Z Kielc do Cedzyny pojedziemy nową drogą S74

W sobotę został otwarty dla ruchu nowy wylot drogi ekspresowej S74 z Kielc do Cedzyny  w kierunku Lublina i Rzeszowa. Siedmiokilometrowa droga leży częściowo w środku miasta  (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc – 4,1 km)



Dzięki otwarciu 7-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 kierowcy zyskają nowy, wygodny i bezkolizyjny wylot z Kielc w kierunku Lublina i Rzeszowa, a mieszkańcy miasta zostaną uwolnieni od ruchu tranzytowego. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu, dlatego apelujemy o szczególną ostrożność i zwracanie uwagi na nowe oznakowanie poziome i pionowe.

 

Kierowcy jadący tranzytem od strony Łodzi w kierunku Lublina i Rzeszowa powinni kierować się na ekspresową drogę S74 tuż za skrzyżowaniem kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej z ulicą Warszawską wybierając stosowny pas ruchu i wjeżdżając do tunelu pod Aleją Solidarności. Na drogę ekspresową prowadzącą do Cedzyny można również wjechać korzystając z łącznicy węzła wybudowanego w miejscu kieleckiego skrzyżowania Alei Solidarności z ulicą Świętokrzyską.  W związku ze zmianą organizacji ruchu przełączona zostanie sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Świętokrzyskiej. Uruchomiona zostanie także sygnalizacja na skrzyżowaniu Alei Solidarności z ulicą Świętokrzyską.  Na odcinek drogi ekspresowej będzie można wjechać w Kielcach na węźle w miejscu skrzyżowania ulicy Świętokrzyskiej z Aleją Solidarności oraz w Cedzynie. W Cedzynie otwarte zostanie rondo, które w sposób bezkolizyjny skomunikuje drogę ekspresową S74 z dotychczasowym przebiegiem drogi nr 74 zarówno w kierunku Kielc jak i Opatowa oraz z drogą powiatową na Leszczyny.  Ruch lokalny wzdłuż całej inwestycji obsługiwać będzie sieć nowo wybudowanych dróg dojazdowych.

 

Informacja o inwestycji:

Nowy wylot drogi ekspresowej S74 z Kielc do Cedzyny  w kierunku Lublina i Rzeszowa ma blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc – 4,1 km). Przedsięwzięcie zakładało  budowę węzła z tunelem w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej czyli drogi 74 pod Aleją Solidarności czyli pod drogą krajową 73. W ramach inwestycji powstała również nowa dwujezdniowa droga będąca przedłużeniem ulicy Świętokrzyskiej w kierunku Cedzyny.

Cały wylot wschodni ma parametry drogi ekspresowej, dlatego nie przewidziano na tym odcinku jednopoziomowych skrzyżowań. W ramach inwestycji powstała między innymi kładka dla pieszych nad kielecką ulicą Świętokrzyską, wiadukt nad drogą S74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską, wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi nr74.

Odcinek miejski wylotu wschodniego realizowany był w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, w ramach którego  wyłoniony w jednym przetargu wykonawca wykonał projekt i zrealizował inwestycję. Odcinek pozamiejski był projektowany wcześniej przez biuro Transprojekt Warszawa. Przetarg na realizację inwestycji oraz zaprojektowanie odcinka miejskiego wygrało konsorcjum utworzone przez Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Fart” Spółka z o.o. z Kielc, Mosty-Łódź S.A. oraz Fardub Consulting sp. z o.o. z Kielc za kwotę blisko 285 mln złotych. Umowę z wykonawcą podpisano 24 kwietnia 2009. Budowa wylotu wschodniego z Kielc trwała 30 miesięcy i zakończyła się w terminie.