakość wykonanych robót i w razie wątpliwości zleca przeprowadzenie dodatkowych badań. W przypadku uzyskania złych wyników zgłasza do niezależnego inżyniera z prośbą o podjęcie niezbędnych działań.
To jednak nie wszystkie obowiązki leżące po stronie publicznej. Rząd przyjął na siebie również uzyskanie dla inwestycji decyzji lokalizacyjnej oraz środowiskowej, a także przeprowadzenia procesu wykupu gruntów, po których biegnie autostrada. Zobowiązał się również do podjęcia działań w zakresie ochrony środowiska, określonych w decyzji środowiskowej. A także dodatkowych, nie wynikających z decyzji środowiskowej, kompensacji przyrodniczych, których realizacja była warunkiem zapewnienia części finansowania inwestycji postawionym przez komisję europejską.
Autostrada posiadać będzie pełne wyposażenie, m.in.
• Punkty Poboru Opłat,
• System Alarmowy,
• Miejsca Obsługi Podróżnych.
Całkowity koszt budowy autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl to 1 mld 298 mln euro.