Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego - sprawozdanie za 2011 rok


Sieć dróg krajowych, dla których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wynosiła na koniec 2011 roku ponad 16,9 tys. km.  Długość ta stanowi jedynie około 5% długości wszystkich dróg w Polsce, ale realizowanych jest na niej ok. 37% pracy przewozowej wykonywanej na wszystkich drogach publicznych.

 

W zarządzie GDDKiA wg stanu na koniec 2012 roku znajduje się:

- 1366 km autostrad

- 1097 km dróg ekspresowych

- 15 157 km pozostałych klas dróg krajowych

 

Sprawozdanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z działań na rzecz poprawy BRD za 2011 rok

W ramach Programu „Drogi Zaufania” – program ochrony życia oraz realizowanego w jego ramach Programu Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych -  w 2011 roku zrealizowano na drogach krajowych 88 zadań, których koszt realizacji wyniósł 137,4 mln zł.

W zakresie rzeczowym wykonano m.in. następujące inwestycje:

- skrzyżowania – 53 szt.,

- zatoki autobusowe – 70 szt.,

- sygnalizacja świetlna – 14 szt.,

- chodniki, ciągi pieszo-rowerowe (-jezdne) – ponad 48,3 km,

- poprawa BRD z uspokojeniem ruchu – w 65 miejscach,

- bariery ochronne – na ponad 3,4 km,

- przejścia dla pieszych  – 45 szt.,

- oświetlenie przejść dla pieszych – 42,

- kładki dla pieszych – 1 szt.

       

Ponadto w roku 2011 poza Programem„Drogi Zaufania” wykonano:235 dodatkowe zadania poprawiające jakość i bezpieczeństwo dróg krajowych o wartości prawie 312 mln zł. W ramach tych zadań przebudowano i wyremontowano ok. 38 km ciągów pieszych,  poddano renowacji ok. 138 km rowów odwadniających, wykonano lub odnowiono
75 przepustów, wykonano 5 obiektów inżynierskich oraz przebudowano i poprawiono warunki ruchu na 137 skrzyżowaniach, zaś w 23 miejscowościach zastosowano elementy uspokojenia ruchu.

 

Statystyka wypadków na drogach krajowych w roku 2011 w stosunku do roku 2010 prezentuje poniższe zestawienie:    

 

 

2011

2010

różnica

różnica w %

liczba wypadków

7 991

8 096

-105

-1,3

liczba zabitych

1 513

1 416

97

6,8

liczba rannych

10 728

11 263

-535

-4,7

 

Uzupełniająco do działań inżynieryjnych prowadzonych w 2011 roku przez GDDKiA w ramach realizacji kompleksowego programu bezpieczeństwa pn. „Drogi zaufania“, prowadzone były działania informacyjno-edukacyjne w tematyce brd.

 

Kampania informacyjno-edukacyjna zrealizowana w 2011 roku była prowadzona pod hasłem „Złe nawyki dobrych kierowców" obejmując trzy obszary oddziaływania:

1) uświadamianie ryzyka nieracjonalnych zachowań na drodze,

2) ponoszenie poziomu wiedzy i umiejętności oraz

3) skłanianie do samooceny własnych zachowań.

 

Kampania została oparta na matrycy edukacyjnej GDE (Goals for Drivers Education), opracowanej w wyniku projektu badawczego zrealizowanego w 1999 r. w Unii Europejskiej pod akronimem GADGET (Guardian Automibile Drivers trought Guidance, Education and Technology).

 

Przekazy koncentrowały się na prezentowaniu dokumentalnych narracji osób zajmujących się zawodowo bezpieczeństwem drogowym: specjalisty medycyny sądowej, ratownika medycznego, prokuratora, księdza. Doświadczenia zawodowe wskazanych bohaterów, pozbawione służbowego uniformu  w kreacjach prezentują  prawdziwie wstrząsające relacje o doświadczanych na co dzień dramatach ludzi, ofiarach i sprawcach wypadków oraz ich rodzinach. Różnorodne narracje, spięły klamrą uniwersalne przesłanie: przyczyną każdej tragedii drogowej jest nieracjonalne zachowanie użytkownika drogi.

 

W 2011 roku w ramach projektu „Drogi zaufania” – program ochrony życia i zdrowia ludzi na drogach krajowych:

 

- zostały zorganizowane 4 happeningi edukacyjne z rozbudowanym programem działań szkoleniowych i informacyjnych oraz aktywnym udziałem widzów w centralnych punktach miast znajdujących się przy drogach krajowych. Ponadto przy drogach krajowych w całej Polsce oraz na Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach odbyło się 90  happeningów statycznych w formie rozbudowanej inscenizacji. Na poboczach ww. dróg ustawione były tzw. „zegary śmierci”, czyli tablice pokazujące liczbę tragicznych wypadków w kraju.

 

- zostały przeprowadzone 3 specjalistyczne seminaria dotyczące problematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowym dla osób zajmujących się zawodowo tematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym jedno dla dziennikarzy oraz study tour na terytorium Ukrainy dla polskich dziennikarzy zajmujących się tematyką brd; 

- w grudniu 2011 roku, w Toruniu został zorganizowany Międzynarodowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pt.: „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, jako wynik synergii podejmowanych działań”. Kongresowi towarzyszyła debata pt. „Bezpieczeństwo Drogowe. Wydatek czy inwestycja” emitowana na antenie TVN CNBC;

 

By zwiększyć efektywność działań informacyjno-edukacyjnych  w zakresie bezpieczeństwa drogowego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizowała w 2011 roku, w czerwcu, w okresie wzmożonych wyjazdów na wakacje, przedsięwzięcie pod nazwą: Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa – Weekend bez ofiar. Akcja odbyła się po raz drugi (pierwsza miała miejsce w sierpniu 2010 roku).

 

Celem akcji było uzmysłowienie opinii publicznej, że dla zmniejszenia liczby wypadków drogowych oraz ich śmiertelnych ofiar potrzeba wspólnej mobilizacji zarówno służb nadzoru ruchu drogowego, ale również użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. W sferze komunikacji działania miały charakter wspólnotowy, ich celem było wyzwolenie w Polakach poczucia wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo drogowe, które powinno być traktowane jako dobro publiczne.

 

Partnerami przedsięwzięcia byli: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komenda Główna Policji, Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Ministerstwo Zdrowia, PKP PLK. Do akcji przystąpiły także ogólnopolskie i regionalne media oraz różnego rodzaju instytucje i stowarzyszenia zaangażowane w działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

W ramach akcji prowadzone były działania edukacyjne – za pośrednictwem mediów, upowszechniając wiedzę o praktycznych aspektach bezpieczeństwa drogowego, a także na organizowanych  rodzinnych piknikach edukacyjnych. W Inowrocławiu, Załuskach,  Łodzi i Warszawie na specjalnych platformach można było sprawdzić, czym grozi jazda bez zapiętych pasów, a także jak zachowuje się ciało kierowcy podczas dachowania. Uczestnicy happeningów mieli też szansę przejść kurs pierwszej pomocy, sprawdzić na elektronicznych symulatorach znajomość przepisów ruchu drogowego oraz spróbować swoich sił za kierownicą ciężarówki i autobusu. Finał Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa odbył się w Warszawie na polach Parku Szczęśliwickiego.

 

Do Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa dołączyło też wiele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, które w weekend 24-26 czerwca 2011 roku prowadziły także działania edukacyjne. Sprawna współpraca wszystkich służb pokazała, że możliwa jest synergia działań inżynierskich, edukacyjnych, nadzoru nad ruchem oraz ratownictwa medycznego.