Boegl & Krysl buduje odcinek C autostrady A2 w ramach umowy zawartej z konsorcjum DSS-Boegl a Krysl w sierpniu 2011 roku, po wypowiedzeniu kontraktu poprzedniemu wykonawcy – konsorcjum Covec. Przeprowadzone konsultacje techniczne z potencjalnymi wykonawcami oraz udzielenia zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki zostało pozytywnie ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Przypomnijmy, 13 czerwca 2011 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o odstąpieniu od umów z chińskim konsorcjum, które budowało odcinki A i C autostrady A2. Konsorcjum żądało bowiem od GDDKiA dodatkowego miliarda złotych za dokończenie budowy. Prawidłowość i zasadność dokonania odstąpienia (w analogicznych okolicznościach na odcinku A) została potwierdzona również w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie. W konsultacji z Ministerstwem Infrastruktury, przeanalizowane zostały dwie ścieżki dalszego postępowania dotyczące sposobu szybkiego wyłonienia nowych wykonawców zgodnie z prawem zamówień publicznych - w wyniku przetargu albo procedury negocjacyjnej. Przebadano okoliczności techniczne, funkcjonalne, ekonomiczne i prawne obu rozwiązań, tak, by wybrać najbardziej optymalny tryb dalszego postępowania - z punktu widzenia interesu społecznego oraz interesu Skarbu Państwa.
Tryb, w jakim dokonano wyboru wykonawcy został uzgodniony z Ministrem Infrastruktury, który zasięgnął uprzednio w tej sprawie opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych potwierdzającej zaistnienie w przedmiotowych okolicznościach przesłanek do udzielenia zamówienia z wolnej ręki.
Prawidłowość trybu potwierdziła także Najwyższa Izba Kontroli w wystąpieniach pokontrolnych ze stycznia 2012 roku.
Pełna transparentność
Od 28 czerwca 2011 roku niezależne komisje w oddziałach GDDKiA w Łodzi (odcinek A) i Warszawie (odcinek C) prowadziły konsultacje techniczne łącznie z 26 podmiotami, które wyraziły zainteresowanie kontynuacją budowy dwóch odcinków A2. Następnie z wyłonionymi w wyniku konsultacji technicznych wykonawcami prowadzone były przez komisje przetargowe negocjacje warunków umów. W procesie tym brali udział obserwatorzy z Ministerstwa Infrastruktury i Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
W dniu 1 sierpnia 2011 roku, w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust 1 pkt 3 ustawo Prawo zamówień publicznych, podpisano umowę na kontynuację projektowania i budowy odcinka C autostrady A2 z konsorcjum firm Boegl a Krysl i DSS. Umowa została podpisana na kwotę niższą od sum żądanych za dokończenie budowy przez chińskie konsorcjum oraz zbliżona do drugich w kolejności cenowej ofert z pierwotnego przetargu z 2009 roku.
Monitorowanie finansów wykonawcy
Wybrany w toku negocjacji wykonawca – konsorcjum firm - gwarantował bezpieczeństwo finansowe realizacji kontraktu. Taką gwarancję dawała od samego początku stabilna finansowo spółka Boegl a Krysl. W początkowym etapie realizacji kontraktu – w okresie sierpień 2011 – marzec 2012 liderem konsorcjum była spółka Dolnośląskie Surowce Skalne. W marcu 2012 roku liderowanie przejęła czeska firma Boegl a Krysl. Jest to zmiana układu sił wewnątrz konsorcjum, nie powodująca konieczności zmian umowy, zgodnie z którą realizowana jest budowa odcinka C autostrady A2 od sierpnia 2011 roku.
Załączniki:
1. wystąpienia pokontrolne NIK z oceną pozytywną dla GDDKiA
2. wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 7 grudnia 2011 roku