Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu informuje, że sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 15 z ul. Odzyskania Niepodległości w Trzemesznie została oddana do użytku 8.12.2009 roku i w sposób niekwestionowany poprawiła bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu. Wypadki, które miały miejsce- według danych przekazanych przez Policję- spowodowane były :
- w pierwszy przypadku przyczyną było wjechanie jednego z pojazdów na czerwonym świetle;
- w drugim przypadku nie działała sygnalizacja świetlna, co z kolei było skutkiem przerwy w dostawie energii elektrycznej.
Sygnalizacja zdecydowanie poprawiła bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu - wypadek śmiertelny, który wydarzył się w 2011 roku spowodowany był właśnie niedziałaniem sygnalizacji z powodu braku zasilania.
We współpracy z policją GDDKiA Oddział w Poznaniu sprawdził działanie sygnalizacji. Z raportu wynika, że :
” po przeanalizowaniu logów sterownika nie odnotowano żadnych błędów , co mogłoby prowadzić do nieprawidłowej pracy sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu.”
Ponadto, w wyniku „wizji lokalnej” ustalono, że częste awarie zasilania urządzeń sygnalizacji w Trzemesznie mają związek z budową hipermarketu TESCO i zasilania go w energię, ze słupa z którego zasilany jest sterownik. Wynikiem są spadki napięć i czasowe wyłączenia energii elektrycznej. W związku z tym podjęto decyzję o doposażeniu sterownika w urządzenie do podtrzymywania zasilania, co zostało wykonane w listopadzie 2011 r. Po przeprowadzeniu analizy pracy sygnalizacji w systemie monitoringu firmy Vialis, wykluczona została techniczna możliwość wyświetlania na dwóch sygnalizatorach dla grup kolizyjnych sygnału zielonego.
GDDKiA informuje, że do sytuacji zagrożenia dochodzi w sytuacji, kiedy kilka pojazdów z wlotu podporządkowanego wjeżdża na skrzyżowanie i realizuje manewr skrętu w lewo nie mając pewności czy będą mogli je opuścić. Kierowcy Ci muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym na wprost i w efekcie, pozostają na skrzyżowaniu na tyle długo, że kończy się zarówno sygnał zielony dla ich grupy jak i mija czas międzyzielony do grup na kierunku głównym. Do takiej sytuacji dochodzi tylko w przypadku gdy pojazdy wjeżdżają na żółtym sygnale lub ustawiają się jako 4 i dalszy pojazd na skręcie w lewo z wlotu podporządkowanego.
W związku z powyższym wypadki, które miały miejsce nie są skutkiem nieprawidłowo działającej sygnalizacji lecz nieprawidłowych zachowań kierowców.
W dniu 05.04.2012r. zostały wprowadzone do programu wydłużone o 2 - 3 s wartości czasów międzyzielonych, wyliczone na podstawie przyjętych nowych prędkości ewakuacji i dojazdu wynikających z nieprawidłowych zachowań kierowców na omawianym skrzyżowaniu.
źródło:
GDDKiA O/Poznań
17.04.2012