Budowa największego węzła w północnej Polsce zakończona
Po trzy pasy ruchu w każdym kierunku i węzeł typu koniczyna z łącznicą półbezpośrednią zyskali kierowcy na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta.

W obecności ministra Sławomira Nowaka została symbolicznie zakończona budowa największego węzła w północnej Polsce: węzła zespolonego Karczemki w Gdańsku na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta. Na długości prawie 3,5 km droga GDDKiAekspresowa zyskała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a na skrzyżowaniu z Trasą W-Z (ul. Armii Krajowej) powstał węzeł typu koniczyna z łącznicą półbezpośrednią – drogą, którą kierowcy jadą od strony Gdyni i włączają się płynnie w drogę prowadzącą do centrum Gdańska. Okazją do symbolicznego zakończenia inwestycji było przekazanie dziesiątej i ostatniej decyzji pozwolenia na użytkowanie, którą Robertowi Marszałkowi, dyrektorowi gdańskiego Oddziału GDDKiA, wręczył Grzegorz Stosik, Pomorski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Minister Nowak podkreślił, że po okresie trudności w przejeździe przez ten węzeł spowodowanych budową, kierowcy mogą wreszcie cieszyć się wygodną, bezpieczną drogą. Podziękował także osobom zaangażowanym w ten projekt ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z nadzoru inwestorskiego i firmy wykonawczej.

Węzeł Karczemki jest najważniejszą inwestycją na Euro 2012 prowadzoną przez gdański Oddział GDDKiA, ponieważ umożliwia on szybki, komfortowy i bezpieczny przejazd z lotniska do centrum Gdańska. Dzięki niemu, będzie można również wygodnie przejechać drogami rekomendowanymi na Euro – autostradą A1 i S6 Obwodnicą Trójmiasta.

 

 

Więcej o węźle:

 

Rozbudowa węzła Karczemki na drodze ekspresowej

S6 Obwodnicy Trójmiasta

Największy węzeł drogowy na północy Polski

 

Węzeł Karczemki jest największym węzłem drogowym w północnej Polsce. Dzięki niemu został odblokowany główny wylot z Gdańska w kierunku Kaszub. Ponadto zapewnia płynne połączenie centrum miasta z Obwodnicą Trójmiasta, gdzie wszystkie relacje odbywają się w sposób bezkolizyjny.

Inwestycja stanowi połączenie drogi ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta z drogą krajową nr 7. Zawiera dwa wielopoziomowe skrzyżowania drogowe, zasadnicze na przecięciu z Trasą W-Z i drugie, mniejsze przy wjeździe/zjeździe do centrum handlowego.

Węzeł zespolony Karczemki zapewnia szybkie i bezkolizyjne połączenie lotniska Rębiechowo oraz Obwodnicy Trójmiasta z centrum Gdańska, poprzez ostatni etap rozbudowy trasy W-Z. Z symulacji ruchu wynika jednoznacznie, że wjazd z Gdańska na Obwodnicę Trójmiasta będzie się odbywał bez żadnych utrudnień nawet dla ruchu prognozowanego na rok 2025. Poprzez zdecydowaną poprawę swobody ruchu zmniejszy się ilość wypadków oraz zdarzeń drogowych. Jednocześnie zmniejszy się zużycie paliwa i emisja spalin do środowiska.

W ramach rozbudowy węzeł Karczemki otrzymał kształt pełnej koniczyny. Powstanie jedenaście wiaduktów, przepust i kładka dla pieszych, a na Obwodnicy Trójmiasta dobudowany zostanie trzeci pas ruchu na odcinku ok. 3,5 km dla obu jezdni. Kierowcy jadący z Gdyni do centrum Gdańska doceniają już tzw. łącznicę półbezpośrednią - drogę, którą bezkolizyjnie zjeżdżają z Obwodnicy Trójmiasta i płynnie wjeżdżają na Trasę W-Z.

Długość budowanych dróg to 13,9 km, w tym: 3,4 km Obwodnica Trójmiasta i 10,5 km to łącznice i drogi zbiorcze.

Przebudowywane obiekty inżynierskie przewidują założenia dotyczące planowanej budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, z uwzględnieniem odpowiedniej rozpiętości wiaduktów i skrajni obiektów. Ponadto na węźle wykonano elementy infrastruktury sieci teletechnicznej związanych z budową Systemu Inteligentnego Sterowania Ruchem TRISTAR, który ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej.

Inwestycja będzie przyjazna środowisku, ponieważ spowoduje usprawnienie systemu komunikacyjnego, co bezpośrednio przełoży się na zmniejszenie zużycia paliwa, emisji spalin i zanieczyszczeń do środowiska. Ponadto na węźle zbudowano szereg elementów ekologicznych – pasy zieleni, przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

 

Koszt inwestycji: 267 391 884,22 zł (w tym 36 403 776,49 zł środki Auchan) Krajowy Fundusz Drogowy i współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko kwotą 173 932 648,46 zł;

 

Inwestor:        Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku

Wykonawca:   Budimex SA

Nadzór:              Polski Rejestr Statków SA

Projektant:      Transprojekt Gdański Sp. z o.o.

  

Kalendarium:

 

10.11.2006 r. – podpisanie umowy na projekty: koncepcyjny, budowlany i wykonawczy z Transprojektem Gdańskim Sp. z o.o.

14.09.2009 r. - wydana przez wojewodę pomorskiego decyzja zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID)

12.03.2010 r. – podpisanie umowy między GDDKiA Oddział w Gdańsku a Budimex SA

23.03.2010 r. – przekazanie wykonawcy placu budowy

10.09.2010 r. – podpisanie umowy o dofinansowaniu inwestycji przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

15.05.2012 r. – zakończenie inwestycji