Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dostał pozwolenie na użytkowanie odcinka wylotu wschodniego z Kielc drogi ekspresowej S74. Decyzję wydał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Z nowej trasy kierowcy mogą korzystać już od 17 grudnia 2011.
Dzięki otwarciu 7-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 kierowcy zyskali nowy, wygodny i bezkolizyjny wylot z Kielc w kierunku Lublina i Rzeszowa, a mieszkańcy miasta zostali uwolnieni od ruchu tranzytowego. W związku z tym zmieniła się organizacja ruchu, dlatego apelujemy o szczególną ostrożność i zwracanie uwagi na nowe oznakowanie poziome i pionowe.
Kierowcy jadący tranzytem od strony Łodzi w kierunku Lublina i Rzeszowa powinni kierować się na ekspresową drogę S74 tuż za skrzyżowaniem kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej z ulicą Warszawską wybierając stosowny pas ruchu i wjeżdżając do tunelu pod Aleją Solidarności. Na drogę ekspresową prowadzącą do Cedzyny można również wjechać korzystając z łącznicy węzła wybudowanego w miejscu kieleckiego skrzyżowania Alei Solidarności z ulicą Świętokrzyską. W związku ze zmianą organizacji ruchu przełączona została sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Świętokrzyskiej. Uruchomiona została także sygnalizacja na skrzyżowaniu Alei Solidarności z ulicą Świętokrzyską. W Cedzynie otwarte zostało rondo, które w sposób bezkolizyjny komunikuje drogę ekspresową S74 z dotychczasowym przebiegiem drogi nr 74 zarówno w kierunku Kielc jak i Opatowa oraz z drogą powiatową na Leszczyny. Ruch lokalny wzdłuż całej inwestycji obsługuje sieć nowo wybudowanych dróg dojazdowych.
Informacja o inwestycji:
Nowy wylot drogi ekspresowej S74 z Kielc do Cedzyny w kierunku Lublina i Rzeszowa ma blisko 7 kilometrów (w granicach miasta - 2,7 km, poza granicami Kielc – 4,1 km). Przedsięwzięcie zakładało budowę węzła z tunelem w ciągu kieleckiej ulicy Świętokrzyskiej czyli drogi 74 pod Aleją Solidarności czyli pod drogą krajową 73. W ramach inwestycji powstała również nowa dwujezdniowa droga będąca przedłużeniem ulicy Świętokrzyskiej w kierunku Cedzyny.
Cały wylot wschodni ma parametry drogi ekspresowej, dlatego nie przewidziano na tym odcinku jednopoziomowych skrzyżowań. W ramach inwestycji powstała między innymi kładka dla pieszych nad kielecką ulicą Świętokrzyską, wiadukt nad drogą S74 łączący ulicę Żniwną z Akademią Świętokrzyską, wiadukt w ciągu drogi 74 nad drogą powiatową do Woli Kopcowej, wiadukt w ciągu drogi gminnej stanowiącej dojazd do pól nad drogą 74, most na rzece Lubrzance i rondo w Cedzynie w miejscu włączenia nowego wylotu do istniejącej drogi nr74.
Odcinek miejski wylotu wschodniego realizowany był w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, w ramach którego wyłoniony w jednym przetargu wykonawca wykonał projekt i zrealizował inwestycję. Odcinek pozamiejski był projektowany wcześniej przez biuro Transprojekt Warszawa. Przetarg na realizację inwestycji oraz zaprojektowanie odcinka miejskiego wygrało konsorcjum utworzone przez Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych „Fart” Spółka z o.o. z Kielc, Mosty-Łódź S.A. oraz Fardub Consulting sp. z o.o. z Kielc za kwotę blisko 285 mln złotych. Umowę z wykonawcą podpisano 24 kwietnia 2009. Budowa wylotu wschodniego z Kielc trwała 30 miesięcy i zakończyła się w terminie.