Zimowe utrzymanie dróg 2011/2012
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządza 17 300 km dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu). Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg tj. odśnieżanie i usuwanie śliskości prowadzi 16 oddziałów GDDKiA, których zakres działania obszarowo pokrywa się z granicami poszczególnych województw.

  • Działaniami na drogach kieruje 105 Rejonów i 265 Obwodów Drogowych. Mają one za zadanie m.in. skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie wystarczającej ilości materiałów do zwalczania śliskości (soli, chlorku wapnia) i materiałów uszorstniających, niezbędnych do prowadzenia akcji zimowej, kierowanie akcją zimową i podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.
  • Ogółem nad sytuacją na drogach tej zimy będzie czuwać 2147 pługów, 158 pługów wirnikowych, 986 solarek i 121 piaskarek.
  • GDDKiA posiada 223 magazyny soli o łącznej pojemności 238 tys. 750 ton.
    W tym roku powstaje 18 kolejnych magazynów o łącznej pojemności 26 tys. 200 ton.
  • Wzdłuż dróg krajowych ustawiono 1253 km zasłon przeciwśnieżnych.

Jednocześnie GDDKiA modernizuje park maszynowy. Jeszcze w tym roku planowana
jest częściowa wymiana sprzętu do zimowego utrzymania (pługi, solarki).

  • Roboty związane z odśnieżaniem i likwidacją śliskości wykonywane są bezpośrednio przez wykonawców, wyłonionych w drodze przetargów, z którymi oddziały GDDKiA zawarły umowy na utrzymanie całej sieci, w tym również na dostawę materiałów
    i sprzętu, na którym montowane są specjalistyczne urządzenia do zimowego utrzymania dróg, jak pługi odśnieżne, solarki, piaskarki a także równiarki, spycharki, ładowarki wynajęte od wykonawców.
  • W posiadaniu GDDKiA jest 131 pługów wirnikowych, które będą używane
    w przypadku wystąpienia dużych opadów śniegu lub zawiewania dróg (sprzęt interwencyjny). GDDKiA posiada również 70 Unimogów, które ze względu na swoją specyfikę służą do kompleksowego utrzymania dróg oraz są pojazdami interwencyjnymi podczas obfitych opadów śniegu, dzięki możliwości współpracy
    z wysokowydajnym pługiem wirnikowym.
  • Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w całym kraju przygotowanych
    jest 2 500 pojazdów zimowego utrzymania.
  • W magazynach w całym kraju znajduje się 280 tys. ton soli, 87 ton chlorku wapnia
    i 3,8 tys. ton materiałów poprawiających szorstkość jezdni zimą.

Finansowanie robót zimowego utrzymania

W ostatnim sezonie zimowym tj. 2010/2011 wydatkowano 360,0 mln zł. Planuje się,
że w sezonie zimowym 2011/2012 zostaną wydatkowane środki finansowe w wysokości około 388,0 mln zł.

Materiały do zimowego utrzymania dróg

W sezonie zimowym 2011/2012 planuje się zużyć:

  • 400 000,0 ton soli drogowej
  • 140 600,0 ton materiałów uszorstniających

Standardy utrzymania dróg krajowych w sezonie 2011/2012

Zgodnie z Zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie zasad zimowego utrzymania dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w sezonie 2011/2012, drogi krajowe utrzymywane
są w n/w standardach:

  • w standardzie II podwyższonym - około 4,0 tys. km
  • w standardzie II - około 10,4 tys. km
  • w standardzie III - około 2,9 tys. km

Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego.

Jedynie w przypadku wystąpienia bardzo intensywnych opadów śniegu, połączonych
z zawiejami i zamieciami, noszących znamiona klęski żywiołowej, mogą zdarzyć
się odstępstwa od przyjętych standardów zimowego utrzymania dróg.

Na potrzeby zimowego utrzymania został opracowany Ramowy harmonogram prac przygotowawczych do zimowego utrzymania dróg (w załączeniu).

 

Prace przygotowawcze do sezonu zimowego

Prace przygotowawcze do sezonu zimowego rozpoczęły się w kwietniu 2011 r.
a zakończyły się 30 października br. W tym czasie zostały przeprowadzone następujące prace:

1. Ocena wizualna stanu technicznego

  • podczas objazdów dróg dokonywana jest ocena wizualna dróg krajowych pod kątem technicznym (sprawdzony został stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających;

2. Wykonanie niezbędnych prac zabezpieczających polegających na:

  • remontach wybojów i ubytków w nawierzchni jezdni i poboczach bitumicznych, uszkodzeń krawędzi jezdni oraz pęknięć nawierzchni;
  • oczyszczeniu i udrożnieniu rowów przydrożnych;
  • dokonano przeglądu zadrzewienia przydrożnego;
  • wykonano przeglądy i remonty sprzętu do zimowego utrzymania dróg.

Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych 

W centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jak i we wszystkich
jej oddziałach funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), których zadaniem
jest zbieranie z jednostek GDDKiA informacji o stanie dróg i warunkach ruchu (nie tylko w okresie zimowym) oraz informowanie użytkowników dróg i środków masowego przekazu o istniejących warunkach ruchu na sieci dróg krajowych zarządzanych
przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Informacje te są umieszczane na naszej stronie internetowej. Obecnie komunikaty o warunkach ruchu wysyłane są do mediów raz dziennie (o godz. 600), po wystąpieniu niekorzystnych warunków zimowych częstotliwość wydawania komunikatów zostanie zwiększona.

Punkty Informacji Drogowej działają 24 godziny na dobę.

GDDKiA dla prawidłowego prowadzenia prac zimowego utrzymania dróg korzysta
z prognoz pogody dostarczanych przez firmy zajmujące się usługami meteorologicznymi. Dzięki nim GDDKiA otrzymuje pomocną informację o stanie pogody, jak i o ostrzeżeniach o zmianach pogody. Ponadto przy drogach krajowych zainstalowane jest ponad 556 kamer oraz ponad 450 stacji meteorologicznych, z których otrzymywane są następujące dane:

- podgląd na drogi krajowe

- pomiar temperatury i wilgotności powietrza;

- pomiar temperatury nawierzchni;

- pomiar siły i kierunku wiatru

Od 15 listopada 2011 r. na drogach krajowych pracują pojazdy do zimowego utrzymania. Działania mają charakter prewencyjny z uwagi na możliwość wystąpienia zagrożenia śliskością.