28 kilometrów nowej autostrady A-1 na Śląsku


W dniu 1 czerwca 2012 roku do ruchu zostały oddane kolejne odcinki autostrady A-1 w województwie śląskim oraz odcinek drogi ekspresowej S-1. To prawie 28 km bezpiecznej, szerokiej i niezwykle istotnej dla regionu i kraju trasy od Pyrzowic (lotniska) do Zabrza, która na północy łączy się z drogą S-1, na południu zaś z istniejącą już autostradą A-1. Kierowcy na Śląsku mają już do dyspozycji 74 km A-1, która stanowi uzupełnienie wcześniej istniejących połączeń drogowych w najbardziej obciążonym ruchem województwie w Polsce.

 

• Odcinek Pyrzowice – Piekary Śląskie (16,1 km) autostrady A-1 realizowany był przez konsorcjum firm Budimex i Mostostal Warszawa od sierpnia 2009 roku. Ze względu na specyfikę regionu Górnego Śląska, dla konstrukcji autostrady koniecznym było zastosowanie szeregu zabezpieczeń na występowanie szkód górniczych. W okolicy węzła „Piekary Śląskie”, w utworach triasowych i karbońskich, stwierdzono rozwiniętą strefę aktywnego uskoku tektonicznego, zwanego Radzionkowskim.

 

• Odcinek Piekary Śląskie – Zabrze Północ (Wieszowa) autostrady A-1 o długości 12 km jest północną częścią kontraktu realizowanego przez hiszpańską firmą Dragados. Południową część, do węzła Gliwice Wschód (Maciejów), oddaliśmy do ruchu już w grudniu 2011 roku. Także na tym odcinku zastosowano zabezpieczenia dla konstrukcji drogi na występowanie szkód górniczych.

 

Szkody górnicze na tak dużą skalę występują tylko na Śląsku, w związku z czym tak ważne jest zastosowanie odpowiednich rozwiązań, by nowe odcinki dróg były trwałe i bezpieczne. Silnie zurbanizowany teren oraz szkody górnicze – to główny przyczynek do kosztów poniesionych na realizację odcinka Pyrzowice – Sośnica – Świerklany w wysokości ok. 7,8 mld zł. Ze względu na przebieg trasy przez obszar Natura 2000, utworzony dla ochrony nietoperzy, Wykonawca musiał dostosować cykl robót budowlanych do okresów zimowania i rozrodu tych cennych ssaków.

Prace na odcinku Piekary Śląskie – Zabrze Północ (Wieszowa) prowadzone będą do 28 września 2012 roku mimo oddania do ruchu terasy zasadniczej autostrady. Koniecznym jest wykonanie wszystkich łącznic na węźle „Bytom” oraz robót wykończeniowych wokół trasy A-1.

 

• Wraz z odcinkami autostrady A-1 do ruchu oddano także ponad 2-kilometrowy dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej S-1 od węzła „Pyrzowice” A-1 do węzła „Lotnisko” S-1, gdzie trasa ta łączy się z wybudowaną w 2006 roku jednojezdniową drogą ekspresową S-1 do Podwarpia.

 

Dzięki tym trzem oddanym do ruchu inwestycjom kierowcy zyskali nową jakość podróżowania - komfortowego połączenia aglomeracji Górnego Śląska z południowymi regionami województwa i sąsiadującymi województwami. Trasa ta stanowi doskonały skrót/tranzyt dla kierowców udających się na południe Europy.

 

Szerokiej drogi !