GDDKiA monitoruje sytuację na A4 i zobowiązuje Operatora do natychmiastowych działań w zakresie udrożnienia ruchu.
1 czerwca 2012r. uruchomiono System Poboru Opłat za przejazd 164 km odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem/Karwianami a Gliwicami/Żernicą. Niskie stawki opłat na autostradzie zarządzanej przez Państwo (0,10 gr/km dla poj. do 3,5t oraz 0,05 gr/km dla motocykli) sprawiły, że natężenie ruchu w tym ważnym korytarzu tranzytowym nie uległo zmniejszeniu. Kierowcy nie rezygnowali z przejazdu płatnym odcinkiem tej szybkiej trasy.
System Poboru Opłat testowano przed uruchomieniem
Przed uruchomieniem systemu poboru opłat 1 czerwca br. place poboru opłat (PPO) były w okresie 28 – 31 maja testowane na zasadzie wydawania biletów „zerowych” (tzw. dry-run). Bramki działały tak, jak miały funkcjonować docelowo, lecz nie dokonywano transakcji gotówkowych. Celem testów było zapoznanie kierowców i obsługi z funkcjonowaniem systemu w celu zapewnienia jego sprawnego działania w momencie rozpoczęcia poboru opłat.
Najważniejsze zadanie Operatora – gwarancja płynności ruchu i komfortu podróży!
Dzięki próbom przed uruchomieniem Systemu zaobserwowano, że należy zwiększyć efektywność obsługi automatów biletowych na pasach wjazdowych. Obsługa PPO instruowała kierowców przy bramkach i wydawała wydrukowane bilety, co pozwoliło na skrócenie czasu wjazdu na autostradę. Te same działania były stosowane 1 czerwca, gdy zaczął się rzeczywisty pobór opłat, dzięki czemu możliwe było szybkie rozładowanie kolejki oczekujących na wjazd na autostradę. Większe zatory wystąpiły na zjazdach, gdzie kierowcy dokonywali płatności za przejazd odcinkiem płatnym. Jest to zjawisko normalne w początkowym okresie po wprowadzeniu opłat, które zniknie, gdy kierowcy zapoznają się ze stawkami za odcinek, którym regularnie jeżdżą, a obsługa będzie sprawniej rozliczała płatności. Również zmiana proporcji pomiędzy rozliczającymi się manualnie i elektronicznie - na rzecz tych drugich - wpłynie na szybkość przejazdu przez bramki. Zanim to jednak nastąpi, operator systemu, firma Kapsch dokłada wszelkich starań, by przejazd był możliwie jak najpłynniejszy. W tym celu w godzinach szczytu komunikacyjnego przekonfigurowano dwustronny pas przejazdowy z pasa wjazdowego na wyjazdowy (zwiększenie przepustowości).
Co mogą zrobić Kierowcy aby przyspieszyć przejazd przez plac poboru opłat?
• Kierowcy często jeżdżący autostradą powinni rozważyć zakup urządzenia viaAUTO umożliwiającego elektroniczne wnoszenie opłaty. Skraca to znacznie czas wjazdu i wyjazdu z płatnego odcinka autostrady. Większa liczba użytkowników płacących w systemie elektronicznym przyczyni się do upłynnienia ruchu przy bramkach. Informacje o urządzeniu viaAUTO i miejscach, w których możliwy jest jego zakup można znaleźć w szarej sekcji strony internetowej viatoll.pl.
• Używać kart płatniczych do wnoszenia opłat, co eliminuje konieczność oczekiwania na resztę.
• Przygotować odliczoną kwotę do uiszczenia opłaty za przejazd. Stawki opłat za poszczególne odcinki są dostępne na stronie internetowej viatoll.pl.
Rozumiemy kierowców - oczekujemy od Operatora natychmiastowych działań dla poprawy płynności ruchu
GDDKiA – monitorując sytuacje w punktach poboru opłat oczekuje bieżących działań Operatora Systemu firmy Kapsch do prowadzenia dodatkowej kampanii informacyjnej, także w strefie PPO. Przede wszystkim oczekujemy od Operatora zwiększenia płynności funkcjonowania Systemu oraz zwiększenia szybkości czasu obsługi transakcji na wyjeździe z autostrady oraz udrożnienia ruchu osobowego na pasach wjazdowych i wyjazdowych autostrady.
W tym celu GDDKiA podejmuje konkretne działania, oparte na wyświetlaniu dla kierowców dodatkowych komunikatów na znakach zmiennej treści, które są elementem systemu informacji autostradowej. Informacja pomoże zachować płynność ruchu użytkowników korzystających z systemu manualnie i elektronicznie (ViaToll, ViaAuto). Tablice świetlne zostaną niezwłocznie skonfigurowane. Trwa także analiza możliwości wprowadzenia kolejnych usprawnień.
Informacji o sytuacji drogowej w Punktach Poboru Opłat (A4 Wrocław/ Karwiany - Gliwice/ Żernica)
udziela Punkt Informacji Drogowej
pod numerem tel.:
19 111
Gliwice/Żernica, 04.06. godz. 17.00
– brak kolejki do bramek wyjazdowych (exit) i wyjazdowych (exit)
Wrocław/Karwiany, 04.06. godz. 17.00
– brak kolejki do bramek wjazdowych (entry) i wyjazdowych (exit)
Operatorem Systemu Poboru Opłat na A4 (Wrocław-Gliwice) jest firma Kapsch Sp z o.o. Informacji o działaniu Systemu udziela rzecznik Operatora.