Budowa obwodnicy Serocka w ciągu drogi krajowej nr 61 uzyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR)

W dniu 27 stycznia 2012 roku służby Komisji Europejskiej wydały decyzję zatwierdzającą wkład finansowy dla dużego projektu pn. Budowa Obwodnicy Serocka w ciągu drogi krajowej nr 61.




Kwotę, w odniesieniu do której  zastosowanie ma poziom współfinansowania osi priorytetowej VIII "Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe" programu operacyjnego dla dużego projektu, ustala się na 46 225 971 EUR.

 

Inwestycja realizowana jest w województwie mazowieckim, powiecie legionowskim  na terenie miasta i gminy Serock.  Polega na budowie obwodnicy miejscowości Serock w ciągu drogi krajowej nr 61 oraz nowego  odcinka drogi krajowej nr 62. Wraz z budową dwujezdniowej obwodnicy i jednojezdniowego odcinka DK62 powstaną m.in.: wiadukty nad obwodnicą lub w jej ciągu, węzły drogowe i drogi dojazdowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska.
 

Droga krajowa nr 61 stanowi element międzynarodowej sieci komunikacyjnej prowadzącej z Warszawy przez  Łomżę, Grajewo i Augustów do polsko – litewskiego przejścia granicznego w Budzisku. Celem projektu jest poprawa przepustowości oraz jakości owej trasy dla ruchu krajowego i tranzytowego. 
 

Projektowane przedsięwzięcie polega na zmianie przebiegu drogi krajowej nr 61 na odcinku przebiegającym przez teren miasta i gminy Serock. Wybudowanie obwodnicy na odcinku na zachód od istniejącej drogi DK 61, poza obszarem zwartej zabudowy spowoduje:


–  Polepszenie dostępu do szlaków międzyregionalnych oraz międzynarodowych dla ruchu tranzytowego;
–  Odsunięcie strefy negatywnych oddziaływań, od największego skupiska zabudowy mieszkalnej poprzez przeniesienie potoków ruchu samochodowego niezainteresowanych miastem Serock, (których jest około 90%) na nowa trasę, co w zdecydowany sposób poprawi warunki życia mieszkańców miasta; 
–  Skrócenie czasu podróży,
–  Polepszenie bezpieczeństwa ruchu, likwidacja miejsc niebezpiecznych i zwiększenie komfortu dalekobieżnego ruchu samochodowego o dużych prędkościach;
 

Beneficjentem przedsięwzięcia będą mieszkańcy województwa mazowieckiego oraz kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych w ruchu lokalnym i tranzytowym.

 

Decyzja komisji