Jednocześnie GDDKiA modernizuje park maszynowy. Jeszcze w tym roku planowana
jest częściowa wymiana sprzętu do zimowego utrzymania (pługi, solarki).
Finansowanie robót zimowego utrzymania
W ostatnim sezonie zimowym tj. 2010/2011 wydatkowano 360,0 mln zł. Planuje się,
że w sezonie zimowym 2011/2012 zostaną wydatkowane środki finansowe w wysokości około 388,0 mln zł.
Materiały do zimowego utrzymania dróg
W sezonie zimowym 2011/2012 planuje się zużyć:
Standardy utrzymania dróg krajowych w sezonie 2011/2012
Zgodnie z Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie zasad zimowego utrzymania dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w sezonie 2011/2012, drogi krajowe utrzymywane
są w n/w standardach:
Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego.
Jedynie w przypadku wystąpienia bardzo intensywnych opadów śniegu, połączonych
z zawiejami i zamieciami, noszących znamiona klęski żywiołowej, mogą zdarzyć
się odstępstwa od przyjętych standardów zimowego utrzymania dróg.
Na potrzeby zimowego utrzymania został opracowany Ramowy harmonogram prac przygotowawczych do zimowego utrzymania dróg (w załączeniu).
Prace przygotowawcze do sezonu zimowego
Prace przygotowawcze do sezonu zimowego rozpoczęły się w kwietniu 2011 r.
a zakończyły się 30 października br. W tym czasie zostały przeprowadzone następujące prace:
1. Ocena wizualna stanu technicznego
2. Wykonanie niezbędnych prac zabezpieczających polegających na:
Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych
W centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jak i we wszystkich
jej oddziałach funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), których zadaniem
jest zbieranie z jednostek GDDKiA informacji o stanie dróg i warunkach ruchu (nie tylko w okresie zimowym) oraz informowanie użytkowników dróg i środków masowego przekazu o istniejących warunkach ruchu na sieci dróg krajowych zarządzanych
przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Informacje te są umieszczane na naszej stronie internetowej. Obecnie komunikaty o warunkach ruchu wysyłane są do mediów raz dziennie (o godz. 600), po wystąpieniu niekorzystnych warunków zimowych częstotliwość wydawania komunikatów zostanie zwiększona.
Punkty Informacji Drogowej działają 24 godziny na dobę.
GDDKiA dla prawidłowego prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg korzysta
z prognoz pogody dostarczanych przez firmy zajmujące się usługami meteorologicznymi. Dzięki nim GDDKiA otrzymuje pomocną informację o stanie pogody, jak i o ostrzeżeniach o zmianach pogody. Ponadto przy drogach krajowych zainstalowane jest ponad 556 kamer oraz ponad 450 stacji meteorologicznych, z których otrzymywane są następujące dane:
- podgląd na drogi krajowe
- pomiar temperatury i wilgotności powietrza;
- pomiar temperatury nawierzchni;
- pomiar siły i kierunku wiatru
Od 15 listopada 2011 r. na drogach krajowych pracują pojazdy do zimowego utrzymania. Działania mają charakter prewencyjny z uwagi na możliwość wystąpienia zagrożenia śliskością.