Jak działa profilograf? Co sprawdza georadar? Jakiej siły potrzeba, by złamać betonowy krawężnik? Na te i inne pytania można było uzyskać odpowiedź podczas Dnia Otwartego Laboratorium Drogowego. Zamiast uroczystego otwarcia był dzień otwarty. W ciągu kilku godzin nową siedzibę laboratorium drogowego zwiedziły setki osób. Byli m.in. uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych w Olsztynie, studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, przedstawiciele firm drogowych, zarządców dróg.
Po latach starań, w styczniu br. laboratorium drogowe olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uzyskało nową siedzibę, odpowiadającą coraz wyższym wymaganiom stawianym nowoczesnemu systemowi kontroli jakości przy budowie i utrzymaniu dróg. Dotychczasowa siedziba laboratorium znajdująca się w piwnicach budynku biura GDDKiA w Olsztynie stała się niewystarczająca dla coraz nowocześniejszych technologii i urządzeń stosowanych w badaniach jakości dróg oraz skali inwestycji drogowych prowadzonych przez olsztyński oddział GDDKiA.
Przy ul. Sokolej w Gutkowie powstał obiekt, w którym znalazły się pracownie: mieszanek mineralno-asfaltowych, betonów, diagnostyki nawierzchni, kruszyw, gruntów i geotechniki oraz chemicznej. Prace przy budowie laboratorium drogowego trwały od czerwca 2010 r., kosztowały 8,7 mln zł i zakończyły się 2 listopada 2011 r. uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie obiektu. Nowe laboratorium zostało wyposażone w nowy sprzęt o wartości ponad 7 mln zł, który zastąpił stare, wyeksploatowane urządzenia.
Większa powierzchnia laboratorium pozwoliła również na zwiększenie liczby urządzeń, co znacznie zwiększy tempo badań. Nowymi urządzeniami są profilograf i georadar. Zakupione zostały jeszcze w trakcie budowy laboratorium i są już od ok. 1,5 roku wykorzystywane.
Georadar bada grubość warstw konstrukcyjnych drogi metodą nieinwazyjną – wcześniej trzeba było wykonywać odwierty, co uszkadzało nawierzchnię i było badaniem punktowym, prowadzonym wyrywkowo. Georadarem można zbadać konstrukcję drogi na całym budowanym odcinku dużo szybciej i nie uszkadzając nawierzchni.
Profilograf z kolei to urządzenie, które oprócz badania równości nawierzchni, mierzy również geometrię drogi czyli spadki podłużne i poprzeczne, koleiny, komfort jazdy, oblicza wskaźnik szorstkości. Urządzenie to zastąpiło planograf i łatę czterometrową, którymi dotychczas mierzono wyłącznie równość.
Podstawowe zadania laboratorium drogowego:
Laboratorium Drogowe wczoraj i dziś - prezentacja