11 kwietnia 2012 r. odbyło się posiedzenie ZOPI (Zespołu Opiniowania Projektów Inwestycyjnych), na którym zaprezentowano Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla budowy drogi krajowej nr 16 Mrągowo-Orzysz-Ełk.
Z przedstawionych analiz wynika, że najkorzystniejszym pod względem środowiskowym jest wariant III. Jest on jednak najmniej korzystny pod względem ekonomicznym. Wariant IVa, przebiegający w korytarzu zbliżonym do istniejącej dk 16 jest najkorzystniejszy pod względem transportowym, ekonomicznym, społecznym i ekologicznym, jednak koliduje z obszarem Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Błotnego Baranowo. Unijne dyrektywy zakazują prowadzenia inwestycji na terenie obszaru Natura 2000, jeśli istnieje wariant alternatywny, omijający chronione siedlisko.
Według szacunków STEŚ wariant III będzie ok. 360 mln zł netto droższy od wariantu IVa. Jednak to nie ta różnica jest najistotniejsza a wewnętrzna stopa zwrotu czyli porównanie kosztów do korzyści. Dla wariantu IVa wynosi ona 10,85%, dla III – 1,69%. Inwestycja jest opłacalna, gdy wewnętrzna stopa zwrotu wynosi co najmniej 5%, co oznacza, że nakłady na drogę zwrócą się po 20 latach. Wynika z tego, że droga w wariancie IVa zwróci się po 10 latach, a w wariancie III po 60 latach.
Przy obliczaniu wewnętrznej stopy zwrotu porównuje się poniesione nakłady na budowę drogi z planowanymi zyskami w postaci oszczędności paliwa, oszczędności czasu kierowców, zmniejszenia kosztów wypadków drogowych, pracy przewozowej.
Obecnie analizujemy wniesione na posiedzeniu ZOPI uwagi oraz czekamy na pisemne opinie samorządów. Następnie całość dokumentacji wraz z rekomendacją Oddziału w Olsztynie przekażemy do GDDKiA w Warszawie. Kolejnym etapem będzie posiedzenie KOPI (Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych powołanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad), na którym zostanie podjęta decyzja w sprawie wariantu rekomendowanego we wniosku do RDOŚ o wydanie decyzji środowiskowej.
Więcej informacji na temat planowanej rozbudowy dk 16: