Zimowe utrzymanie dróg
222 pługi, w tym 10 wirnikowych, 23 równiarki, 11 spycharek, 48 solarek i 6 piaskarek bronić ma przejezdności prawie 1500 kilometrów jezdni dróg krajowych w Wielkopolsce, w razie opadów śniegu lub wystąpienia śliskości zimowej (gołoledzi, szronu, szadzi, lodowicy). Ten sprzęt należy do sześciu przedsiębiorstw drogowych, z którymi oddział poznański GDDKiA zawarł trzyletnie kontrakty na zimowe utrzymanie dróg. Do posypywania jezdni zgromadzono 2000 ton soli drogowej, 4000 ton solanki i 500 ton materiałów uszorstniających. Wszystkie solarki zostały wyposażone w nadajniki GPS oraz czujniki posypu. Dzięki temu możliwe jest kontrolowanie ich umiejscowienia, oraz odtworzenie czasu i miejsca wykonanych wcześniej prac. Wiarygodne informacje o warunkach atmosferycznych na poszczególnych drogach nadzór otrzymuje z 40 przydrożnych stacji pogodowych. 26 spośród nich wyposażono także w kamery tv do monitorowania warunków ruchu.

Jak przed każdą zimą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad określiła standardy zimowego utrzymania dróg. Na wielkopolskich drogach obowiązują trzy standardy: II+, II i III, czyli drugi podwyższony, drugi i trzeci.


Standard II+ obowiązuje na 250,9 km jezdni dróg: w ciągu „dwójki” tam, gdzie nie jest drogą alternatywną do autostrady A2, oraz na drodze 25 od węzła „Modła” na A2 do granic Konina, na „ósemce” (Wrocław-Warszawa) od granicy województwa dolnośląskiego, przez Kępno, do granicy z województwem łódzkim oraz na „piątce” na obwodnicy Śmigla.


Dominuje standard II, który obejmuje aż 1160,48 km jezdni dróg krajowych w Wielkopolsce. To całe ciągi lub fragmenty dróg nr: 5, 10, 11, 12, 15, 22, 24, 25, 32, 36, 72 i 92.


85,24 km jezdni będzie utrzymywanych w standardzie III. To odcinki dróg: 15, 25, 36, 39 i 83.


W standardzie II+ pługi powinny usunąć śnieg luźny z jezdni w ciągu czterech godzin od ustania opadu, a błoto pośniegowe do sześciu godzin. Nie dopuszcza się występowania śniegu zajeżdżonego i zasp. Gołoledź (szron, szadź) powinna zostać zwalczona najdalej w trzy godziny od jej stwierdzenia, a śliskość pośniegowa lub lodowica do czterech godzin.


W standardzie II dopuszcza się występowanie na jezdni śniegu luźnego do czterech godzin, a błota pośniegowego do sześciu godzin po ustaniu opadu. Na drodze może pozostać śnieg zajeżdżony, nie utrudniający ruchu.


W standardzie III jezdnia powinna być odśnieżona na całej długości i szerokości ze śniegu luźnego i zajeżdżonego w ciągu sześciu godzin od ustania opadu i posypana w rejonach skrzyżowań, przystanków, na pochyłościach ponad 4% oraz w innych niebezpiecznych miejscach, ustalonych przez zarządcę drogi. Śliskość zimowa na tych drogach powinna być usunięta do 5-6 godzin od stwierdzenia jej występowania.


Te normy mogą jednak nie zostać dotrzymane, w razie wystąpienia katastrofalnych opadów. Na przeszkodzie w sprawnej walce ze skutkami zimy mogą stanąć także użytkownicy dróg, jeżeli będą blokować dojazd pługom, solarkom i piaskarkom.


Dlatego drogowcy zwracają się do kierowców z apelem o nie utrudnianie im przejazdu. Niewskazane jest wyprzedzanie na drodze pracującego sprzętu odśnieżającego i posypującego jezdnie. Działania służb drogowych mają na celu złagodzenie skutków ataków zimy, nie mogą jednak całkowicie ich zlikwidować. Kierowcy muszą dostosować prędkość i plany podróży do warunków meteorologicznych.


Bieżące informacje o przejezdności dróg krajowych w Wielkopolsce są na tej stronie internetowej, a także można je uzyskać telefonicznie nr. 0-61/866 58 34 lub 0-61/864 63 53.
zdje1.jpgzdje2.jpg