Inwestycyjne przymiarki
Dokończenie 45,6-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Konina do Dąbia (i dalej aż pod Łódź), modernizacja drogi nr 11 Poznań-Kórnik do parametrów drogi ekspresowej i budowa obwodnic: Konina w rejonie Starego Miasta i Nowych Skalmierzyc na drodze nr 25 oraz Borka na drodze nr 12 to najważniejsze zamierzenia oddziału poznańskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rok 2006. Oprócz tego w planie jest odnowa 80-90 kilometrów nawierzchni na liczącej 1412 km sieci dróg krajowych w Wielkopolsce.

Zima, to w drogownictwie czas przygotowań do prac remontowo-modernizacyjnych w kolejnym roku. Poważne prace drogowe można prowadzić jedynie od kwietnia do początków listopada. Praktyka ostatnich lat dowodzi jednak, że wiosna w drogownictwie zaczyna się na dobre z początkiem lata. To skutek skomplikowanych procedur przetargowych i nader licznych odwołań i unieważnień przetargów, z inicjatywy konkurujących o zlecenia firm drogowych.


 


Najlepiej byłoby przyspieszyć cały proces przygotowawczy o dwa, trzy miesiące, żeby odwołania rozstrzygane były na przedwiośniu. Niestety konstruowanie planu rocznego można rozpocząć dopiero po uchwaleniu budżetu państwa i dokładnym rozdysponowaniu pieniędzy na inwestycje i remonty dróg. A tego można się spodziewać dopiero w końcu stycznia, bądź w lutym 2006. Dlatego na razie oddział poznański GDDKiA czyni jedynie przymiarki do planu na 2006 rok.


 


Pewna jest kontynuacja budowy A2. W roku 2005 pochłonęła ona 550 z 900 mln zł przyznanych Wielkopolsce na drogi krajowe i autostrady. Na dokończenie czeka kilka obiektów mostowych nad autostradą. Wtedy można będzie „uciąglić” autostradowe jezdnie, które w listopadzie 2005 były gotowe w około 85 procentach. Oddanie do użytku łącznie 104 km nowych odcinków autostrady A2 od Konina do Strykowa pod Łodzią przewiduje się latem 2006.


 


Kolejnym zadaniem, do którego oddział poznański GDDKiA przymierza się już drugi rok, jest modernizacja 14 kilometrów drogi krajowej nr 11, od węzła autostradowego Krzesiny do Kórnika. Ta dwujezdniowa droga, wybudowana w 1976 roku, obciążona ruchem około 25 tysięcy pojazdów na dobę, jest już bardzo wyeksploatowana. Po przebudowie ma uzyskać parametry dwujezdniowej drogi ekspresowej. Zbudowanych będzie pięć skrzyżowań dwupoziomowych: z drogą nr 433, przed i za wiaduktem w Gądkach, oraz w Kórniku na zjazdach do miasta od strony Poznania i Środy. Szacowany koszt tej inwestycji ok. 220 mln zł. Przetarg na modernizację drogi nr 11 jest bliski rozstrzygnięcia – sąd musi rozsądzić już tylko jedno odwołanie. Jest już część pozwoleń na budowę, pozostałe powinny być udzielone przed końcem zimy.


 


Przygotowania do budowy obwodnic Starego Miasta pod Koninem, Nowych Skalmierzyc i Borku Wielkopolskim także są już na ukończeniu; wykupiono większość gruntów. Obwodnica Konina wraz z mostem przez Wartę jest zadaniem Prezydenta m. Konina, natomiast jej odcinek w rejonie Starego Miasta zadaniem GDDKiA. Aby rozpocząć procedury przetargowe na wykonawstwo tych zadań, inwestor musi mieć gotową i uaktualnioną dokumentację techniczną, ważne podkłady geodezyjne i uzgodnienia z licznymi instytucjami. Te procedury pochłaniają większość czasu przeznaczonego na przygotowanie projektów. Najważniejsze jest jednak wpisanie tych zadań do planu inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. A na dziś wszystkie trzy wielkopolskie obwodnice – Starego Miasta, Borka i Nowych Skalmierzyc – są w grupie zadań warunkowo rozważanych w planie na rok 2006 i możliwych do skreślenia…

11.jpg
Dzisiejsze jednopoziomowe skrzyżowania na 11 w rejonie Gądek, gdzie są wielkie bazy logistyczne, rodzą duże zagrożenia dla ruchu.  
2_25.jpg
Odcinek drogi nr 2 i 25 między węzłem autostradowym w Koninie a skrzyżowaniem z drogą nr 72 do Łodzi jest zdewastowany przez nadmierny ruch  

25.jpg
Od tego miejsca pod Nowymi Skalmierzycami rozpocznie się budowa obwodnicy na drodze nr 25  
12.jpg
Dziś droga nr 12 wiedzie przez ciasne uliczki Borka Wielkopolskiego