Postępowanie środowiskowe w sprawie zachodniej obwodnicy Lublina było zgodne z prawem
Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił kasację złożoną przez lubelski Oddział GDDKiA dotyczącą uchylenia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w sprawie decyzji środowiskowej dla zachodniej obwodnicy Lublina. Sąd uznał, że wariantowanie przebiegu trasy przeprowadzono na etapie uzyskiwania decyzji lokalizacyjnej, która była poddawana kontroli zarówno przez Wojewódzki jak i Naczelny Sąd Administracyjny.

Dzisiejszym orzeczeniem Naczelny Sąd Administracyjny uchyli wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 14 lipca ub. roku przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. Przy ponownym rozpatrywaniu sędziowie muszą uwzględnić stanowisko NSA mówiące o tym że przeprowadzone przed laty postępowanie środowiskowe było zgodne z ówcześnie obowiązującym prawem i nie ma potrzeby oceny dodatkowych wariantów.

Decyzja NSA przybliża realizację zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19, od budowanego właśnie węzła Dąbrowica do węzła Konopnica. GDDKiA Lublin posiada już kompletną dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację. Przejęto też 95 proc. nieruchomości uwzględnionych w wydanej wcześniej decyzji lokalizacyjnej.

Kalendarium przygotowań zachodniej obwodnicy Lublina:

1998 r. – Pierwsze prace dotyczące przebiegu drogi ekspresowej S19 na odcinku zachodniej obwodnicy Lublina. Zaproponowano trzy warianty przebiegu trasy.

2000 - 2001 r. – Opracowano Koncepcję programową zachodniej obwodnicy Lublina rozpatrując sześć wariantów przebiegu. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Publicznych przyjęła przebieg trasy według połączonych dwóch wariantów: IV i V

2003 r. – Grupa radnych Gminy Konopnica proponuje kolejny, siódmy wariant, który po przeprowadzonej analizie okazuje się droższy w realizacji.

2.05.2005 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Dąbrowica (włącznie) – do granicy z gminą Konopnica, na długości 4,270 km.

30.08.2005 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na terenie gminy Konopnica, na odcinku od granicy z gminą Jastków do włączenia do istniejącej drogi krajowej nr 19, na długości 7,197 km.

27.10.2005 r. – Minister Infrastruktury utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję lokalizacyjną dla S19 w. Dąbrowica – w. Konopnica, na terenie gminy Konopnica.

30.11.2006 r. – Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę od decyzji lokalizacyjnej.

9.08.2007 r. – Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od wyroku WSA w Warszawie w sprawie ustalenia lokalizacji drogi ekspresowej.

2007 r. - opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko.

4.01.2008 r. – Złożono do Urzędu Wojewódzkiego wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, który przekazano do rozpatrzenia nowopowstałej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

20.03.2009 r. - Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

2.11.2009 r. - Generalny Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję.

14.07.2011 r. - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję GDOŚ.

6.03.2012 r. - Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnia skargę kasacyjną złożoną przez GDDKiA, uchyla wyrok WSA i przekazuje do ponownego rozpatrzenia.

 

Więcej informacji o inwestycji