Komunikat Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach w sprawie budowy zabezpieczeń przeciwhałasowych wzdłuż drogi ekspresowej S-1 na odcinku Bielsko-Biała – Cieszyn


Zgodnie z zapisami decyzji o Pozwoleniu na budowę dla poszczególnych odcinków drogi S-1 Bielsko-Biała - Cieszyn sporządzono analizę porealizacyjną, m.in. w zakresie hałasu komunikacyjnego, by określić rzeczywiste oddziaływanie hałasu pochodzące od ruchu pojazdów poruszających się po S-1. Wyniki tej analizy, które wskazują, że na analizowanym odcinku trasy ekspresowej S-1 konieczne jest wdrożenia programu naprawczego poprzez dobudowę i rozbudowę ekranów akustycznych, przekazano do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. W 2010 roku wykonano weryfikacyjne pomiary hałasu oraz opracowano koncepcję rozwiązań wariantowych i projekt zabezpieczeń przeciwhałasowych.

GDDKiA, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zobowiązana jest chronić akustycznie tereny wyznaczone do ochrony, czyli m.in. tereny zabudowy mieszkalnej, na podstawie Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego uzyskanych z gmin.

W wyniku przeprowadzonych analiz podjęto działania naprawcze – dobudowę lub rozbudowę istniejących ekranów, z uwagi na przekroczenia norm hałasu na terenach chronionych, co wynika z rosnącego stale natężenia ruchu przy dużym udziale procentowym pojazdów ciężkich. Przekroczenie norm hałasu na terenach chronionych akustycznie na przedmiotowym odcinku S-1 potwierdza również ostatnia seria okresowych pomiarów hałasu (wiosna, jesień 2011) wykonywana zgodnie z art. 175 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 2 października 2007 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów w środowisku substancji lub energii przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem, portem.

Materiały zastosowane dla ochrony przed hałasem terenów przylegających do S-1 to ekrany akustyczne z funkcją pochłaniania hałasu, m.in. ekrany zrębko-betonowe. Wszystkie osoby zainteresowane budową ekranów mogły zapoznać się z projektem budowlano-wykonawczym. Realizacja przedmiotowego zadania jest prowadzona w oparciu o zgłoszenie robót nie wymagających pozwolenia na budowę (zgodnie z załącznikiem nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – Dz. U. 2003 nr 220, poz. 2181 ze zm.). W związku z powyższym przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. 2010 nr 243 poz. 1623 ze zm.) w zakresie konieczności uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę nie stosuje się. Tym samym nie zachodzi obowiązek informowania właścicieli nieruchomości sąsiadujących, prowadzenia konsultacji społecznych ani opiniowania koncepcji rozwiązań oraz projektu budowlanego przez ograny administracji samorządowej.

 

W 2011 roku rozpoczęto budowę i przebudowę ekranów przy S-1 następujących odcinkach: Obwodowa Grodźca Śląskiego, Bielsko-Biała – Jasienica, Cieszyn. Na odcinku Bielsko-Biała – Jasienica prace nadal są prowadzone, zamontowano wszystkie konstrukcje stalowe, w najbliższym czasie montowane będzie wypełnienie ekranu akustycznego. Wszystkie niezbędne do tego materiały zostały już zamówione przez Wykonawców. Podczas projektowania ekranów akustycznych przy trasie S-1 założono ponowne wykorzystanie istniejących wypełnień ekranów, które mają udowodnioną wysoką skuteczność pochłaniania hałasu.