W cieniu autostrady
Tegoroczne zadania remontowo-modernizacyjne poznańskiego oddziału GDDKiA pozostawały w cieniu budowanej autostrady A2 Konin-Dąbie. Czas zwrócić uwagę i na nie. Najpoważniejsza jest modernizacja „jedenastki” między Poznaniem i Kórnikiem. Na odcinku 14 kilometrów ma powstać pierwsza w Wielkopolsce dwujezdniowa droga ekspresowa S11. Obok niej odnowionych zostanie około 150 km jezdni co stanowi 10% sieci dróg krajowych na terenie województwa wielkopolskiego. Z 750 milionów złotych przeznaczonych na tegoroczne zadania inwestycyjne na wielkopolskich drogach krajowych „tylko” połowę pochłonęła budowa A2.

Ekspresowa S11 Poznań-Kórnik powstanie na raty. Do końca tego roku gotowe mają być dwa 2,5-kilometrowe odcinki poszerzonych i wzmocnionych jezdni. Pierwszy między granicą Poznania w Krzesinach a Koninkiem, drugi za wiaduktem w Gądkach, od Robakowa/Borówca do Skrzynek. Wykonawcy („Skanska”, oddział poznański i „Strada” z Palędzia) w tym roku nie podejmą najtrudniejszych fragmentów budowy – dwupoziomowych węzłów na skrzyżowaniach w Koninku oraz przed i za wiaduktem w Gądkach. Powstanie jedynie kładka dla pieszych w Jaryszkach-Krzesinkach oraz drogi współpracujące na odcinkach Jaryszki-Koninko i Koninko-Gądki. Jeszcze tej jesieni na być ogłoszony przetarg na wykonanie drugiego odcinka S11 od Skrzynek do Kórnika, tak by prace mogły się rozpocząć zimą.



Największym problemem tej budowy są wlokące się wykupy gruntów – przyznaje Marek Bereżecki, z-ca dyr. oddziału poznańskiego GDDKiA. Aby poszerzyć pas drogowy, trzeba uszczuplić ponad sto działek, których właściciele drożą się i zwlekają ze sprzedażą. To sprawia, że wykonawcy pracują tam, gdzie mogą, a nie tam, gdzie wymagałby tego harmonogram. Nie ma jednego pozwolenia na budowę, trzeba występować o szczątkowe pozwolenia, na drobne fragmenty zadań.


Według długofalowych planów S11 od węzła Krzesiny, na skrzyżowaniu z A2, do końca obwodnicy Kórnika ma być gotowa do końca przyszłego roku. To jednak zależeć będzie od kwot pieniędzy przyznanych na przyszłoroczne zadania (co ma się rozstrzygnąć po uchwaleniu budżetu państwa, zapewne w lutym 2007 roku).


Droga ekspresowa różni się od autostrady głównie tym, że krótsze na niej mogą być odcinki międzywęzłowe. Na S11 ma być aż pięć bezkolizyjnych węzłów na przestrzeni 14 kilometrów.


Inne poważniejsze tegoroczne zadania na wielkopolskich drogach krajowych to:


- 20 km odnowy drogi nr 25 Konin – Kalisz (zadanie już zakończono);


- 12,2 km modernizowanej nawierzchni na drodze 22 Podgaje-Lędyczek;


- 7,9 km nowej nawierzchni na drodze 92 Słupca-Golina (prace dobiegają końca);


- 10 km wzmocnionej nawierzchni na starej „dwójce” między Paprotnią i Kościelcem;


- 12 km renowacji nawierzchni na „dwójce od Kłodawy do granicy z województwem łódzkim;


- 8 km wzmocnionej nawierzchni na jezdni północnej dwujezdniowej drogi 92 między Starczanowem i Podstolicami.


Ponadto modernizowane są lub będą skrzyżowania na drogach: 11 i 39 w Baranowie pod Kępnem, na drodze 25 Kalisz-Ostrów w miejscowościach Czekanów i Biskupice, 5 i 312 w Czaczu między Kościanem i Śmiglem.


To ostatnie wymienione zadanie rozpocznie się po 15 sierpnia.


S11Jaryszki_przejs.jpg
S11Skrzynki_jedna.jpg