W związku z uchyleniem 13 marca 2012 r. decyzji środowiskowej dla północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna, złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Spręcowo-Olsztyn jest bezzasadny. Przygotowana dokumentacja techniczna stała się nieaktualna z chwilą, gdy zabrakło wyjściowego elementu jakim był przebieg obwodnicy zatwierdzony prawomocną decyzją środowiskową.
Przebudowa odcinka Spręcowo - Olsztyn była przygotowywana łącznie z północno-wschodnią obwodnicą Olsztyna jako uzupełnienie układu komunikacyjnego na północ od Olsztyna. Po wybudowaniu obwodnicy Olsztyna obecna droga krajowa nr 51 na odcinku Dywity – Olsztyn stałaby się drogą gminną, obsługującą ruch lokalny i będącą zjazdem z obwodnicy w kierunku Olsztyna, dlatego dokumentację techniczną tego zadania została wykonana przy założeniu przeniesienia ruchu tranzytowego na obwodnicę miasta. Obwodnica wpływa istotnie na przyjmowane dla dk 51 parametry, ruch na tej drodze i tym samym jej wyposażenie, więc bez znajomości lokalizacji obwodnicy projektowanie tego odcinka jest nieracjonalne i nieekonomiczne. Inwestycje te można rozdzielić jedynie w przypadku, gdy rezygnujemy całkowicie z płn. – wsch. obwodnicy Olsztyna i główny ciąg dk 51 zostaje w śladzie istniejącej drogi krajowej. Takie postawienie sprawy kłóci się jednak z zasadą trasowania dróg krajowych, której istotą jest wyprowadzanie ruchu tranzytowego z aglomeracji miejskich celem odciążenia układu miejskiego i tym samym zmniejszenia uciążliwości dla mieszkańców. Z tego też powodu, a także z przyczyn formalnych (w związku z brakiem możliwości realizacji odcinka w rekomendowanym wariancie A, który kończył się na pn.-wsch. obwodnicy, wniosek nie zawiera ani jednego wariantu alternatywnego wymaganego prawem), wniosek o wydanie decyzji środowiskowej należy wycofać.